تبریز - شهردار تبریز در بازدید از پروژه بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا از افتتاح بخشی از این پروژه در برنامه‌های گردشگری تبریز 2018 و نوروز ۹۷ خبر داد. 

آماده‌سازی بخشی از مجموعه تاریخی و فرهنگی مقبره‌الشعرا برای جشن جهانی نوروز

به گزارش قدس آنلاین، ایرج شهین‌باهر در حاشیه این بازدید، خاطرنشان کرد: پروژه هم‌اکنون در بخش‌های مختلف فنی و عمرانی، فعال شده است. 

 وی با اشاره به  هدفگذاری پروژه، اظهار کرد: علی‌رغم دشواری‌های عملیات عمرانی در فصل زمستان، تلاش خواهد شد تا ورودی شمالی و مجموعه نگارستان امام خمینی(ره) به وسعت ۲۲۰۰ مترمربع به همراه بخشی از محوطه بیرونی، تا پایان سال جاری تکمیل و در خدمت برنامه‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸ و جشن جهانی نوروز ۹۷ قرار گیرد. 

 وی خطاب به عوامل اجرایی و مدیریتی پروژه تاکید کرد: نباید درگیر بحث‌های گذشته پروژه شویم؛ باید تمام تلاش و همت خود را صرف جبران نواقص و شتابگیری پروژه کنید. 

  شهردار تبریز بیان کرد: علی‌رغم دشواری‌های عملیات عمرانی در فصل زمستان، تلاش خواهد شد تا مجموعه نگارستان امام خمینی(ره) به همراه بخشی از محوطه بیرونی، تا پایان سال جاری تکمیل و در خدمت برنامه‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸ و نوروز ۹۷ قرار گیرد. 

  شهین‌باهر با بیان این که این‌که کارگاه پروژه در بخش‌های مختلف به خوبی فعال شده است، گفت: تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم تا موانع پیشرفت پروژه را از میان برداریم. 

وی متذکر شد: علی‌رغم معضلاتی که گریبان‌گیر عموم شهرداری‌های کشور شده است، پروژه‌های عمرانی بعد از چند ماه وقفه، مجدداً فعال شده‌است. 

 پروژه بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا، با زیربنای ۱۱هزار مترمربع، از وسیع‌ترین اقدامات شهرداری‌ها در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شمال‌غرب کشور به شمال می‌رود. 

 تالارها، گذرگاه‌ها، نظرگاه، قدمگاه، نگارخانه و سالن‌های زیبا و مجهز، بخش‌های خدماتی، رفاهی و جنبی از جمله آیتم‌های این پروژه است. 

  شهرداری تبریز، با در نظر داشتن وضعیت بلاتکلیف مقبره‌الشعرا، از سال ۹۳ بازآفرینی و احیای این مجموعه تاریخی و فرهنگی را با برآورد ۵۰ میلیارد تومان در مجموعه دو ضلع شمالی و جنوبی عهده‌دار شده‌ و تاکنون ۸ میلیارد از سوی شهرداری منطقه ۱۰ هزینه شده است. 

 بر این اساس، ضلع شمالی پروژه، پیشرفت ۲۲ درصدی داشته و عملیات عمرانی در ضلع جنوبی که مربوط به نگارستان امام خمینی(ره) است، با ۵۶ درصد پیشرفت ادامه دارد. 

  رقم قرار داد ضلع جنوبی سه میلیارد تومان است که تاکنون صورت‌ وضعیت حدود ۱.۸ میلیارد تومان آن ارائه شده‌است. 

  با بهره‌برداری از فاز دوم پروژه یکی از مجموعه‌های فرهنگی کم‌نظیر در ارتباط با آثار و شخصیت امام خمینی(ره) در قالب یک نگارستان زیبا، در دسترس علاقمندان خواهد بود. 

  مقبره‌الشعرا از بافت‌های تاریخی و ارزشمند متعلق به گورستان تاریخی سرخاب است که مدفن بیش از ۴۰۰ تن از ادبا و چهره‌های سرشناس فرهنگی از جمله، اسدی طوسی، خاقانی شروانی، ظهیر فاریابی، قطران تبریزی، لسانی شیرازی، مجیر الدین بیلقانی، مغربی تبریزی، همام تبریزی، و از معاصران، استاد شهریار، شیخ محمد خیابانی، ثقه الاسلام تبریزی، دکتر مهدی روشن ضمیر، دکتر محمود پدیده، استاد جواد آذر و استاد میرزا طاهر خوشنویس تبریزی را در خود جای داده‌است. 

منبع: ایسنا

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.