محمود واعظی در واکنش به اظهارات وزیرخارجه آمریکا درمورد توافق با کشورهای اروپایی برای تشکیل کارگروهی به منظور بررسی راهکارهای اعمال تغییر در برجام و ایجاد محدودیت‌های موشکی برای ایران، گفت: موضع نظام، دولت و وزارت خارجه در ارتباط با برجام موضعی یکسان است و از نظر ما مذاکرات برجام تمام شده و تحت هیچ شرایط و عنوانی دوباره انجام نخواهد شد.

تشکیل کمیته‌های برجامی بدون موافقت ایران بی تأثیر است

قدس آنلاین- محمود واعظی در واکنش به اظهارات وزیرخارجه آمریکا درمورد توافق با کشورهای اروپایی برای تشکیل کارگروهی به منظور بررسی راهکارهای اعمال تغییر در برجام و ایجاد محدودیت‌های موشکی برای ایران، گفت: موضع نظام، دولت و وزارت خارجه در ارتباط با برجام موضعی یکسان است و از نظر ما مذاکرات برجام تمام شده و تحت هیچ شرایط و عنوانی دوباره انجام نخواهد شد.
رئیس دفتر رئیس جمهورتأکید کرد: این موضوع بارها به همه کشورها که مباحثی را مطرح کرده‌اند، اعلام شده است و تشکیل کمیته‌های در برجام در شرایطی که ایران به عنوان بازیگر اصلی، چنین چیزهایی را قبول ندارد، هیچ تأثیری نخواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: در این باره با نماینده اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین چین مذاکره کرده‌ایم و آن‌ها نیز اعلام کرده‌اند که برجام تنها با چارچوب‌های موجود باقی خواهد ماند.

 وزیرخارجه فرانسه حرف خودش را زده
واعظی درباره گزارش‌های رسانه‌های غربی و اظهارات برخی مقامات اروپایی از جمله وزیرخارجه فرانسه در مورد مذاکرات موشکی با وزیرخارجه ایران، با تأکید بر اینکه مسائلی که مربوط به توان دفاعی کشور است به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و این حرف همیشگی ما بوده است، اظهارداشت: این عرف همیشگی است که در دنیا زمانی که مسئولی با طرفی از کشور دیگر گفت‌وگو می‌کند، راجع به همه مسائل، مطالب مورد نظر خود را مطرح می‌کند. ما نیز در این جلسات حرف‌های خود را مطرح می‌کنیم، اما اینکه درباره موضوعاتی نظیر توان موشکی توافقی کرده باشیم، صحیح نیست.
رئیس دفتر رئیس جمهور با رد این موضوع که وزیرخارجه فرانسه در سفر اسفند ماه به تهران درباره مسائل موشکی با مقامات تهران گفت‌وگو خواهد کرد و درباره این گمانه که وی حامل پیامی از سوی آمریکا خواهد بود و به نیابت از واشنگتن مذاکره خواهد کرد، گفت: فرانسه کشوری وابسته به آمریکا نیست و در مسائلی با آن‌ها اختلاف نظر دارد. سفر وزیرخارجه فرانسه به ایران ربطی به مذاکرات اخیر آن‌ها با آمریکا ندارد و از پیش طراحی شده است. روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی میان ایران و فرانسه از جمله موضوعات مطرح میان دو کشور است و با وجود این مسائل دیگر زمانی برای اینکه وزیرخارجه فرانسه به نیابت از آمریکا مطرح کند، وجود نخواهد داشت.

 واگذاری فعالیت‌های اقتصادی
واعظی درباره دستور مقام معظم رهبری به ستاد کل نیروهای مسلح برای خروج ارتش و سپاه از فعالیت‌های اقتصادی و تأکید رئیس جمهوری در این باره، تصریح کرد: موضوع واگذاری فعالیت‌های اقتصادی تصمیمی است که رئیس جمهور بر آن مصمم است و فقط به نیروهای مسلح محدود نمی‌شود. رئیس جمهور در این باره دستورهایی به بنیاد شهید، سازمان تأمین اجتماعی و بانک‌ها نیز داده‌اند و اعتقاد دارند تا جایی که می‌توانیم دولت باید از تصدی‌گری خود کاهش دهد تا در آینده تصدی‌گری دولت در حوزه اقتصادی به صفر برسد. وی گفت: در مقابل باید تلاش کنیم، از بخش خصوصی واقعی حمایت کنیم. در این راستا آنچه در کشور در حال انجام است، مربوط به همه اعضای دولت است و فقط برای نیروهای مسلح نیست.

 مصاحبه از پیش هدفگذاری شده روحانی
رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقادهایی که به محتوا و نوع موضوعات و پرسش‌های گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اخیر حسن روحانی مطرح شده، اظهارداشت: آقای رئیس جمهور در هر مصاحبه تنها فرصت طرح برخی موضوعاتی دارند که از پیش هدفگذاری شده است. آقای روحانی در گفت‌وگوهای تلویزیونی قبلی درباره مباحثی مانند برجام، تورم، رونق و گرانی صحبت کرد و در گفت‌وگوی دوشنبه شب مباحثی که تاکنون مطرح نشده بود مثل محیط زیست، اشتغال و ساختمان‌های فرسوده مورد توجه قرار گرفت.
واعظی درباره اینکه چرا از یک مجری به جای یک خبرنگار برای این مصاحبه استفاده شد، گفت: انتخاب مجری با تفاهم دولت و صدا و سیما انجام شد.
وی اعلام کرد: رئیس جمهور تا دو هفته دیگر مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی خواهند داشت و بخش دیگری از صحبت‌های خود را در آن زمان مطرح خواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.