زنجان- غارها جزو ذخایر طبیعی و ملی کشورها محسوب می‌شوند آنها منابعی غنی از آب، هوا و جذب گردشگر هستند از این رو در بسیاری کشورها همواره مورد توجه قرار دارند.

غار «کتله خور» زیبای خفته استان زنجان

قدس: کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، منبعی غنی از انواع غارها را در خود جای داده است و تقریبا نمونه‌ای از انواع غارهای موجود در طبیعت در کشور ما یافت می‌شود اما به باور کارشناسان، آن طور که باید به این ثروت طبیعی بها داده نمی‌شود.

در بعضی از مناطق غربی ایران به کوه‌های کم ارتفاع «کتله» می‌گویند و احتمالا وجه تسمیه غار نیز به همین علت باشد که غار در یکی از این کوه‌ها قرارگرفته است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به جای «کتله خورشید» به آن «کتله خور» گویند.

یک معنی دیگر ترکی بوده که کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری‌های دخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است که به صورت کلی به معنی پستی و بلندی‌های راحت و دنج است.

غار کتله خور

غار کتله خور در استان زنجان شاید نام آن برگرفته از همین ریشه باشد که همه ساله تعداد بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کندهر چند که نماینده مردم خدابنده در مجلس از بی توجهی به این غار گلایه منداست.

احمد بیگدلی در این رابطه معتقد است: این غار یکی از زیباترین غارهای خشکی جهان است اما متاسفانه به دلیل دوری از مرکز، نبود زیرساخت‌های مناسب و ناشناس ماندن غریب و مهجور است؛ حتی بسیاری از مردم کشور اسم این غار را نشنیده‌اند.

جهت حفظ و نگهداری این غار اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست و نیاز است برای ادامه حیات آن کارهای بیش‌تری انجام شودبیگدلی با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص عدم استفاده از ظرفیت‌های گردشگری جهت کاهش نرخ بیکاری، اظهار می کند: در کشور مشکل بیکاری بیداد می‌کند اما متاسفانه از پتانسیل‌های موجود استفاده‌ای نمی‌شود چرا که می‌توان با جذب گردشگر شغل ایجاد کرد و جوانان را از بیکاری نجات داد.

وی با بیان اینکه عدم دلسوزی مسئولان استانی و کشوری مشکل اصلی رسیدگی به این غار است، تصریح  می کند: مسئولان مربوطه دائم به مردم در زمینه رسیدگی به این غار وعده‌هایی می‌دهند درحالی که به این موضوع هیچ‌توجهی نمی‌شود و فعالیتی در جهت بهبود زیرساخت‌های مناسب جهت جذب توریست انجام نمی‌شود.

وی عنوان می کند: از زمان کشف این غار توجهی به آن نشده است در حالی که این جاذبه گردشگری می‌توانست در اشتغال‌زایی، ارتقای وضعیت منطقه و موقعیت‌های اقتصادی اثرات مثبتی داشته باشد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علت ناشناس ماندن این غار بی‌توجهی مسئولان گردشگری در اطلاع‌رسانی است، ادامه می دهد:  این مسئولان وظیفه دارند مناطق گردشگری کشور را به مردم معرفی کنند تا با جذب گردشگر درآمدزایی انجام شود؛ هم‌چنین صداوسیما با ساخت برنامه‌هایی با مضمون آشنایی مردم با پتانسیل‌های گردشگری می‌تواند در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهد.

وی اظهار می کند: جهت حفظ و نگهداری این غار اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست و نیاز است برای ادامه حیات آن کارهای بیش‌تری انجام شود هم‌چنین باید با ارائه امکانات و وسایل رفاهی بیش‌تر به مردم جذب گردشگر را افزایش داد که این موضوع نیازمند همکاری و دلسوزی مسئولان است.

نگاهی متفاوت

در حالی که مسئولان استانی و نمایندگان مردم بر این باورند که باید از این مواهب طبیعی برای ایجاد اشتغال بهره برد اما دوستداران محیط زیستو غارنوردان در این خصوص نظری متفاوت داشته و بر حفظ این مواهب الهی بیش از مقوله درآمد زایی تاکید دارند.

بنا بر گفته مسئولان بیش از دوهزار غار فعال و غیرفعال در کشور شناسایی شده که بخشی از آنها هنوز زنده‌اند و بیشتر غارها نیز خشک شده و به مرحله مرگ رسیده‌اند.

دوستداران محیط زیست اذعان می کنند: متاسفانه بسیاری از غارهای طبیعی به دلیل انجام اقدامات در حوزه گردشگری در معرض نابودی هستند.

فعالان محیط زیست اعتقاد دارند: برای مثال برخی از فعالان در این عرصه ساخت کافی شاپ را به نگهداری غارهای کشور ترجیح می‌دهند.

بنا بر گفته فعالان محیط زیست غار کلهرود اصفهان، غار دوریدان استان مرکزی، غار یکه‌ چاه در گلپایگان و غار سنگریز علویه در اصفهان از جمله غارهایی هستند که به‌دلیل عبور و مرور مکرر آسیب دیده‌ و صدمات فراوانی متحمل شده‌اند.

دوستداران محیط زیست هشدار می دهند که غارهای توریستی کشور از نظر حفاظتی مدیریت نمی‌شوند و استانداردهای گردشگری در غارهای ایران پایین‌تر از استانداردهای جهانی است.

دوستداران محیط زیست بیان م یکنند: گردشگران با ناآگاهی به غارها هجوم می‌برند و نمی‌دانند حتی نباید به دیواره‌های غار دست بزنند عنوان می کنند: به همین دلیل است که غار ترنگ کرمان صدمات زیادی دیده و نهشته‌های آن تخریب شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.