جاسک - مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان با بیان اینکه ۳۳ روستای هرمزگان در معرض خطر شنهای روان است، گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده مالچ ضروری است.

​۳۳روستای هرمزگان در معرض خطر شن های روان هستند

به گزارش قدس آنلاین،امید ذاکری با اشاره به در معرض خطر بودن ۳۳ روستای استان گفت: اولویت ما تثبیت شن های روان در کانون بحران فرسایش بادی است و ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای مالچ پاشی بیابان های شهرستان جاسک اختصاص یافته است که مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان اررزش افزوده بابت مالچ پرداخت می شود که اگر این معافیت صورت می گرفت سطح عملیات به یک و نیم برابر می رسید.

ذاکری عنوان کرد: مالچ ‌پاشی در شهرستان جاسک در سطح ۸۰۰ هکتار در روستای گتی با هشت هزار تن سهمیه مالچ اجرا می ‌شود.

وی افزود: اعتبار مصوب مقابله با اثرهای بیابان‌ زایی در هرمزگان امسال ۷۵ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن اختصاص یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح  کرد: امسال در سطح استان ۱۷۰ هزار هکتار عملیات به روش های مدیریت روان آب، نهال کاری و مالچ پاشی با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال که تخصیص آن ۳۰درصد است اجرا می شود.

۳۳ روستا در استان هرمزگان در معرض هجوم شن های روان هستند. هم اکنون ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی با وسعت ۳۱۸ هزار هکتار در بخش‌ هایی از شهرستان‌ های بندرعباس، جاسک، سیریک، میناب، بندرلنگه و بندرخمیر قرار دارد.

ذاکری خاطر نشان کرد: هرمزگان به لحاظ واقع شدن در مناطق بیابانی از استانهای خشک و به نوعی خیلی خشک ایران به شمار می رود  که مشارکت مردمی بهترین راه مقابله با این پدیده است و در سالهای گذشته اجرای موفق طرح های مشارکت  مردمی در امر احیاء بیابان و آموزش نشینان پیرامون حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و احیاء بیابانها با تاکید بر دانش بومی و راهکارهای موثر و تعیین کننده ،حفاظت و احیاء منابع طبیعی را به ارمغان آورده  است.

منبع: مهر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.