قزوین_ ​رییس هیأت مدیره نظام پرستاری استان قزوین گفت: در این استان ۲ هزار پرستار فعالیت می کنند که در سازمان نظام پرستاری کشور و نظام پرستاری قزوین عضو هستند که تعداد پرستاران استان قزوین بیشتر از این آمار است.

فعالیت دو هزار پرستار در قزوین

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آرمین قناعت عصر روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی که در سالن اجتماعات سازمان غذا و دارو استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران از سال ۸۲ طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تصویب شد و حدود ۱۴ سال از عمر آن می گذرد.

وی عنوان کرد: در تمام دنیا کار درمان به صورت تیمی انجام می شود و این رویکرد در کشور نیز وجود دارد که باید در راستای شاخص های آن حرکت کنیم؛ در تعریف پرستاری می توان گفت که نخستین فردی که با بیمار روبه رو می شود و آخرین فردی که بیمار را ملاقات می کند به عنوان پرستار است.

رییس هیأت مدیره نظام پرستاری استان قزوین عنوان کرد: به عنوان ارایه دهندگان خدمات انتقادی را از مردم داریم که باید آگاهی در مردم نسبت به فعالیت درمانی ایجاد شود که این رسالت سنگین رسانه های استان بوده که دارای اهمیت است؛ فردی که در مرکزی بستری می شود باید از مراحل و قوانین درمانی آگاهی داشته باشد و این حسن نیت را داشته باشد که در آن مرکز بستری شده است تا نسبت به او از سوی کادر درمانی کمک شود.

قناعت با بیان اینکه بین صحبت های مردم و مسؤولان و نیروهای موجب می شود تا بستر آگاهی در بین مردم ایجاد شود، اضافه کرد: به دنبال بهبود و اصلاح ارتباط بین پرستار و بیمار در سازمان نظام پرستاری هستیم که ضرورت تشکیل نشست های خبری در راستای آگاهی بخشی مردم از اقدامات و فعالیت های پرستاران است.

وی بیان کرد: براساس قانون وظیفه ای که در سازمان نظام پرستاری بر عهده داریم این است که مطالبات پرستاری و گروه پرستاری را پیگیری کنیم که اگر پرستاری مطالبه و دغدغه ای نداشته باشد و مطالبه اش تأمین شود، مسلما بهترین و بالاتری کیفیت خدمات توسط آنها به مردم ارایه می شود.

به گفته رییس هیأت مدیره نظام پرستاری استان قزوین، پرستاران در سه گروه بیمارستان های دانشگاهی مربوط به وزارت بهداشت، بیمارستان های سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نهاد غیردولتی و یا در بیمارستان های خصوصی و خیریه فعالیت می کنند که در تمام این مراکز مطالبی وجود دارد که بخشی از آن عدم اجرای قوانین است.

قناعت تصریح کرد: ۲ هزار پرستار در استان قزوین فعالیت می کنند که در سازمان نظام پرستاری کشور و نظام پرستاری قزوین عضو هستند که تعداد پرستاران استان قزوین بیشتر از این آمار است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین و کارشناس ارشد پرستار نظام سلامت جامعه گفت: وظیفه مدیر پرستاری، برنامه ریزی در زمینه ارتقای کیفیت های پرستاری، تأمین نیروی انسان در بیمارستان و نظارت و پایش بر اقدامات پرستاری این استان است.

فاطمه تیموری خاطرنشان کرد: فعالیت پرستاری امروز متفاوت از گذشته بوده و برنامه مراقبت پرستاری در خانه و آموزش همگانی سلامت به تازگی در سازمان نظام پرستاری آغاز شده که این برنامه ها از جمله برنامه های جدید وزارت بهداشت و درمان است.

وی تصریح کرد: در سیستم مراقبت پرستاری، مردم به جای استفاده از پرستاری تحت نظر اورژانس در مراکز آموزشی و درمانی از این خدمات در منزل تحت نظر بهره مند شوند که تحقق این امر نیازمند آگاهی بخشی به جامعه است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآور شد: آمارهای دانشگاهی دقیق تر است ۱۹۰۰ نفر کادر پرستاری در علوم پزشکی و ۱۷۰۰ نفر در سایر مراکز فعالیت می کنند.

تیموری اضافه کرد: در حال حاضر یک هزار و ۹۰۰ در مجموعه کادر دانشگاه علوم پزشکی و یک هزار و ۷۰۰ نفر هم در سایر بیمارستان های استان قزوین نیز فعالیت می کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز ضمن تبریک روز پرستار اظهار داشت: شرایط وضعیت موجود امروز تشخیص و مراقبت از بیمار به صورت یک فعالیت تیمی است و در صورتی می توانیم به نتیجه مناسب و مطلوب دست یابیم که فعالیت تیمی مناسبی داشته باشیم.

مسعود رضایی افزود: در حوزه سلامتی و بهداشت بیماران، کار اولیه درمان و تشخیص بیمار بر عهده پزشک بوده و فعالیت هایی وجود دارد که نتیجه بخشی این تشخیص ها در قالب وظایف پرستاران تعریف می شود؛ بیمار بستری شده در بیمارستان نیازمند سایر نیازها از جمله نیازهای روحی است که بخش قابل توجهی از این نیازها، توسط پرستاران تأمین می شود و پرستاران مراقبت های بیمار را بر عهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.