تربت جام ـ مقاوم سازی مسکن روستایی در تربت جام به دلیل قرار گرفتن در مسیر گسل زلزله باید شتاب بیشتری به خود بگیرد، به طوریکه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد منازل روستایی در تربت جام غیرمقاوم و زیرسقف های فرسوده زندگی می کنند، که توجه دولت را می طلبد.

جمعیت روستایی تربت جام زیر سقف های فرسوده

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، زلزله ۴  ریشتری ۱۶ فروردین ۹۶ در بخش مرکزی تربت جام نشان داد که مقاوم سازی هم از سوی مردم و هم دولت در این منطقه جدی گرفته نشده و نیازمند مشوق های بیشتر دولت به مردم برای دریافت از این تسهیلات خواهد بود بطوریکه از جمعیت ۳۰۰هزار نفری تربت جام ۶۰درصد در روستاه ها زندگی می کنند. گفت وگو با متقاضیان وام های مسکن روستایی بخشی از درد دل های آنان خواهد بود.

دوی ماراتن برای دریافت تسهیلات روستایی

سارا کلالی یکی از متقاضیان دریافت وام روستایی که در روستای کاریزنو کلالی زندگی می کند به خبرنگار ما گفت: در روستای ما خیلی از خانه ها گلی بوده که اگر بازدید می شد اغلب منازل باید تخریب شود.

وی گفت: از آنجائیکه مردم حتی به نون شب خودشان محتاجند چطور می توانند ۳میلیون یا بیشتر داشته باشند تا کارهای اولیه ساخت و ساز مسکن رو انجام داده تا وام شان آزاد شود، من  سه تا خانه گلی داشتم که در زلزله کاملا تخریب شد. به بنیاد مسکن مراجعه کردم. ابتدا ۸۰ درصد آسیب دیدگی اعلام کردند و بعد از کلی دوندگی و با هزینه شخصی پروانه ساخت گرفتم.

این متقاضی افزود:بنیاد مسکن بازدید دوباره انجام داد و آسیب دیدگی را صد در صد اعلام نموده و مجبور شدم  با توجه به مشکلات مالی ۵میلیون تومان قرض کنم   و جایی را برای خانواده ام  پیدا کنم تا با تسهیلات  بنیاد مسکن خانه بسازیم  که متاسفانه قسط اول یک میلیون  و چهارصد هزارتومان است که ما با این پول باید فونداسیون و پی کنی اش را انجام بدهیم تا قسط بعدی  تسهیلات پرداخت شود، در حالی که همین فونداسیون انجام شده حداقل ۳میلیون تومان هزینه داشته است. الان دوماه است که قسط اول آزاد شده و به علت نداشتن پول پیشرفتی در ساخت نداشتیم و همچنان آواره یک سرپناه هستیم.

می خواهم با آسودگی خاطر خانه بسازم

یکی دیگر از روستائیان گفت: اگر وامی می دهند باید به گونه ای باشد که با آسودگی خاطر خانه بسازیم. تکلیف  وام بلا عوض چه شد.

وی گفت: روزهای اول زلزله خوب بازدید می شد و پس از بازدید مبلغ ۱۶۰هزار تومان  به بانک ملی پرداخت کردیم و بانک عامل بدلیل عدم  بودجه به بانک دیگری محول کرد و نتوانستیم موجودی اولیه را دریافت کنیم  آیا این درست است؟

اکثر واحدهای روستایی مقاوم نیستند

رئیس بنیاد مسکن تربت جام با اشاره به اینکه اکثر واحدهای روستایی مقاوم نیستند و باید واحدهای خسارت دیده بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بازسازی و مقاوم سازی شود گفت: با توجه به محدودیت وام، تعداد ۲ هزار سهمیه وام برای چهار شهرستان خسارت دیده تخصیص داده شده که از این تعداد ۸۱۶ وام که معادل ۴۱ درصد استان بود، به عنوان فاز اول، سهم این شهرستان گردید.

