قزوین- جانمایی میدان میوه و تره بار در نقطه جنوبی شهر قزوین همچنان در انتظار تصمیمات مسؤولان و قانون است.

میدان میوه و تره بار قزوین در انتظار مکانی جدید/ نابسامانی در مکان فعلی

قدس آنلاین- گروه استان ها: میدان عرضه میوه و تره‌بار قزوین هم‌اکنون در نقطه جنوبی و در میدان دوراهی همدان شهر قزوین قرار گرفته که مشکلات و نابسامانی‌های بسیاری را به وجود آورده است که وجود چنین مشکلاتی موجب شده تا زمزمه هایی در بین مردم و تیترهایی از نوع «میدان میوه و تره‌بار قزوین به زمین ۲۰ هکتاری منتقل می‌شود» و «جانمایی میدان میوه و تره بار قزوین بطور جدی در حال پیگیری است» در رسانه های استان قزوین از چند سال گذشته تا به امروز عنوان شود.

رئیس اتحادیه بانکداران میوه و تره بار قزوین در تبیین مشکلات میدان میوه و تره بار طی چند سال گذشته این چنین گفته است که به دلیل کمبود فضای خرید و فروش و حضور خودروهای شخصی و کامیونها و وانت بارها برای تخلیه بار، ترافیک این میدان در ساعات پیک خرید و فروش به کلاف سر درگمی تبدیل شده و هم اکنون به دلیل کمبود فضا بیشتر محصولات در داخل خودروها خرید و فروش می شود.

به گفته محمود شالباف در دو سال گذشته، با توجه به بروز مشکلات ناشی از استقرار میدان میوه و تره بار در این نقطه از شهر قزوین طی هشت سال گذشته پیگیر جابجایی میدان میوه و تره بار بوده ایم تا مردم از این تنگنا نجات پیدا کنند اما متاسفانه تاکنون موفق نشده ایم.

وی تصریح می کند: علاوه بر بافت قدیمی و شلوغی ناشی از تردد بالای خودروها، اجاره فضای مقابل حجره ها به دلالان و واسطه ها از دیگر دلایلی است که ترافیک و ازدحام میدان میوه وتره بار شهر قزوین را تشدید کرده است.    

فرماندار شهرستان قزوین نیز در مهرماه سالجاری در این خصوص اظهار می کند که ساماندهی میدان میوه و تره بار لازم است و ظرفیت میدان میوه وتره بار قزوین پاسخگوی نیاز مردم نیست و تسریع در اجرای طرح احداث بارانداز جدید در این شهر ضروری است.

علی موسوی عنوان می کند: با توجه به افزایش جمعیت و ترافیک در سالهای گذشته، میدان میوه و تره بار قزوین که مطابق با نیاز ۳۵ سال پیش ساخته شده امروز پاسخگوی مردم نیست و موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است.

وی با تأکید بر لزوم پیگیری طرح جابجایی و احداث میدان میوه و تره بار قزوین می گوید: با پیگیری شهرداری و دیگر نهادهای مسئول در این زمینه طرح احداث میدان میوه و تره بار قزوین در اراضی بالادست اتوبان در شمال شهر قزوین جانمایی شده و طرح مطالعاتی آن از سوی مشاور در دست اجراست.

به گفته فرماندار شهرستان قزوین، مخالفت با تغییر کاربری اراضی پیش بینی شده از سوی امور اراضی و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر ممنوعیت ساخت و ساز در اراضی بالادست اتوبان از جمله دلایل تأخیر در اجرای طرح احداث بارانداز منطقه ای در قزوین است که امیدواریم با پیگیری مسئولان ارشد استان اجرای این بارانداز در شمال شهر قزوین تسریع شود.

موسوی به برنامه های پیش بینی شده در کوتاه مدت برای حل مشکل شهروندان و حجره داران یادآورشد: ساماندهی نحوه فروش محصولات از سوی حجره داران، اجرای طرح های ترافیکی و جلوگیری از واسطه گری و جلب زمینه همکاری بنیاد تعاون ناجا به منظور ارائه خدمات در این زمینه از جمله طرح هایی است که در حال حاضر برای ساماندهی میدان میوه و تره بار قزوین ضروری به نظر می رسد.

دست و پنجه نرم کردن حجره داران و فروشندگان میدان تره و بار قزوین تا سالجاری نیز همچنان ادامه دارد و این مشکلات، مسؤولان را برآن وا میدارد که از میدان میوه و تره بار بازدید کرده و در جریان مشکلات آن قرار بگیرند.

استاندار قزوین در جریان این بازدید عنوان کرد: میدان میوه و تره‌بار قزوین که در ورودی شهر از طرف همدان قرار دارد، سیمای شهری را بر هم زده و از آنجا که قزوین مرکز استان است این منظره شلوغ و ترافیک وجهه خوبی برای مرکز استان ندارد.

عبدالمحمد زاهدی با بیان اینکه میدان تره‌بار قزوین در زمان احداث برای سال‌های آینده پیش‌بینی نشده است، عنوان کرد: میدان میوه و تره‌بار قزوین کوچک است و پاسخگوی نیاز مردم استان نیست و باید برای احداث میدان بزرگ‌تر و مناسب‌تر در خارج از شهر اقدام شود.

