مسئول بخش خواهران خدمه حرم مطهر رضوی گفت: راه‌اندازی کفشداری‌های ویژه خواهران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در راستای اجرایی شدن رهنمودهای تولیت معزز آستان قدس رضوی و رفاه حال بانوان زائر مبنی بر واگذاری تمامی امور خدمات رسانی به بانوان به خواهران خدمه و خادمیاران رضوی بوده است.

بانوان چگونه به «خواهران خدمه» بپیوندند

قدس آنلاین- مسئول بخش خواهران خدمه حرم مطهر رضوی گفت: راه‌اندازی کفشداری‌های ویژه خواهران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در راستای اجرایی شدن رهنمودهای تولیت معزز آستان قدس رضوی و رفاه حال بانوان زائر مبنی بر واگذاری تمامی امور خدمات رسانی به بانوان به خواهران خدمه و خادمیاران رضوی بوده است.

سیده معصومه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اعلام این مطلب افزود: این بخش پس از موافقت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از تاریخ سیزدهم آبان سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی و هم اکنون زیر نظر مدیریت امور خدمه حرم مطهر رضوی انجام وظیفه می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضرحدود ۶۵۰ نفر از خواهران خدمه و خادمیار رضوی در چهار کفشداری ویژه بانوان در هشت کشیک و ۱۶ شیفت ۱۲ ساعته(روز و شب) مشغول خدمات رسانی به بانوان زائر حرم مطهر رضوی و همچنین ارائه خدمات در امور تطهیر و تنظیف بارگاه مطهر امام رضا(ع) در رواق‌های ویژه بانوان هستند.

حسینی افزود: در ابتدای فعالیت بخش خواهران خدمه، این بخش بعد از انجام مراحل اداری و سازمانی، انجام مصاحبه و گزینش و... حدود ۴۰۰ نفر از بانوان متقاضی خدمت را انتخاب و به مرور زمان تعداد این بانوان افزایش یافت و هم اکنون به حدود۶۵۰ نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: بر اساس امریه تولیت معزز آستان قدس رضوی از اواخر اسفند سال ۱۳۹۵ مصادف با سالروز ولادت با حضرت فاطمه زهرا(س) اولین گروه از خواهران خدمه بارگاه منور حضرت رضا(ع) احکام خدمتی خود را از دست تولیت محترم این نهاد مقدس دریافت و به جمع خواهران خادمیار در حوزه خواهران خدمه حرم مطهر رضوی پیوستند.

شرایط و ضوابط انتخاب

مسئول این بخش در زمینه ضوابط انتخاب خواهران اشاره کرد: جذب خدمه و خادمیاران خواهر براساس ضوابط تعیین شده در آیین‌نامه خدمت و شرایط اختصاصی خدمت در حوزه خواهران خدمه، توسط کمیسیون امور جذب بانوان خدمه حرم مطهر امام رضا(ع) انجام می‌شود.

وی یادآور شد: متقاضیان خدمت در بخش خواهران خدمه بارگاه امام هشتم(ع) می‌توانند با مراجعه به مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی(واقع در صحن غدیر حرم مطهر) از نحوه نام نویسی اطلاع حاصل کرده و در صورتی که واجد شرایط باشند، مطابق ضوابط و پس از طی کردن مراحل اداری، سازمانی و گزینش، انتخاب و توفیق خدمت در حرم مطهر حضرت ثامن الائمه(ع) برای آنان حاصل خواهد شد.

توسعه دامنه خدمت خواهران خدمه

حسینی در مورد توسعه دامنه خدمت خواهران خدمه و خادمیاران رضوی اظهار داشت: همچنان که قبلاً بیان شد، مطابق سیاست‌های جدید آستان قدس رضوی قرار است تمامی امور خدمتی در رواق‌ها، کفشداری و فضاهای عبادی و زیارتی ویژه بانوان زائر در حرم مطهر رضوی به خواهران خدمه واگذار شود.

وی تصریح کرد: بدین منظور خواهران کفشدار بارگاه مطهر امام هشتم(ع) علاوه بر انجام خدمت کفشداری در امور دیگر همچون: امور تطهیر، غبارروبی و تنظیف رواق‌های ویژه بانوان، خدمات کتب قرآن و ادعیه(کتب انوار)، جمع آوری مهرهای نماز و...در حال انجام وظیفه بوده و قرار است در برنامه ریزی آینده، تمامی امور مزبور به علاوه شست‌وشوی قسمت خواهران در روضه منوره رضوی، انجام امور تنظیف و جاروی رواق‌های بانوان و... به خواهران خدمه واگذار شود.

دریافت ۳۵ حکم خدمت تشرفی

این مقام مسئول تأکید کرد: حسب موافقت تولیت معزز آستان قدس رضوی تاکنون ۳۵ نفر از خواهران خادمیار رضوی از سایر بخش‌ها و اداره‌های مرتبط با خدمات افتخاری خواهران در حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی متفخر به دریافت حکم تشرفی خدمت با عنوان خدمه خواهر شده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالات مردمی رسیده به ستون پیامک مردم در صفحه آستان روزنامه قدس، مبنی بر واگذاری سایر کفشداری‌های ویژه بانوان در حرم مطهر امام رضا(ع) به خواهران کفشدار(همچون کفشداری‌های شماره ۵، ۹، ۱۷ و...) گفت:

 با هماهنگی به عمل آمده توسط مدیریت امور خدمه حرم مطهر امام هشتم(ع) با مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی قرار است در آینده نزدیک خدمات رسانی به بانوان زائر در این کفشداری‌ها هم به خواهران خدمه و خادمیاران رضوی واگذار شود.

رضایت بانوان زائر

حسینی به اظهارنظر و رضایت مندی بانوان زائر در هنگام مراجعه به کفشداری‌های زنانه از واگذاری مسئولیت‌های خدمات رسانی به خواهران خدمه اشاره و تصریح کرد: بانوان زائر در بسیاری از مواقع ضمن ابراز رضایت از جذب و بکارگیری خواهران کفشدار در کفشداری‌های زنانه حرم مطهررضوی، خواستار گسترش دامنه حضور خواهران خدمه و خادمیاران رضوی در سایر فضاها و مکان‌های عبادی و زیارتی ویژه بانوان در بارگاه مقدس امام رضا(ع) هستند.

وی در همین ارتباط افزود: سعه صدر، حسن برخورد واخلاق خوش خواهران کفشدار در راستای تکریم زائران در ارائه خدمات کفشداری در کفشداریهای ویژه بانوان، عامل مهمی در زمینه ارتقای خدمات مطلوب و شایسته و افزایش رضایتمندی بانوان زائر به شمار می‌آید.

گفتنی است، خواهران خدمه بارگاه مطهر امام رضا(ع) هم اکنون با لباس رسمی شامل: چادر مشکی خدمت، مقنعه و مانتوی سبز، نشان خدمت آستان قدس رضوی و اتیکت نام و نام خانوادگی مشغول خدمات رسانی به بانوان زائر در کفشداری‌ها و رواق‌های ویژه بانوان در حرم مطهر رضوی، هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اذر دادی ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 0
    من دوست دارم تو این کار شما شرکت کنم