یزد - نماینده ولی فقیه در استان یزد با انتقاد ازعدم وجود نوآوری در اقتصاد و تولید کشور گفت: وابستگی صنایع به تسهیلات بانک ها مانع پیشرفت اقتصادی در کشور است.

اقتصاد و تولید کشور بدون خلاقیت ونوآوری است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در نشست فرهنگی خود با اشاره به اینکه آموزش در ایران نباید به صورت سطحی نگری باشد، اظهار داشت: کشورهای استکباری جهان از سال‌های بسیار دور سیستم آموزشی برای ما به وجود آوردند که بر پایه سطحی‌نگری است.

وی افزود: این روند از مدارس و بعد از آن در دانشگاه‌ها وجود دارد که تحصیلات به صورت سطحی و حفظی است و بعد از فراغت از تحصیل بیکار می‌ماند.

آیت‌الله ناصری با طرح این سوال که چرا یک جوان در ایران بعد از ۱۵ سال تحصیل بیکار باقی می‌ماند، تصریح کرد: چرا ما باید پس از ۵۰ سال که یک خودرو وارد کشور شده، همچنان به همان صورت باقی می‌ماند و هیچ گونه تغییر و تحولی در آن به وجود نیاورد؟

امام جمعه یزد تصریح کرد: در کشورهای اروپایی همین دانشجوها پس از فراغت از تحصیل اقدام به نوآوری و کارآفرینی می‌کنند ولی همین کشورها از سال‌ها قبل از انقلاب سیستمی را به ایران تحمیل کرده‌اند که این سیستم نتوانسته نوآوری در کشور به وجود آورد.

این مسئول افزود: نتیجه این موضوع آن می‌شود که ما در اقتصادمان هیچ نوآوری نداریم و نباید تقصیر این اشکال را به گردن یکدیگر بیاندازیم.

وی به مشکلات معلمان اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در کشورمان با این اقتصاد و مشکلاتی از این قبیل روبرو هستیم، قطعا در پرداخت حق و حقوق معلمان با مشکل مواجه می‌شویم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد از عدم توجه به پیشرفت و تکامل نیروی انسانی در کشور گلایه کرد و افزود: این سبک که ما یک فرد را به عنوان معلم به کار بگیریم و بعد از ۳۰ سال با همان عنوان وی را بازنشسته کنیم نشان از اشکال در سیستم اداری ما است.

آیت‌الله ناصری خاطر نشان ساخت: در عرصه‌های صنعتی هم با همین مشکلات مواجه هستیم و به جای اینکه یک کارگر را آموزش دهیم و با شکوفا کردن ظرفیت‌هایش او را به یک کارآفرین تبدیل کنیم، پس از ۳۰ سال وی را به عنوان کارگر معمولی بازنشسته می‌کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گفت: این موضوعات سبب می‌شود که عرصه‌های مختلف کشور ما با مشکل پیشرفت و موفقیت روبرو شود.

امام جمعه یزد وابستگی کامل عرصه اقتصاد و صنعت کشور به بانک را یکی دیگر از اشکالات در کشور دانست و افزود: تا زمانی که برای کار کردن در عرصه اقتصاد و صنعت بخواهیم به بانک‌ها و تسهیلات آنها متکی باشیم، قطعا نمی‌توانیم انتظار پیشرفت مناسب و خوبی داشته باشیم.

وی به روحیه مردم یزد در پیشرفت اقتصاد و صنعت در گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته پیشینیان ما بدون اینکه وام و تسهیلاتی دریافت کنند، اقتصاد خود را به صورت خرد خرد به پیش می‌بردند و کم کم زمینه توسعه کسب و کار خود را فراهم می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: ترویج روحیه شراکت پذیری و فعالیت‌های مشارکتی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند اتکای صنعت و اقتصاد ما از بانک‌ها را بگیرد.

باید کاری کرد که مشکلات موجود در عرصه اقتصاد کشور رفع شود و بتوانیم با ایجاد تحول در سرمایه‌گذاری، صنعت، تجارت و به صورت کلی اقتصاد کشور، رونق در کشور ایجاد کنیم.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه این تحول علاوه بر اقتصاد باید در سایر عرصه‌های جامعه به وجود آید افزود: امام خمینی(ره) در روند خود برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با سال‌ها تلاش یک تحول درونی ایجاد کردند و به گونه‌ای پیش رفتند که با وجود ۴۰ سال از انقلاب، به واسطه همان تحول درونی همچنان مردم به ویژه جوانان از آرمان‌ها و ارزش‌های این انقلاب حفاظت و حراست می‌کنند.

وی خاطرنشان ساخت: عدم وجود این تحولات سبب شده که دانشجویانی که به دنبال کسب نمره و دریافت مدرک هستند زیاد شود و برخی اساتید هم در همین روند حرکت می‌کنند و الان این چنین مسائل سبب شده که یک فارغ‌التحصیل در رشته‌های دانشگاهی پس از فراغت از تحصیل مجبور به کارگری ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.