وی سازمان جهاد کشاورزی را متولی تأمین زمین مورد نیاز برای این طرح عنوان و تصریح می کند: این سازمان باید بدون فوت وقت زمین‌های مورد نیاز را تأمین و محل احداث را جانمایی کند تا در اسرع وقت در این زمینه اقدام شود.

استاندار قزوین با تأکید بر اینکه باید برای طراحی میدان میوه و تره‌بار قزوین آینده‌نگری داشت و نیازهای ۵۰ سال آینده را نیز در آن دیده شود، گفت: برای راه‌اندازی این گونه طرح‌ها باید آینده‌نگری داشت تا خدمات به شکل روان و با کیفیت بالاتری به شهروندان ارائه شود.

بعد از گذشت چندین ماه از صحبتهای استاندار در این خصوص، طی چند روز گذشته نیز دیدار سازمان امور اراضی کشور با استاندار قزوین موضوع احداث میدان جدید میوه و تره بار قزوین در اراضی شهرک دانش مورد بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان امور اراضی کشور در این دیدار با اشاره به طرح مورد نظر شهرداری قزوین برای انتقال میدان میوه و تربار از مکان فعلی به ۲۰ هکتار از اراضی بیرون شهر افزود: برای جلوگیری از ورود دستگاه های نظارتی به طرح احداث میدان جدید تره بار قزوین باید این طرح مسیر قانونی کمیسیون ماده یک تبصره یک را سپری کند. 

علیرضا اورنگی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در آیین نامه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به وجود آمده بود، آیین نامه اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها ابلاغ شده است.

وی گفت: برای معافیت از پرداخت عوارض نیز می توان با الحاق این مجموعه به شهرک دانش اقدام کرد؛ میادین میوه و تره بار و آرامستان ها از پرداخت عوارض معاف شده اند اما باید از کمیسیون تبصره یک ماده یک مجوزهای لازم را دریافت کنند. 

این مسئول ادامه داد: حتی اصلاح، بازنگری و الحاق در طرح های توسعه شهری، طرح هادی شهری و هادی روستایی از مسیر کمیسیون تبصره یک ماده یک عبور می کنند و در صورت تصویب از عوارض معاف می شوند. 

وی با اشاره به طرح اولیه احداث میدان میوه تره بار قزوین در ۱۸۰ هکتار زمین و سپس کاهش آن به میزان ۲۰ هکتار، ادامه داد: اگر ضرورت اختصاص ۲۰ هکتار اراضی برای احداث میدان جدید میوه تره بار قزوین مورد تصویب قرار بگیرد باید قید شود که مابقی مساحت در نظر گرفته شده در این طرح به عنوان یک پارک عمومی است و تا ۲۰ سال هرنوع فعالیت در آن ممکن نباشد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در آخرین گزارش خود از وضعیت میدان میوه و تره بار گفت: ۱۸۰ هکتار زمین در گذشته برای احداث میدان تره بار شهرقزوین تملک شده و با مصوبه کارگروه زیربنایی نسبت به صدور ۶۰۰ سند منگوله دار تفکیکی نیز اقدام شده است. 

علی فرخزاد با بیان اینکه یک بخش این اراضی در حاشیه باغ ها و یک بخش در حاشیه آزادراه قزوین-رشت و قزوین-زنجان قرار دارد، اظهار کرد: قصد نداریم تمامی ۱۸۰ هکتار اراضی تملک شده را واگذار کنیم و تاکنون حدود یک هزار حکم تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی در استان قزوین صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد:از آنجایی که قزوین در ساخت و سازهای غیر مجاز مستعد بوده، صادر نکردن مجوزها در برخی موارد ممکن است به ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی منجر شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به پیشنهادهایی برای جایگزینی زمین مورد نظر برای احداث میدان تره بار،افزود: باید در نظر گرفت غرفه داران میدان میوه تره بار به جای دور نمی روند و ما تجربه انتقال میدان تره بار به خارج از شهر را در تاکستان داریم که هم اکنون به تعمیرگاه تبدیل شده است.

فرخزاد یادآور شد: با اراضی پیشنهادی بالای آزادراه قزوین-زنجان برای احداث میدان جدید میوه و تره بار قزوین نیز موافق نیستیم چون این مکان زمین های مستعد شهرسازی و ذخیره شهر قزوین برای آینده هستند. 

وی افزود: با توجه به مشکلات یاد شده ۱۸۰ هکتار را به ۲۰ هکتار کاهش داده ایم و به نظر ما بهترین مکان برای احداث میدان تره بار شهر قزوین همین زمین در نظر گرفته شده است.

با اندکی تأمل در این گزارش می توان دریافت که حل مشکلات میدان میوه و تره بار قزوین گویا برای مسؤولان چندان آسان نیست و فروشندگان و حجره داران آن باید همچنان در مشکلات آن دست و پنجه نرم کنند تا گره ای از کار گشوده شود.

میدان میوه و تره بار در پیچ و خم تصمیم ها و قانون هایی است که گویا پاسخگوی امروز مردم نیست و برای بهبود وضعیت این میدان، سالها به انتظار نشست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.