اهواز_ معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: از جمله مسائلی که امروز برای ما مهم است مسئله بحران اقلیمی به نام خشکسالی می باشد.

بحران اقلیمی خشکسالی خوزستان در راه است

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، استاندار خوزستان در همایش تخصصی پیشگیری ازمخاطرات زلزله امروز در سالن اجتماعات گیت بوستان بااشاره به اینکه کشورمان بر روی کمربند لرزه خیز دنیا قرار دارد اظهار کرد: در دهه های گذشته زلزله های بزرگی باخسارت های انسانی و مالی گسترده ای در این کشور رخ داده است.

غلامرضا شریعتی افزود: زلزله، زمین لرزش، سیل، طوفان و پدیده های ازاین دست بخشی از فرآیندهای طبیعی زمین است، اما هنگامی که سرمایه انسانی و اقتصادی ما در معرض آن ها قرار گیرد بعنوان مخاطرات و بلا محسوب می شود. استان خوزستان در کمربند کوههای زاگرس واقع شده است و وجود زلزله های تاریخی نشان دهنده این موضوع است.

وی افزود: در استان خوزستان خطر در مناطق جنوبی و جنوب غربی تا خطر  در مناطق شرقی و شمال استان وجود دارد و وجود برخی از گسل های اصلی در زاگرس این مسئله را تشدید می‌کنند.

شریعتی ادامه داد: متاسفانه برخی از شهرهای بزرگ استان از جمله اهواز، آغاجاری، امیدیه، بهبهان، ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، اندیکا، شوشتر و سردشت و غیره در مجاورت این گسل ها در معرض خطر زلزله قرار دارند، علاوه بر این برخی پدیده‌ها همانند زمین لرزه، ریزش سنگ، روانگرایی و نشست زمین همراه زلزله روی می دهد که به افزایش خسارت‌ها کمک می‌کند.

 استاندار خوزستان بیان کرد: زلزله بر خلاف بلا های طبیعی دیگر مانند طوفان قابل پیشگیری نیست که این مسئله ضروری اقدامات پیشگیرانه را افزایش می‌دهند، این موضوع می توانند به دور از مناطق پر خطر و مقاوم سازی سازه تحقق پیدا کند بنابراین دستگاه های مسئول  در این زمینه باید نقشه های خط را تهیه و نقاط پرخطر را شناسایی کنند و بدیهی است از مناطقی که امکان به دور از مناطق پر خطر وجود ندارد می‌توانید مقاوم‌سازی ها آسیب پذیری کاهش و به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: در بخش مقاوم سازی باید به بافت های فرسوده شهر و روستاها توجه جدی شود در این زمینه ابتدا دولت بر این است اقدامات بسیار موثر و پایداری در زمینه احیای بافت‌های فرسوده انجام داده و این جلسات را نیز از سوی دولت به ریاست دکتر روحانی برگزار شده است.

 استاندار خوزستان در پایان گفت: برگزاری سمینارها فرصت های هم اندیشی متخصصین ایجاد می کند شرایط را پیش می آورند که دانش مدیران و کارشناسان افزایش پیدا کنند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در این همایش با بیان اینکه فرمانداران و شهرداران مرکز همه دستورالعمل ها و سیاست های دولت در جهت مقابله با حوادث طبیعی را دارند؛ اظهار کرد: خلاقیت‌ها و ابتکار های طبیعی وجود دارد برای اینکه به نحو مطلوب با آن مقابله به نحو مطلوب برخورد کنیم، امروز استان ما در وضعیتی قرار گرفته که  می‌تواند با همت بزرگ و تلاش معضلات را به یک فرصت تبدیل شود.

فرامند هاشمی زاده گفت: برگزاری چنین سمینارها و بهانه ای است که می تواند خیلی از مسائل دیگر پرداخت و آنها را در سرلوحه کار قرار داد. از جمله مسائلی که امروز برای ما مهم است مسئله بحران اقلیمی به نام خشکسالی است، ما در ورود به مرحله تغییرات اقلیمی قرار گرفته ایم که آن مسئله خشکسالی است این موضوع می‌توانند با حمایت فرمانداران شهرداران و همه دست اندرکاران و سیاستگذاران تبدیل به یک فرصت شود.

وی با بیان اینکه این هشدار نیست بلکه به عنوان یک برنامه‌ریزی باید مدنظر باشد؛ ادامه داد: یکی از مسائل هشداری است که در ارتباط با زلزله انجام گرفته و اطراف آن اتفاقات زمین لرزه های مکرر در حال رخ دادن است همچنین رانش زمین جزو حوادث استان خوزستان از فرسایش رودخانه‌ها و بریدن روستاهای اطراف از جمله حوادثی است که در حال رخ دادن از هم اینها با هم هدایت شهرداران و فرمانداران در ایجاد یک مکان یک محیط امن و آسایش برای شهروندان بسیار تاثیر دارد.

هاشمی زاده ادامه داد: ما شهرداران و فرمانداران موظف هستیم در فرصتی که حاصل شده برای ایجاد این محیط آسایش مردم و رفع نگرانی آنها در باب ریزگردها و همه نگرانی های ایجاد شده را رفع کنیم چرا که از جمله وظایف ما به شمار می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.