قزوین_ مدیرحوزه علمیه خواهران استان قزوین آمار دانشجویان این حوزه را  یکهزار و ۴۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: طرح آموزش معارف کوتاه مدت برای بانوان اجرا می شود.

تحصیل بیش از ۱۰۰۰ دانشجو در حوزه علمیه خواهران قزوین

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، با شکوفایی انقلاب اسلامی و برچیده شدن رژیم طغیانگر شاهنشانی، برکات بسیاری برای کشور رقم خورد و آثار این برکات را در منطقه و الگوگیری از نهضت انقلاب اسلامی را در بین کشورها می توان به خوبی مشاهده کرد.

ارگان ها و نهادی فرهنگی مختلفی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه به دستور امام راحل شکل گرفت و با استفاده از همین نهادها، اهداف و آرمان های امام راحل همواره ادامه دارد.

حوزه های علمیه کشور به عنوان نهادی فرهنگی و مذهبی در پرورش نیروی انسانی در راستای آشنایی با اصول دین و اسلام رشد مناسبی داشته است به گونه ای که رشته های قابل توجهی از اصول دین و فقه اسلامی در این حوزه ها تدریس می شود.

گسترش حوزه علمیه خواهران در کشور بعد از انقلاب اسلامی و با دستور امام خمینی است و در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ مرکز آموزشی در مجموع کشور وجود دارد.

استان قزوین نیز دارای حوزه علمیه خواهران و برادران است که فعالیت های فرهنگی و مذهبی مختلفی در آن دنبال می شود که در این خصوص برای آشنایی بیشتر با فعالیت های حوزه علمیه خواهران استان پای صحبت های حجت الاسلام رضا کاظم لو مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین نشسته ایم که در ادامه از نظرمی گذرد.

*حوزه علمیه خواهران از چه سالی در استان قزوین آغاز به کار کرده است؟

از آنجایی که این استان از استان های دینی و فرهنگی کشور محسوب می شود، حوزه علمیه برادران در گذشته فعال بود اما حوزه خواهران به همت مرحوم آیت الله باریک بین از سال ۶۸ فعالیت خود را به صورت رسمی در مدرسه کوثر قزوین آغاز کرد و در سال ۷۷ سطح دوحوزه علمیه استان قزوین و مدرسه شهرستان بویین زهرا تأسیس شد.

*در حال حاضر چند مرکز حوزه علمیه در استان قزوین فعال است؟

دانشجویان حوزه علمیه خوهران استان قزوین در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و به عبارت دیگر در اصطلاح حوزوی، در سطح دو و سه تحصیل می کنند که در این استان،۶ مرکز آموزشی سطح دو یا کارشناسی به صورت رسمی زیرنظر شورای قم فعال است.

مراکز حوزوی در مجموع استان های کشور شامل دو حوزه خواهران و براداران بوده و دو اداره کل برای استان ها از جمله خوهران و برادران در استان قزوین در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر در مراکز واقع در شهرستان های آبیک، بویین زهرا و تاکستان و دو مرکز هم قزوین، طلاب مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی هستند و آموزش عالی در مرکز استان قزوین (جنب مدرسه فاطمیه واقع در شهرک کوثر) واقع است و محورهای آموزشی با شورای سیاست گذاری کل کشور تدوین و ابلاغ می شود.

*آماری از دانشجویان در حال تحصیل حوزه علمیه خواهران استان را ارایه دهید.

 یکهزار و ۴۰۰ نفر مشغول تحصیل و ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر دانش آموخته یا فارغ التحصیل هستند که در استان قزوین در برنامه های فرهنگی از جمله تدریس و تبلیغ فعالیت می کنند.

*رشته های تحصیلی که برای دانشجویان حوزه علمیه خواهران ارایه می شود شامل چه رشته هایی است؟

در حال حاضر سه رشته علمی فقه اصول، علوم قرآنی و تفسیر و رشته کلام در گرایش امامت در استان قزوین فعال است.

دلیل عدم فعالیت سایر رشته های حوزوی در استان این است که پذیرش آموزش های عالی باید از حوزه ها انجام شود و در حوزه علمیه اجازه نداریم از کارشناسان دانشگاه ها پذیرش داشته باشیم چراکه مواد درسی و تعداد واحدهای گذرانده شده حوزه و دانشگاه متفاوت از هم است.

*آیا در حال حاضر ثبت نام از علاقمندان برای شرکت در آزمون های حوزه علمیه خواهران انجام می شود؟

برای ثبت نام حوزه علمیه در سال یک مرحله پذیرش داریم که این پذیرش از نیمه دوم اسفند در مقطع دیپلم برای ورود به کارشناسی آغاز می شود و خواهران با مراجعه به سایت یا مرکز علمیه ثبت کرده و مراحل بعدی انجام می شود.

