سخنان اخیر «ژان ایو لودریان» وزیرخارجه فرانسه در گفت‌وگو با لوفیگارو و ادعای او درباره اینکه ایران درباره موشک‌های بالستیک خود وارد گفت‌وگو شده‌ و تأکید او بر اینکه در سفر به ایران قصد دارد درباره نفوذ منطقه‌ای و حمایت مالی تهران از حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها رایزنی کند، بازتاب گسترده‌ای بویژه در رسانه‌های داخلی ایران داشته است.

قدس آنلاین- سخنان اخیر «ژان ایو لودریان» وزیرخارجه فرانسه در گفت‌وگو با لوفیگارو و ادعای او درباره اینکه ایران درباره موشک‌های بالستیک خود وارد گفت‌وگو شده‌ و تأکید او بر اینکه در سفر به ایران قصد دارد درباره نفوذ منطقه‌ای و حمایت مالی تهران از حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها رایزنی کند، بازتاب گسترده‌ای بویژه در رسانه‌های داخلی ایران داشته است.
هفته گذشته نیز روزنامه فایننشال تایمز انگلیس مدعی شد: وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در نشست اخیر بروکسل با وزیرخارجه ایران درباره آغاز مذاکرات گسترده موشکی توافق کرده‌اند. این گزارش اما با واکنش و تکذیب شدید وزارت خارجه و وزیر دفاع کشورمان، روبه رو شد.

 مذاکره موشکی نه، منطقه چرا!
پس از سخنان اخیر وزیرخارجه فرانسه اما دیروز بهرام قاسمی هرگونه مذاکره موشکی را بار دیگر رد کرد، اما رایزنی با «ژان ایو لودریان» درباره نفوذ منطقه‌ای ایران را امری طبیعی خواند.
سخنگوی وزارت خارجه، سخنان وزیرخارجه فرانسه در مورد اینکه کشورهای اروپایی با ایران وارد مذاکره موشکی شده‌اند را رد کرد و گفت: اگر چنین نقل قولی از ایشان مطرح شده است، تکذیب می‌شود. ما مذاکراتی در مورد مسائل موشکی نداشته‌ایم و همان طور که پیش از این گفته‌ایم، در ارتباط با مسائل دفاعی و موشکی‌مان مذاکره‌ای با هیچ کس نداریم و این خط قرمز ماست و اجازه ورود دیگران را به این خط قرمزها نمی‌دهیم. وی افزود: دستور کار مذاکرات با این مقام فرانسوی هنوز قطعی نشده، اما ما طیف وسیعی از موضوعات سیاسی و اقتصادی را برای رایزنی داریم که مسائل بین‌الملل و منطقه مانند هر مذاکره دیگری دنبال خواهد شد.

  وزیرخارجه فرانسه در اشتباه است
قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اینکه گفته‌های وزیرخارجه فرانسه مبنی بر اینکه سیاست این کشور توازن و سختگیری در مورد ایران است، یعنی حفظ برجام و همزمان چارچوب بندی برنامه موشکی ایران و تأکید وی بر اینکه اگر ایران در این زمینه همکاری نکند به تمایل برای توسعه تسلیحات هسته‌ای متهم خواهد شد، دیگر گمانه زنی رسانه‌ای‌ نیست، آیا دستگاه دیپلماسی این سخنان یک مقام رسمی را هم نشانه فشار اروپایی‌ها قلمداد نمی‌کند؟ گفت: روابط ایران و اروپا در مرحله توسعه قرار دارد و آمریکا و دیگران سعی می‌کنند با استفاده از ابزارهای مختلف و ایجاد فشار بر اروپا، فاصله ایران با این کشورها را زیاد و با اخلال مواجه کنند.

 باید نفوذ ایران را به فرانسوی‌ها تفهیم کنیم
وی تصریح کرد: بی‌گمان مواضع ما و فرانسه در همه موضوعات مشابه نیست، ولی جمهوری اسلامی ایران نشان داده فشارپذیر نیست و زیر سیاست‌های سختگیرانه، مواضعش را تغییر نخواهد داد.   سخنگوی وزارت خارجه اظهارداشت: اگر چنین سخنانی از سوی وزیرخارجه فرانسه بیان شده بیگمان ایشان در اشتباه کامل است و شاید هنوز با جامعه ایران و کشور ما آشنایی کافی ندارد و باید در تاریخ ایران و مواضعی که در قبال تهدیدها داشته، مطالعه کند.
قاسمی خاطرنشان کرد: ایران نشان داده در مقابل فشارها می‌تواند از خودش دفاع کند و توانمندتر از گذشته در عرصه جهانی و منطقه‌ای حضور داشته باشد. ما به طور حتم باید با ایشان درباره مسئله نفوذ ایران صحبت کنیم و حرف‌های زیادی با او داریم، درباره اینکه نفوذ چیست. وی تصریح کرد: بی گمان نفوذ ایران در منطقه وجود دارد و بی تردید این نفوذ مثبت است و از ثمرات آن کشورهای اروپایی و منطقه از جمله فرانسه استفاده کرده‌اند و اگر نبود این نفوذ و اقتدار ایران، قطعاً امروز در دمشق و بغداد تروریست‌های داعشی حکومت می‌کردند و در قلب اروپا دست به ترور و عملیات انتحاری می‌زدند؛ بنابراین باید برخی مفاهیم را به فرانسوی‌ها تفهیم کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.