جوین_ نماینده مردم شهرستانهای جوین، جغتای، سبزوار، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی گفت: برای کشاورزان روستایی علاوه بر شغل کشاورزی و دامداری باید شغل جانبی ایجاد کرد، مثل کارگاههای صنایع تبدیلی وفر آوری.

تسهیلات قرض الحسنه برای روستائیان کشور اختصاص یافت

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین،  نماینده مردم جوین وشهرستانهای تابعه گفت: توجه به توسعه اشتغال روستاییان  شهرستانهای جوین، جغتای، سبزوار، خوشاب و داورزن که در منطقه بزرگ غرب خراسان رضوی از دیرباز به عنوان قطب کشاورزی شرقی کشور شناخته می‌شود،  طی سالهای اخیر کشاورزان با مشکلات زیادی در زمینه کشت محصولات روبرو شده اند، به نوعی که اشتغال این منطقه را با خطرات جدی روبرو کرده است.

رمضانعلی سبحانی فر تاکید کرد: از مهمترین دغدغه‌های حوزه انتخابیه ایجاد و رونق اشتغال برای روستاییان این منطقه که در کنار تقویت و توسعه کشاورزی بایستی زیرساخت‌های شغل های جانبی ایجاد کرد، که تقویت کارگاه های کوچک تولیدی مانند پوشاک توجه به گردشگری روستایی در کارگاه های صنایع تبدیلی و فرآوری با توجه به ظرفیت‌های هر کدام از شهرستانهای حوزه انتخابیه مهم‌ترین شغل‌هایی است،  که می‌توان در این مناطق روستایی ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد:  با تلاش و پیگیری انجام شده، برای نخستین بار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از این منطقه به شهرستان های حوزه انتخابیه سفر کرد، و از نزدیک با توانمندی های روستا های منطقه غرب خراسان رضوی آشنا شد.

 سبحانی فر اظهار داشت : تعدادزیادی از روستاهای شهرستان های جوین وجعتای وخوشاب و کارخانه فولادجوین که از نعمت گاز محروم بودند، با تکمیل خط انتقال ۳۰ اینچ تا پایان سال اکثر روستاهای منطقه وکارخانه فولاد جوین از نعمت گاز بهره مند می شوند.  

نماینده مردم شهرستان های جوین، جغتای و خوشاب گفت:درسفراخیر به حوزه انتخابیه که  چندین درخواست از نماینده رئیس جمهور انجام شد،  شامل اختصاص تسهیلات به میزان ۲۵ میلیارد ریال برای توسعه ترمینالهای فرآوری پسته اختصاص یافت، ۱۱۰ میلیارد ریال برای توسعه آبرسانی و ۱۰ میلیارد ریال برای بهسازی قنوات و کانال‌کشی اراضی کشاورزی و ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات برای هر واحد تولیدی پوشاک در روستاهای شهرستان های حوزه انتخابیه موافقت شد.

 معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم، تا تعریف مناطق روستایی را در قانون تغییر دهند.

 سید ابوالفضل رضوی در این سفر اظهارداشت:  تعریفی که قانون از روستا دارد،  با مجموعه شهری هیچ تفاوتی نمی کنند، و این نگاه در روند توسعه و توجه به روستاها تاثیر گذاشته است.  

وی با بیان اینکه روستاها مولد تولید و رشد اقتصادی کشور محسوب می شوند، ادامه داد: اگر قرار باشد، به روستاها تنها به عنوان یک محل زندگی نگاه شود،  نمی‌توان به بازگشت معکوس روستاییان امیدوار بود.

 وی با بیان اینکه طرح مجلس شورای اسلامی در جهت قرارگیری روستاها  زیر نظر یک وزارتخانه اشکالات زیادی دارد، تصریح کرد:  همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید در امور و توسعه روستاها نقش داشته باشند، و طرح مجلس برای واگذاری امور روستاها به وزارت جهاد کشاورزی امری نادر است.

 رضوی عنوان کرد:  اگر قرار باشد، روستاها زیر نظر یک وزارتخانه قرار گیرند، شهرها هم باید زیر نظر یک وزارتخانه خاص قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به نرخ رشد ۸ درصد در سال بایستی به اشتغال روستاها توجه کرد، افزود: در همین راستا برنامه‌ریزی شد، تا تسهیلات ویژه‌ای با نرخ ۸ درصد و ۶ درصد با هر نوع وثیقه ای که روستاییان دارند، به آنها پرداخت شود.

 رضوی عنوان کرد:  همچنین امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۶ درصد برای توسعه اشتغال زایی در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر اختصاص داده شد، که سهم استان خراسان رضوی از این تسهیلات حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

 وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توجه به رونق اشتغال روستاها را در عمل نشان داده است، خاطرنشان کرد: عده ای دولت را به بی توجهی به روستاها و مناطق محروم متهم می‌کنند،  در حالی که بیشترین توجه به روستاها در طول سالهای انقلاب اسلامی در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.

رضوی تصریح کرد : رونق اشتغال از مهمترین دستورات و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، که دولت تدبیر و امید این موضوع را به عنوان یک نصب العین سرلوحه کارهای خود کرده است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم روستا محل تولید و رونق اشتغال و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است، و باید همه مسئولان در این زمینه توجه کنند.

رضوی اضافه کرد: دولت تلاش دارد:  تا پایان سال ۱۳۹۷ در هر دهستان یک مجتمع خدمات بهداشتی و درمانی، یک مجتمع ورزشی آموزشی خدماتی و ناحیه صنعتی ایجاد کند، و در زمینه نیازهای شهرستان های جوین، جغتای، خوشاب و داور زن نیز گفت: نیازهای مردم این شهرستان ها در زمینه توسعه آبرسانی، توسعه اینترنت، دامداری و اختصاص تسهیلات تا سقف ۲ میلیارد تومان به کارگاه‌های تولیدی روستاهای شهرستان ها و سایر مشاغل اختصاص یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.