نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان که پس از استعفای مسعود بارزانی و واگذاری اختیارات روی کار آمده و ریاست دولت اقلیم را برعهده گرفته است، چند روز پیش در راس هیئتی به تهران آمد و این سفر اولین سفر مقامات اقلیم پس از برگزاری جدایی طلبی کردستان بود.

سفر بارزانی، فصلی جدید در روابط ایران و اقلیم

قدس آنلاین-  نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان که پس از استعفای مسعود بارزانی و واگذاری اختیارات روی کار آمده و ریاست دولت اقلیم را برعهده گرفته است، چند روز پیش در راس هیئتی به تهران آمد و این سفر اولین سفر مقامات اقلیم پس از برگزاری جدایی طلبی کردستان بود.

در سفر نخست وزیر اقلیم که با همراهی قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان صورت گرفت، هیئت کردی درباره مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با مقامات جمهوری اسلامی رایزنی کرد.

پس از مطرح شدن جدایی طلبی اقلیم کردستان و عدم پذیرش رهنمودها و پیشنهادات جمهوری اسلامی در این قضیه از سوی مسعود بارزانی و برقرای ارتباطاتی با مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی، روابط اقلیم و کشورمان به سردی گرایید. اما پس از شکست طرح جدایی طلبی و عدم همراهی دولت های منطقه با بارزانی و تنها ماندن اقلیم در قضیه همه پرسی، مقامات آن پی بردند که تداوم حیات سیاسی در سایه همکاری و برقراری ارتباط با دولت های همسایه از جمله ایران میسر است که در منطقه از نفوذ و جایگاه برجسته ای برخوردار می باشد و اقلیم کردستان می تواند از ظرفیت همگرایی با ایران برای تقویت اقتصاد و تجارت بهره ببرد و این سفر می تواند راهی برای بهبود روابط اقلیم و ایران باشد. از سویی مقامات اقلیم با این سفر و بهبود روابط در پی رفع اختلافات خود با دولت مرکزی عراق هستند تا از طریق میانجیگری جمهوری اسلامی برای دستیابی به اهداف خود دست یابند.

چنانچه در همین خصوص ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد نیز از رایزنی با مقامات اربیل و عراق خبر داده و گفت که توافقات اولیه ای نیز صورت گرفته و جمهوری اسلامی در آینده نزدیک تلاش می کند مذاکرات میان بغداد و اربیل برای عبور از مشکلات و بحران صورت بگیرد.

دولت اقلیم کردستان پس از سفر بارزانی در تشریح دستاوردهای آن اطلاعیه صادر کرد و سفرهای انجام‌شده بارزانی و هیئت همراه وی به تهران و بغداد را به‌ویژه برای آغاز گفتگوهای میان اربیل و بغداد و بهبود روابط منطقه‌ای و بین‌المللی اقلیم، مهم و موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

تلاش اقلیم کردستان در پی ترمیم روابط با ایران

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار خود با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به صراحت به راهبرد اشتباه برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق اشاره کرد و گفت، این همه‌پرسی سبب ایجاد هزینه‌های گسترده اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای مردم کردستان عراق و کشورهای همسایه شد، چراکه برخی براین باور بودند که امنیت مردم کُرد از دیگر شهروندان عراق و منطقه جدا بوده و امکان مدیریت تهدید داعش و تروریسم با مذاکره و تعامل وجود دارد.

شمخانی در این دیدار، امنیت را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت، استفاده برخی گروه‌های ضدانقلاب از سرزمین‌های کُردی برای ترور سربازان و شهروندان ایرانی و بازگشت آنان به مناطق تحت تسلط کردستان عراق، به هیچ وجه قابل تحمل نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است که جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که همواره حامی مردم کردستان و تنها پناهگاه اقلیم چه در زمان صدام یا در زمان های دیگر بوده است. متاسفانه در برهه ای از زمان آقای مسعود بارزانی چشم بر روی واقعیت ها بست و از سویی برخی دولت های اروپایی و رژیم صهیونیستی نیز بارزانی را تحریک کردند تا جاییکه بحث ناپخته جدایی طلبی کردستان را مطرح کرد و در آن شرایط نصایح جمهوری اسلامی موثر واقع نشد.

محمد جواد جمالی در ادامه اظهار داشت: در چند ماه گذشته شاهد پایین ترین سطح روابط با اقلیم کردستان بودیم و آقای بارزانی بعدها پی به اشتباه خود برد و فهمید که موضع جمهوری اسلامی در خصوص استقلال کردستان موضع حکیمانه ای بود اما به جای اینکه در پی اصلاح اشتباه خود باشد به برخی تحرکات علیه جمهوری اسلامی دست زد. با روی کار آمدن نیچروان بارزانی  و سفر ایشان به ایران، امیدورایم تلخی وقایع گذشته از بین برود و ایشان درک صحیحی از اوضاع داشته باشند و جمهوری اسلامی را به عنوان برادر بزرگتر بپذیرند و اقلیم با اقداماتی که در جهت بهبود روابط و برقرای امینت انجام می دهد می تواند جبران گذشته نماید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.