گناباد- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: نرخ باروری در شهرستان گناباد بالاتر از میانگین کشوری است.

نرخ باروری در شهرستان گناباد بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش خبرنگارقدس انلاین، ایرج مرادی  امروز دوشنبه در اولین کمیته سلامت باروری و فرزندآوری درمحل فرمانداری این شهر با اشاره به اینکه نرخ باروری در سال ۱۳۸۸ در این شهرستان ۱/۷ بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه این نرخ در حال حاضر به ۲/۴ رسیده است که از میانگین کشوری (۱/۸) بالاتر است.

وی با بیان اینکه بعد از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری، اقدامات خوبی در حوزه بهداشت انجام شده است، ابراز کرد: تشکیل این کمیته یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در کشور اجرایی می‌شود.

 مرادی با بیان اینکه بیماری‌های ژنتیکی و متابولیکی یکی از  علل شایع مرگ و میر نوزادان در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: تغییردادن چهره این بیماری‌ها و کم کردن این علل مرگ و میر کودکان بسیار سخت و هزینه‌بر است چراکه به آزمایش‌های متعددی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بررسی بیماری‌های ژنتیکی قبل از ازدواج با انجام مشاوره‌های ژنتیکی جزو سیاست‌های اصلی دولت است.

حجت‌الاسلام خاکشور امام جمعه کاخک هم در این جلسه با قدردانی از تلاش‌های انجام شده در راستای افزایش نرخ باروری، گفت: مسئله جمعیت را باید جدی بگیریم و از کارهای شعاری پرهیز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال و معیشت دو مشکل مهم در مسیر ازدواج است، اظهار کرد: باید سیاست‌های تشویقی برای ازدواج و فرزندآوری بیشتر شود، هرچند مشوق هایی مانند مرخصی زایمان وجود دارد، اما تعداد آن ها کم است و به مشوق‌های بیشتری نیاز هست.

محمدعلی نبی‌پور، فرماندار گناباد هم در این جلسه با بیان اینکه تشکیل این کمیته به منظور هم‌افزایی بیشتر برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت است، ابراز کرد: فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای لازم برای ترویج ازدواج و فرزندآوری را به عنوان دو مسئله مهم باید مدنظر داشت.

وی، مسائل اقتصادی و فرهنگی را در کاهش آمار ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج موثر دانست و گفت: یکی از عوامل موثر در کاهش ازدواج، خرده فرهنگ‌های غلطی است که در جامعه وجود دارد؛ خرده فرهنگ‌هایی که موجب می‌شود تا هزینه‌های مالی مراسم ازدواج همچون هزینه برگزاری و خرید جهیزیه‌های سنگین بالا برود.

فرماندار گناباد با تاکید بر اینکه باید دستگاه‌های فرهنگ‌ساز در ترویج فرهنگ ازدواج آسان تلاش کنند، افزود: قوانین حمایتی در خصوص ازدواج و فرزندآوری کم است و از سوی دیگر باید توجه داشت که در امر ازدواج به مسئله ازدواج‌های آگاهانه توجه بیشتری شود تا از افزایش آمار طلاق‌ها جلوگیری کنیم.

 نبی‌پور ادامه داد: باید برنامه‌ریزی‌های ما به گونه‌ای باشد تا علاوه بر آنکه ازدواج را تشویق و حمایت می‌کنیم، ازدواج پایدار را نیز ترویج دهیم تا ازدواج‌ها منجر به طلاق نشود.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی که از طلاق حاصل می‌شود، بیشتر از آسیب‌های عدم ازدواج است، گفت: دغدغه مسئولان عالی کشور و دستگاه‌های اجرایی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است که تحقق آن می‌تواند برخی از بسترهای لازم را برای افزایش تمایل به ازدواج را بالا ببرد.

وی ابراز کرد: باید دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های اقتصادی و دستگاه‌های فرهنگ‌ساز به صورت ویژه و با جدیت بیشتری به فرهنگ‌سازی صحیح در این حوزه کمک کنند.

در پایان این جلسه، فرماندار گناباد از اعضای این کمیته خواست تا در جلسه بعد، راهکارهای مرتبط با حوزه خود را در جهت تحقق اهداف کمیته ارائه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.