وزیر خارجه روسیه، باردیگر مواضع آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران، اقدامات تحریک‌آمیزش در سوریه، برخورد غیرواقع بینانه در روابط با مسکو و سیاست واشنگتن در قبال کره شمالی و اوکراین را مورد انتقاد قرار داد.

لاوروف: رویارویی و هر نوع اقدام تحریک آمیز در رابطه با برجام غیرقابل قبول است

به گزارش قدس آنلاین، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه از سفر سه روزه خود به نیویورک برای شرکت در دو نشست مهم شورای امنیت و دیدارهایی با همتایان خود از سایر کشورها، به مسکو بازگشت. در جریان این سفر وی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار روزنامه «کامرسانت» روسیه انجام داد که امروز در این روزنامه منتشر شده. لاوروف در این مصاحبه توضیح داده است که چرا بحران کنونی در روابط مسکو و واشنگتن بدتر از دوران جنگ سرد است، خط قرمزهای روسیه در کجاست و راه حل بحرانهای جهانی چیست.  

لاوروف در مورد تهدید رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران، تاکید کرد که لغو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مانند هر توافق بین المللی دیگری، باعث بی ثباتی اوضاع در امور جهانی شده و در این صورت هر یک از طرفین به دنبال منافع خود خواهند بود که نتیجه چنین وضعیتی بسیار غم انگیز است.

به گفته وی، واقعیت این است که توافق هسته‌ای از لحظه امضای برجام تحقق یافته و رویارویی و هر نوع اقدامات تحریک آمیز در این رابطه غیرقابل قبول است. و از لحاظ فنی، مهمترین مشکل در حال حاضر قدرت به توافق رسیدن طرفین است.

وی در مورد اینکه خروج آمریکا از برجام، در واقع به نفع روسیه خواهد بود، یادآور شد که چنین اندیشه‌ای از سوی رهبران روسیه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

«هار شدن ترکیه» نتیجه اقدامات آمریکا در سوریه است

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که اقدامات یکجانبه صورت گرفته از سوی واشنگتن در سوریه، باعث هار شدن ترکیه و تصمیم این کشور برای اجرای عملیات نظامی شده است. وی گفت: «بسیاری می پرسند که چرا ما نگران لغو توافق هسته‌ای با ایران به خاطر مواضع آمریکا هستیم و می گویند، اوضاع هرچه بدتر شود، بهتر است. آنها می گویند اجازه دهید تا آمریکا عدم توانایی خود در اجرای تعهداتش را نشان دهد و بدین ترتیب نقش تخریبی خود در امور جهانی را چه در مورد ایران و چه در مورد سوریه نشان می دهد. دقیقا در همین رابطه هم اکنون ترکیه هار شده و دست به اقدامات یکجانبه‌ای در سوریه زده و عملیات نظامی در عفرین را آغاز کرده که جای نگرانی زیادی دارد.»

غرب باید به خط قرمزهای روسیه احترام بگذارد

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد که این کشور در عرصه سیاسی «خط قرمز»هایی دارد که غربی‌ها باید به آنها احترام بگذارد و چنین خط قرمزی حتی در دوران جنگ سرد هم رعایت می‌شد.

وی گفت: «اگر تصور شود که ما هیچ منافعی در منطقه و در اورآسیا نداشته باشیم، بله در آن صورت خط قرمز ما، مرزهای رسمی فدراسیون روسیه است. ولی مسئله اینجاست که ما دارای منافع قانونی در منطقه هستیم. اتباع روسی در خارج از مرزهای ما زندگی می کنند. ما در منطقه نفوذ شوروی سابق، دارای تاریخ و فرهنگ مشترک و روابط نزدیک و ارتباطات خانوادگی با کشورهای همسایه خود هستیم.»

لاوروف تاکید کرد که روسیه حق خویش می داند تا از منافع هموطنان خود در هر کشوری که باشند، دفاع کند و آنچه در سال ۲۰۱۴ در اوکراین رخ داد، دقیقا نقض حقوق اتباع روسی در این کشور بود. در آگوست سال ۲۰۰۸ و زمانی که گرجستان به اوستیای جنوبی و نیروهای حافظ صلح روسی مستقر در این منطقه حمله کرد، دقیقا از همین خط قرمز عبور شد.

تغییر مواضع مسکو از طریق اعمال فشار غیرممکن است

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که هر نوع تلاش برای تغییر سیاست خارجی این کشور از طریق اعمال فشار بر مقامات و یا شرکتهای خاص بدون نتیجه خواهد بود.

وی گفت: «به عقیده من، اینکه سیاست خارجی ما از حمایت گسترده مردمی برخوردار است، بهترین دلیل است که اعمال فشارهای خارجی باعث تغییر مواضع ما نمی شود. ما بارها گفته‌ایم که خواهان هیچ رویارویی نیستیم. و معتقدیم که اعمال تحریم‌ها کاملا بی اساس بوده و به هدفی که در پشت آنها قرار دارد هم نخواهند رسید، برای اینکه طی سال‌هایی که این تحریم‌ها علیه مسکو اعمال شده، طراحان آنها نتوانسته اند به اهداف خود رسیده و سیاست روسیه را تغییر دهند.»

