قزوین_ رییس اداره امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین آمار بیماران دیالیزی این استان را ۴۵۶ نفر برشمرد و گفت: امیدواریم مرکز دیالیز در طی چند ماه آینده نیز در شهر آوج راه اندازی شود.

وجود بیش از ۴۰۰ بیمار دیالیزی در قزوین/ مرکز دیالیز شهر آوج راه اندازی می شود

زهرا رجبی در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین در این خصوص اظهار داشت: به دلیل بهبود وضعیت یا فوت بیماران ممکن است این آمار به صورت روزانه تغییر کند.

وی افزود: براساس آخرین جمع بندی صورت گرفته، ۷ مرکز دیالیز از جمله مرکز دیالیز مرکز آموزشی درمانی بوعلی سینا به عنوان مرکز اصلی ترین مرکز، مرکز دیالیز مرکز آموزشی درمانی ولایت، مرکز دیالیز تأمین اجتماعی رازی قزوین و تاکستان، مرکز شهرستان بویین زهرا، مرکز بیمارستان ولیعصر شهرستان آبیک و مرکز دیالیز خزانه شهر الوند در استان قزوین فعال است.

رییس اداره امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به شایع ترین عوامل نارسایی کلیه و بروز مشکلات آن بیان کرد: بیماری های همچون بیماری دیابت و فشار خون کنترل نشده به عنوان بیشترین عوامل در این زمینه بیماران را به سمت نارسایی های کلیه سوق می دهند که البته سایر بیماری ها از جمله عفونت ها نیز بر نارسایی کلیه تأثیر دارد.

رجبی یادآور شد: باتوجه به اینکه در حال حاضر با روی کار آمدن زندگی ماشینی و تحرک کمتر در جامعه، تحرک اندازه و مناسب بر کارکرد کلیه اثرگذار و غذاهای پرانرژی با قند بالا آمار دیابت و فشار را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه معاونت درمان آمار و اطلاعاتی از بیماران فشار خون و دیابتی جمع آوری نمی شود، عنوان کرد: در حوزه بیماران دیالیزی می توان گفت که امکانات موجود پاسخگوی نیاز بیماران دیالیزی و کلیوی بوده است؛ براساس قانون باید یک مرکز دیالیز در هر استان وجود داشته باشد تا بیماران برای انجام دیالیز خود طی هفته، جابه جایی انجام ندهند و استان قزوین جزو استان هایی است که توانسته با راه اندازی مراکز دیالیز پاسخگوی نیاز بیماران باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تمام شهرستان های استان قزوین از جمله شهرستان تاکستان، الوند، آبیک، قزوین و بویین زهرا به مرکز دیالیز مجهز است و امیدواریم مرکز دیالیز در طی چند ماه آینده نیز در شهر آوج راه اندازی شود.

رییس اداره امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: مرکز دیالیز شهرستان آبیک طی چند سال فعال و از مراکزی است که بیماران از آن رضایت دارند و فعالیت مناسب در آن ارایه می شود؛ در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در حوزه دیالیز این شهرستان نداریم.

رجبی همچنین آماری را از تعداد تخت بیماران دیالیزی استان قزوین و بیماران دیالیزی مردان و زنان این استان را ارائه و مطرح کرد: در مجموع می توان گفت که مرکز آموزشی درمانی بوعلی تعداد ۴۰ تخت را به خود اختصاص می دهد و تعداد ۸۴ تخت و دستگاه به صورت فعال و ۲۴ دستگاه نیز به صورت کمکی وجود دارد؛ در تمام مراکز دیالیزی استان این امکان وجود دارد که هم آقا وهم خانم به صورت همزمان و با پارتیشنبدی در مرکز دیالیز بستری شوند و در حوزه آماری می توان گفت که تعداد بیماران دیالیزی آقایان بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.