موضوع حذف بودجه گرد و غبار خوزستان در لایجه بودجه در صحن علنی مجلس مورد پیگیری قرار می‌گیرد، و قطعاً با حذف این بودجه در صحن علنی مجلس مخالفت خواهیم کرد.

حذف بودجه مقابله با ریزگردها صحت ندارد

قدس آنلاین- در چند روز گذشته که خبر شدت یافتن آلودگی هوا در استان خوزستان به یکی از خبرهای مهم کشور تبدیل شد، خبر حذف بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری مقابله با ریزگردها و گرد و غبار خوزستان از لایحه بودجه پیشنهادی برای سال ۹۷ توسط کمیسیون تلفیق مجلس بیش از هر خبری در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور دست به دست شد و هم کاربران فضای مجازی نسبت به این خبر واکنش‌های بسیاری نشان دادند و هم برخی از نمایندگان مجلس و از جمله علی ساری، نماینده اهواز که در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حذف این بودجه گفته بود: این مسئله به تنگ‌نظرانی برمی‌گردد که در کشور برای نابودی خوزستان تلاش می‌کنند و نه تنها استان خوزستان بلکه تمام کشور را نابود می‌کنند.

این نماینده مجلس تأکید کرده بود: موضوع حذف بودجه گرد و غبار خوزستان در لایجه بودجه در صحن علنی مجلس مورد پیگیری قرار می‌گیرد، و قطعاً با حذف این بودجه در صحن علنی مجلس مخالفت خواهیم کرد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه مقابله با گرد و غبار خوزستان عنوان کرده بود: معضل ریزگردها همچنان گریبانگیر خوزستان است و اقدام‌های دولت در این زمینه اقداماتی درمانی بوده و پیشگیرانه نبوده است.

در مخالفت با حذف این بودجه البته نمایندگان دیگری هم سخن گفته بودند و از جمله مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس که گفته بود: حذف بودجه مبارزه با بحران ریزگرد غیر منطقی و ناعادلانه است.

این خبر و اظهار نظرها سبب شد ما نیز با جواد کاظم‌نسب، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت و گو کرده و و نظر او را در این باره جویا شویم. کاظم‌نسب در این باره گفت: برخلاف آن چه در رسانه‌ها منتشر شده، بند مربوط به بودجه گرد و غبار خوزستان از لایحه بودجه ۹۷ حذف نشده است.

کاظم‌نسب در توضیح بیشتری درباره این خبر افزود: ماجرا از این قرار است که در بند (و) تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۹۷ جدولی در خصوص بودجه ریزگردها، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، آب روستایی، صداو سیما و... مطرح شده است و یکی از موارد نیز اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار بابت مقابله با ریزگردها است.

وی با بیان اینکه منابع مورد نیاز برای تمامی این بخش‌ها از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است و برداشت از این صندوق نیازمند مجوز مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: دولت پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق مجلس داد، اما آن‌ها اذن مقام معظم رهبری را برای این پیشنهاد نگرفته بودند در صورتی که براساس قانون وقتی قرار است از اعتبارات صندوق توسعه ملی برداشت شود، باید این کار با اجازه مقام معظم رهبری انجام شود.

 این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در توضیح بیشتر خاطر نشان کرد: بنابراین و با توجه به گرفته نشدن مجوز این کار از رهبری کمیسیون تلفیق به این لایحه ورود پیدا نکرد تا ابتدا مجوز آن گرفته شود.

کاظم نسب افزود: همان گونه که سال قبل با مجوز رهبری ۱۰۰ میلیون دلار به این امر اختصاص یافته بود، امسال هم با اجازه رهبری این بودجه اختصاص خواهد یافت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.