لاوروف تاکید کرد که استقلال و خط مشی خاص در امور بین الملل که صرفا مبتنی بر منافع ملی روسیه است، هرگز تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار نخواهد گرفت.  

به عقیده وی، تمایلات ضدروسی موجود در کشورهای غربی هم کاملا بی پایه و اساس هستند. چنین «روس هراسی» حتی در دوران جنگ سرد وجود نداشت. در آن زمان قواعد خاص و اختلافات متقابل رعایت میشد، ولی اکنون همه آنها از بین رفته است.  

لاوروف گفت، افزایش توان بالقوه نظامی در جهان به دلیل فقدان اختلافات ایدئولوژیکی است، در حالیکه در دوران جنگ سرد چنین نبود.  

پیشنهاد مسکو برای بهبود روابط به وقت خویش باقی است

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که پیشنهادات مسکو برای عادی سازی روابط با آمریکا که در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ مطرح شده بود، همچنان به قوت خویش باقی هستند، ولی در محافل سیاسی داخلی ایالات متحد، همان خط مشی ضدروسی دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی اعضای کنگره آمریکا رابطه کاملا غیرعادی با روسیه دارند، افزود: «در روسیه به خوبی این مسئله را درک می کنند که یک سری عوامل باعث چنین سیاست تهاجمی از سوی واشنگتن شده است که از جمله آنها: شکست دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوی سال ۲۰۱۶ ، شخصیت غیرسیستماتیک دونالد ترامپ که حتی همقطاران وی در حزب جمهوری خواه را از او دور ساخته، و همچنین از دست دادن تدریجی موقعیت آمریکا در عرصه جهانی، هستند. حتی در زمان جنگ سرد، هم آمریکا دارای توان اقتصادی بیشتری در عرصه جهانی بود و این دیگر واقعیتی است که دلار موقعیت سلطه جهانی خود در مقابل یورو و یوآن از دست داده است. عوامل بالا همگی تاثیر منفی بر روابط آمریکا گذاشته و دو عامل اولی مستقیما به روسیه مربوط هستند، هرچند اتهامات وارده به مسکو کاملا بی اساسند.»

سرگئی لاوروف تاکید کرد که اتهاماتی که به روسیه در مورد دخالت در انتخابات در سایر کشورها صورت می گیرند، تنها اقدامات تبیلغاتی و توخالی هستند که تاکنون هیچ استدلالی در اثبات آنها ارائه نشده است.  

آمریکا قدرت به توافق رسیدن با کره شمالی را ندارد

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه آمریکا را متهم کرد که قادر نیست با کره شمالی به توافق برسد و یادآور شد، اول این واشنگتن بود که توافقات هسته‌ای صورت گرفته با پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۵ را نقض کرد و اکنون نیز اوضاع پیرامون توافق هسته‌ای با ایران، علامت بسیار منفی برای رهبران کره شمالی ارسال کرده است.   

ناتو برای گسترش به سمت شرق هیچ قانونی را رعایت نمی‌کند

سرگئی لاوروف همچنین با یادآوری اینکه در شرایطی که ناتو همچنان به گسترش این بلوک به سمت شرق ادامه می دهد، هیچ قانون و قاعده‌ای برای این حرکت ندارد، افزود: «در حالیکه در دوران جنگ سرد مسابقه تسلیحاتی در چارچوب یک راهکار سیاسی مشخص صورت می گرفت که هر دو طرف آن را قبول کرده بودند. شرایط فعالیت ناتو نیز در چارچوب پیمان ورشو تعیین شده بود. ولی اکنون هیچ قاعده و خط قرمزی برای اقدامات ناتو در جهت گیری به سمت شرق وجود ندارد.»   

دولت اوکراین عدم قابل اعتماد بودن خود را ثابت کرده

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که مقامات کی‌یف عدم توانایی خود برای دستیابی به توافق را ثابت کرده و اقداماتش دقیقا برخلاف تعهداتی است که در چارچوب توافقنامه مینسک بر عهده گرفته اند و تصویب قانون جدید «بازگرداندن مجدد دونباس» هم این مسئله را به خوبی نشان داده است.

لاوروف افزود: «البته کشورهای غربی هم به خوبی این مسئله را درک کرده اند. ما تردیدی نداریم که در اروپا و واشنگتن نیز به خوبی می دانند که مقامات کنونی کی‌یف چه بازی را در پیش گرفته و اقداماتشان دقیقا نقض توافقنامه مینسک است. ولی نمی توانند از  کسی که «دست نشانده» خود آنهاست، انتقاد کنند.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.