شیراز- اگر به استان فارس سفر کردید به طور حتم در کنار محور های ارتباطی این استان به ویژه در شهرستان نی ریز و حوالی استهبان به انبوهی از فروشندگان خشکبار برخورد کردید که بیش از هر میوه خشکی انجیر را در سبد فروش قرار دادند و به طور حتم به ذهن شما نیز اینگونه خطور می کند که این منطقه باید قطب تولید انجیر کشور باشد.

مشکلات انجیرکاران «نی ریز» نیاز به هرس دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها -بابک رحیمیان: شهرستان نی ریز در استان فارس یکی از قطب های تولیدی انجیر است که بیش از هشت هزار هکتار از اراضی این شهرستان به باغات انجیر دیم اختصاص دارد که حدود هفت هزار هکتار آن مثمر و مابقی غیر مثمر و نهال های تازه کشت شده می باشد که بعد از استهبان رتبه دوم تولید انجیر خشک کشور را به خود اختصاص داده است.

تولید افزون بر هفت هزار تن انجیر خشک از سطح باغات علاوه بر اینکه نیاز داخلی را تامین می کند به سایر کشور ها به ویژه کشور های حوزه خلیج فارس، چین، هند و کشورهای اروپایی صادر می شود.

مشکلات پیش پای تولید کنندگان

تولید کنندگان نی ریزی هم چون بسیاری از تولید کنندگان بخش کشاورزی دارای مشکلات و همچنین نیاز هایی هستند که به گفته آن ها توجه دولت به خواسته های آن ها موجب تولید بیشتر و ارزآوری برای کشور می شود.

وحید عشرت آبادی یکی از تولید کنندگان انجیر در خصوص مشکلات و موانع پیش پای کشاورزان و باغداران به خبرنگار ما می گوید: نبود صنایع بسته بندی و صنایع تکمیلی برای فراوری این محصول یکی از مهمترین خواسته ها و اولویت هاست.

وی ضمن تاکید بر رفع مشکل جاده های  خاکی  بین  باغات  و تلاش در جهت اصلاح و آسفالت آنها  ادامه  می دهد: با توجه به ضایعات انجیر لذا جا دارد که صنعت بسته بندی و فراوری این محصول با ارزش در نی ریز مورد توجه و عنایت مسئولین  قرار گیرد.

قدرت اندک خرید

وی همچنین اظهار می کند: مشکل عمده ای که  فعالان بومی  را برای فروش محصولات رنج می دهد، کمبود نقدینگی است که به شدت بر قیمت گذاری این محصول در برابر ر قیبان داخلی و خارجی  و حفظ شان و منزلت و اعتبار  ونام انجیر نی ریز  تاثیر گذار بوده است.

وی بیان می کند: به دلیل توانمندی تجار در امر خرید، فرآوری، بسته بندی و فروش لذا انجیر این منطقه به استهبان منتقل و با نام این شهر صادر می شود.

وی اذعان می کند: در استهبان به دلیل وجود تجار و سرمایه داران و از طرفی حمایت بانک ها و موسسات اعتباری از آن ها لذا قدرت بیشتری برای خرید دارند.

نبود صنایع تبدیل یو فراوری، سردخانه، کمبود نقئینگی، راه های ارتباطی خاکی ، بیمه باغات و اسناد مالکیت و حضور دلالان از جمله مشکلات تولید کنندگان انجیر نی ریز است

وی ادامه می دهد:  تجار  و خریداران انجیر بومی نی ریز  که  اکثرا  جوان نیز می باشند  و توان مالی بالایی ندارند  باید با سود ناچیز و گاهی  در حد ۲۰۰ تومان در هر کیلو گرم  محصول انجیر خود را به همکاران خود در شهر استهبان بفروشند و نهایتا محصول با کیفیت تر انجیر نی ریز به نام استهبان  به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود وی بیان می کند: محصولات کشاورزی و باغی ما که  بعضا کم نظیر است اما به دلیل ضعف مالی کشاورزان به نام و کام دیگران  با سود بیشتری  به بازار های داخلی و خار جی  عرضه می شود.

هزینه بالای تولید

ناصر فارسی یک از تولید کنندگان انجیر نی ریز در این رابطه می گوید: نبود سرد خانه  به منظور ذخیره سازی محصولات از جمله مشکلات دیگر و پیش روی انجیر کاران است.

وی عنوان می کند: محصولات کشاورزی  در شهرستان است که علاوه بر  کاهش حاشیه  سود این محصول  در شهرستان  باعث تحمیل هزینه های مضاعفی  از جمله کرایه حمل به سر د خانه های استان های مجاور و حتی استانهای مرزی  می شود.

مشکلات بیمه

طاهری یکی دیگر از  تولید کنندگان انجیر در این راستا بیان می کند: رفع مشکل بیمه  تامین اجتماعی انجیرکاران با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد باغات نی ریز انجیرستان های فاقد سند ثبتی است از جمله مشکلاتی است که این موضوع مشکل عدیده ای را جهت باغداران ایجاد کرده است.

آب و خاک

وی اظهار می کند: با توجه به خشکسالی های حادث شده لذا تامین اعتبار لازم جهت احداث مخازن و آب انبار های تکمیلی در انجیرستان ها یکی دیگر از  خواسته های انجیر کاران است.

طاهری عنوان می کند: راه های خاکی در میان باغ ها و جاده های حاشیه باغ های انجیر خود مشکل بزرگی است که باید به آن توجه جدی داشت.

وی اظهار می کند: به دلیل تردد وسیله نقلیه باعث غبارگرفتن درختان انجیر حاشیه راه ها و از بین رفتن انها می شوند و لذا توجه به این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

افزایش تولید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز با قبول برخی از مشکلات پیش روی باغداران اظهار می کند: نبود سرمایه گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش علی رغم پتانسیل موجود، باعث شده محصول تولید شده توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری و یا بسته بندی مناسب از منطقه خارج شود.

داریوش طهماسبی اظهار می کند: شهرستان نی ریز بعد از استهبان رتبه دوم تولید انجیر خشک کشور را دارد و بیش از هشت هزار هکتار از اراضی این شهرستان به باغ‌های انجیر دیم اختصاص دارد که حدود هفت هزار هکتار آن مثمر و مابقی غیر مثمر و نهال‌های تازه کشت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.