حسین محمودی به زلزله ۱۶ اردیبهشت ۹۶ در بخش مرکزی اشاره کرد و افزود: این زلزله باعث شد تا متقاضیان زیادی به بنیاد مسکن مراجعه کنند که با اعزام مجدد کارشناسان، تعداد ۸۹۹ واحد جدید روستایی و تعداد ۴۰۰ واحد شهری بازدید و در مجموع ۴ هزار و ۷۳۵ واحد بازدید شد. از این تعداد ۹۳۰ واحد خسارت ۸۰ تا ۱۰۰ درصد، تعداد یکهزار و ۹۲۶ واحد بین ۵۰ تا ۸۰ درصد و تعداد هزار و ۸۷۹ واحد بین صفر تا ۵۰ درصد خسارت برآورد شد.

عملیات اجرایی در ۴۰ روستای زلزله زده تربت جام

این مقام مسئول به ۵۹۰ مورد آوار برداری واحدهای زلزله زده اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی در ۴۰ روستای تربت جام صورت گرفته است. از تعداد ۷۶۶ واحد معرفی شده به بانک ها، تعداد ۶۰۴ نفر به عنوان مرحله اول شروع و الباقی (۱۶۲ نفر) انصراف دادند. این تعداد بعد از مراحل انعقاد قرارداد با بانک ها، مراحل اجرایی رنگ ریزی، پی کنی، بتن ریزی فونداسیون، نصب اسکلت، سقف، دیوار چینی و سفت کاری را به اتمام رساندند.

وی به ۱۶۲ نفری که  انصراف داده اند اشاره کرد و افزود: برای جایگزینی این تعداد، واحدهای جدید شناسایی و مجدد به بانک‌های عامل معرفی شد که خوشبختانه عملیات انعقاد قرارداد با بانک‌ها صورت گرفت و عملیات ساختمانی را به عنوان مرحله دوم شروع کردند. از این تعداد ۱۱۰ واحد در مرحله بتن ریزی فونداسیون، ۸۰ واحد در مرحله نصب اسکلت و ۳۲ واحد در مرحله بتن ریزی سقف هستند.

۷۶۶ فقره کمک بلاعوض

این مقام مسئول به ۷۶۶ فقره کمک بلاعوض به مبلغ ۲۸ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال در روستاهای تربت جام اشاره کرد و افزود: ۱۹۶ قالب بلوک سقف به تعداد ۶۵۰ واحد مسکونی به ارزش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال، ۷۰ هزار پاکت سیمان به ارزش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و همچنین حذف هزینه‌های نظارت، پروانه ساخت به ارزش یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال از مساعدت‌های مالی به واحدهای آسیب دیده این شهرستان بود که در این مدت صورت گرفته است.

محمودی با تایید مشکل تامین آورده اولیه توسط متقاضیان گفت: با توجه به اینکه اکثر متقاضیان به لحاظ مالی ضعیف بوده و امکان تامین آورده اولیه برایشان میسر نبوده، در راستای رفع این مشکل و حمایت از متقاضیان، بنیاد مسکن با تمام مصالح فروشان تربت جام رایزنی و ضمانت پرداخت خرید مصالح را متقبل شد تا متقاضیان مصالح ساختمانی مورد نیاز را بتوانند بدون مشکل به صورت امانی خریداری کنند تا خللی در پیشرفت فیزیکی کار ایجاد نگردد و متقاضیان بتوانند نسبت به اتمام عملیات اجرایی خود در اسرع وقت اقدام نمایند.

تسهیلات دامی  پرداخت شده است

محمودی به تسهیلات دامی اشاره کرد و افزود: با توجه به کیفیت پایین ابنیه تربت جام، علی الخصوص واحدهای دامی، با پیگیری‌های بنیاد مسکن و همکاری جهاد کشاورزی، تعداد ۴۰۰ فقره تسهیلات دامی به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال با نرخ ۵ درصد و بازپرداخت ۷ ساله برای لیست بازدید و تایید شده و سازمان جهاد کشاورزی استان اختصاص یافته است. بازدیدهای لازم از واحدهای این لیست صورت گرفته و در انتظار تشکیل پرونده از سوی متقاضیان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.