زاهدان-اگر به سیستان و بلوچستان سفرکرده باشید به‌احتمال‌زیاد از فنّاوری‌های ساده و سنتی که مبتنی بر انرژی باد است بهره بردید.

سیستان و بلوچستان غنی از ثروت فقیر از سرمایه‌گذار

قدس آنلاین- گروه استان ها: قریب به‌اتفاق خانه‌های شهری و روستایی در شمال این استان و در شهر سیستان دارای بادگیرهایی از شکل بادگیرهای استان یزداست که انرژی باد را به درون خانه هدایت کرده و به تهویه فضای محیط کمک می‌کند.

تعدد آسیاهای بادی در سیستان خود گواه این مدعاست که انرژی باد در این منطقه پتانسیل قابل‌توجه و کاربردی برای مردمان این دیار بوده است.

مطالعات نشان داده است که سیستان و بلوچستان به‌ویژه منطقه فلات سیستان بالاترین پتانسیل استفاده از انرژی باد را داراست ازاین‌رو شواهد تاریخی نشان‌دهنده بهره‌برداری گذشتگان از این انرژی نامتناهی در مناطق روستایی باستانی منطقه است که هنوز آثاری ازجمله آسیاها در آن موجود است.

ثروت خدادادی

سیستان و بلوچستان کلکسیونی از انرژی‌های خدادادی تجدیدشونده است به‌طوری‌که سه کریدور مهم بادی شامل کریدور بادهای پرقدرت سیستان، کریدور بادهای تفتان -سراوان و کریدور بادهای بزمان - دلگان در این استان وجود دارد.

باوجوداینکه کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان از کمبود انرژی هم چون برق رنج می‌برند و بسیاری از روستاهای آن‌ها در خاموشی بسر می‌برند  اما هنوز از سرمایه‌های این استان و انرژی‌های پاک برای تأمین نیازهای این دو کشور باوجود هم‌مرز بودن استفاده‌نشده است.

سرمایه‌گذاری مغفول مانده

سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خاص خود در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه انرژی‌های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت‌های بسیار ایده آلی دارد که قرار گرفتن در مسیر بادهای پرقدرت سیستان و انرژی تابشی خورشید با بیش از ۶ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه‌ای از ظرفیت‌های انست.

سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خاص خود در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه انرژی‌های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت‌های بسیار ایده آلی دارد

علاوه بر این، انرژی زمین‌گرمایی آتش‌فشان نیمه خاموش تفتان و بزمان، انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از ۱۲ متر در فصل مونسون از ظرفیت‌های مغفول در این استان است.

بادهای مداوم و پرقدرت، ثابت بودن جهت وزش باد، نزدیکی به شبکه سراسری انتقال برق کشور، وجود جاده دسترسی به منطقه، زمین های بدون معارض و قابل‌واگذاری، هم‌جواری با کشورهای متقاضی برق، زمین‌های وسیع باقابلیت احداث بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه و وزش تقریباً پیوسته باد در نیمی از فصل بهار و کل فصل تابستان یعنی فصول پرمصرف برق از مهم‌ترین ویژگی‌های مهم منطقه میل نادر در سیستان است.

اقدامی نشده است

مجری طرح نیروگاه‌های بادی و خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای استان سال گذشته با گلایه از روند بروکراسی اداری پیرامون ایجاد نیروگاه‌ها بیان کرده بود:  بیش از ۵ هزار مگاوات متقاضی برای احداث مزارع برق بادی و حدود هزار مگاوات متقاضی برای ایجاد مزارع خورشیدی در سیستان و بلوچستان مراجعه کرده‌اند که هیچ‌کدام نتوانستند اقدام مؤثری انجام دهند.

وی در این رابطه اظهار کرده بود: در دوران پسابرجام سرمایه‌گذاران زیادی مراجعه کردند ازجمله چندین گروه از آلمان، ایتالیا و اسپانیا آمدند و  حتی کره‌ای‌ها هم اعلام آمادگی داشتند.

اقدام بدون عمل

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار قدس می‌گوید: نمایندگان استان در دیدارهای متعددی که با وزیر نیرو و معاونان وی داشتند این موضوع  را بیان کرده  و درخواست‌هایی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی نیز به‌منظور رفع مشکلات برق مناطق شهری، روستایی و مناطق محروم از وزارت نیرو ارائه کردند.

محمد باسط درازهی اظهار می‌کند: باوجود وعده‌های فراوان برای ساخت نیروگاه خورشیدی در استان سیستان و بلوچستان اما اقدام و عملی را از سوی وزارتخانه تاکنون مشاهده نکردیم.

وی می‌گوید: با توجه به نیاز مردم استان سیستان و بلوچستان به برق از یکسو و قابلیت و شایستگی این استان برای احداث نیروگاه خورشیدی، از سوی دیگر این سؤال را در ذهن ایجاد کرده که دلیل این‌همه بی‌توجهی چیست؟

وی به‌ضرورت اختصاص اعتبار برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی اشاره می‌کند و می‌افزاید: وزیر می‌گوید برای این منظور پول‌نداریم و باید از سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده شود.

وی می‌گوید: این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که  در برخی از نقاطی کشور از سرمایه‌های دولتی استفاده می‌شود و حالا که نوبت استان رسیده این موضوع مطرح می‌شود.

نماینده مردم سروان یادآور می‌شود: در سراوان، سیب و مهرستان مردم با مشکلات تامین برق روبرو هستند و از سوی دیگر تعرفه های برق در این منطقه بسیار بالاست و مردم به ستوه آمده اند و توان پرداخت هزینه برق مصرفی خود را ندارند.

وی می افزاید: حومه شهرها و حاشیه های شهر سراوان برق ندارند و جاهایی که از نیروی برق استفاده می کنند مدام با افت ولتاژ روبرو هستند.

محمد باسط درازهی تاکید می کند: با احداث نیروگاه خورشیدی نه تنها برق مورد نیاز مردم محروم منطقه تأمین می شود بلکه بدلیل موقعیت مرزی امکان صادرات برق به کشور پاکستان وجود دارد و از مسوولان انتظار می رود این مهم را در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی کنند.

خبر های جدید

بی توجهی وزارت نیرو در حالی از طرف نماینده مردم سراوان مطرح می شود که بتازگی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی سیستان و بلوچستا ن از ساخت سه نیروگاه بادی با سرمایه گذاری خارجی در سیستان خبر داده است.

امیرمرتضوی اظهار کرده است: این نیروگاهها با سرمایه گذاری ۳۳۰ میلیون دلار در شهرستان های زابل و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان ساخته خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.