*مهمترین سیاست ها و برنامه های فرهنگی حوزه علمیه خوهران استان چه سیاست و برنامه هایی است؟

در حوزه فعالیت های فرهنگی و تبلیغی می توان گفت که هدف حوزه های علمیه، تبلیغ دین است و حوزه خواهران از این قاعده مستنثنی نیست؛ لذا خواهرانی که مدرک تحصیلی سطح دو حوزه را کسب می کنند، به تبلیغ می پردازند و در دانشگاه ها، حسینیه ها و مساجد به عنوان مبلغ مشغول و برخیهم به عنوان کارشناس به صداو سیما معرفی می شوند.

برخی از فارغ التحصیلان نیز در توانمندسازی نیروهای کمیته امداد، برخی به عنوان معلمان امین در آموزش و پرورش و برخی دیگر برای ادامه تحصیل در موسسه آموزش عالی فعالیت می کنند.

از سایر اهداف می توان به تربیت اساتید برای حوزه خواهران اشاره کرد که در این زمینه، بخش قابل توجهی از کارشناسان و فارغ التحصیلان حوزه های علمیه را خواهران تشکیل می دهند.

*نمونه ای از فعالیت های فرهنگی حوزه علمیه خوهران را بیان کنید.

بخش عمده ای از فعالیت ها را در بخش فرهنگی می توان به اجرای طرح «حیات طیبه» اشاره کرد.

 باتوجه به اینکه یکی از دغدغه های رهبر، آسیب های اجتماعی از جمله طلاق بوده و این آسیب به عنوان پرخطرترین مسأله برای نظام است، حوزه علمیه در مجموع کشور به این نتیجه رسیده است که به این دغدغه مقام معظم رهبری پاسخ دهد.

در ایجاد مشاغل خانگی اقداماتی را انجام دهیم؛ برای نمونه نیروهایی که در حوزه تحصیل کرده اند، هنری را می آموزند که بتوانند به دغدغه های مقام معظم رهبری عمل کنند.

برخی از نیروهای حوزه علمیه خواهران را در قالب حیات طیبه تربیت می کنیم که در هر جایی، بخش بانوان نیاز به نیروی متخصص داشته باشد، اعلام آمادگی می کنیم و این فعالیت با همکاری ۱۵ ارگان انجام می شود.

در بهمن ماه سالجاری نخستین کانون نماز آغاز به کار می کند و ۷ کانون دیگر تا پایان سال افتتاح می شود.

*چشم انداز فعالیت های حوزه علمیه خواهران استان قزوین برای سال های آینده چیست؟

همه خود را در برابر نظام و رهبر و خون پاک شهیدان و زحمات جانبازان و رزمندگان موظف می دانیم و هدف حوزه این است که دغدغه های آنها را شناسایی و به آن عمل کند؛ لذا حوزه مادر انقلاب و نگهدارنده انقلاب بوده و نظام و انقلاب از حوزه علمیه حاصل شده است.

مقام معظم رهبری تذکر داده اند که اگر حوزه علمیه انقلابی نباشد، اهداف انقلاب خدشه دار می شود و یکی از تلاش های ما این است که این حوزه انقلابی بماند و در برابر انحرافات ایستادگی کند.

در بُعد دیگری باید گفت که جوابگویی به مسایل دینی بخش بانوان هستیم و خود را موظف دانسته ایم که بانوان حوزوی اطلاعات را به بانوان غیرحوزوی ارایه دهند و در این زمینه طرحی با عنوان «آموزش معارف کوتاه مدت» را پیشنهاد داده ایم که خواهران بدون هیچ هزینه و زحمتی معارف دینی را در حوزه علمیه فرا بگیرند و این طرح کشوری می شود که با استقبال مناسبی همراه بوده است.

دغدغه دوم حوزه علمیه خواهران، پاسخگویی به مسایل قانونی و شرعی و اسلامی بانوان است و لذا در حیات طیبه غیر از درس های متداول توسط متخصصان ارایه شود.

*نقش حوزه علمیه خواهران استان در دشمن شناسی و فتنه های روزگار چیست؟

یکی از مراحل علم، دشمن شناسی است و این موضوع را در حوزه علمیه در عین خوشبینی به جامعه، رصد می کنیم که فردی به نظام وارد نکند چراکه حوزه خود را نگهبان نظام می داند.

در اغتشاشات اخیرمسأله دشمن شناسی به خوبی مشخص شد و بهانه آمدن مردم به خیابان ها، مسائل معیشتی و اقتصادی بود اما ناگفته نماند که صف مردم معترض با اغتشاش گران جداست؛ برخی افراد سودجو و دشمن از این فرصت ها سود می برند.

همانگونه که شاهد بودیم، اغتشاش گران، دفتر امام جمعه حوزه علمیه و سازمان تبلیغات و امامزاده را آتش زدند که هیچ کدام این فعالیت ها معنای انتقاد از وضعیت اقتصادی نبود و نشان داد که دشمن این اغتشاش گران را حمایت می کند و از آنها درخواست کرد که با اصل نظام برخورد کنید.

حوزه باید در هر زمان، شأن خود را بشناسد و دشمن را بشناسد چراکه اگر از دشمن غافل شویم ضرر خواهیم دید.

مسیر مردمی که برای وضعیت نامناسب معیشت خود به خیابان آمدند صفشان از اغتشاش گران جدا است و اغتشاش گران نظام و دین را نشانه گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.