خبر جان باختن کودکان خردسال کرمانشاهی در مناطق زلزله‌زده که در فضای مجازی منتشر شده است، خاطر بسیاری را مکدر کرد. اخبار و عکس‌هایی از سارینا، محمد، ماتیار و نوشین که به ادعای خانواده‌هایشان از شدت سرما جان باخته‌ بودند.

آیا مرگ کودکان بر اثر سرما زدگی در مناطق زلزله زده واقعیت دارد؟

قدس آنلاین- خبر جان باختن کودکان خردسال کرمانشاهی در مناطق زلزله‌زده که در فضای مجازی منتشر شده است، خاطر بسیاری را مکدر کرد. اخبار و عکس‌هایی از سارینا، محمد، ماتیار و نوشین که به ادعای خانواده‌هایشان از شدت سرما جان باخته‌ بودند. اما پرسشی که باید به آن پاسخ داد، این است که مرگ این کودکان چقدر به کمبود امکانات در مناطق زلزله زده مرتبط است؟

مرگ کودکان ارتباطی با کمبود امکانات ندارد

فرماندار شهر سرپل ذهاب به خبرنگار ما می‌گوید: فوت کودکان در این شهر واقعیت دارد، اما لطفاً آن را به کانکس و نبود امکانات ربط ندهید. در تمامی شهرها امکان سرماخوردگی و فوت بچه‌ها بر اثر عفونت ریه وجود دارد و در سایر شهرها نیز با شروع فصل سرما حتماً مواردی از این دست وجود داشته است.

اکبر سنجابی، می‌گوید: تمامی چادرها و کانکس‌هایی که در اختیار مردم هستند، در شهرها سیستم گرمایشی برقی و در برخی روستاها سیستم گرمایشی نفتی دارند و هیچ خانواده‌ای از نظر سیستم گرمایشی مشکلی ندارد. قبول داریم که زندگی در چادر سخت و دشوار است، اما همین امروز حدود ۴۰۰ نوزاد زیر دو ماه داریم که پس از زلزله در این مناطق به دنیا آمده‌اند و در همین چادرها و کانکس‌ها زندگی می‌کنند. از آنجا که سیستم گرمایش مناسبی وجود دارد، مشکل خاصی برای آن‌ها پیش نیامده است. متأسفانه فضای مجازی حقیقت را بیان نمی‌کند.

فرماندار سرپل ذهاب با تأیید فوت دو کودک در این مناطق، توضیح می‌دهد: طبق آخرین آمار تا روز شنبه دو کودک در مناطق زلزله‌زده فوت شده‌اند که یکی از آن‌ها علاوه بر عفونت ریه، بیماری مادرزادی و معلولیت نیز داشته است. به نظر می‌رسد، در این مورد برخی افراد بی‌انصافی کرده و جان باختن این کودکان را با کمبود امکانات مترادف کرده‌اند.

سنجابی اضافه می‌کند: در زمینه اسکان ضروری، همه چادر گرفته‌اند و در اسکان موقت خانوارهای شهری که به آن‌ها کانکس تعلق می‌گرفته، یا وجهی بابت آن دریافت کرده‌اند یا کانکس دریافت کرده‌اند. البته در روستاها بیشتر کانکس تحویل داده شده است.

وی به مبلغ پرداختی ۵ میلیون تومان به ازای هر کانکس اشاره و تشریح می‌کند: در سرپل ذهاب حدود ۵۰۵۰ واحد تخریبی وجود دارد که به آن‌ها کانکس تعلق می‌گیرد. حدود ۳۶۰۰ خانوار وجه نقد دریافت کرده‌اند و ۱۰۵۰ خانوار نیز کانکس دریافت کرده‌اند، ۴۰۰ خانواده باقی‌مانده نیز هنوز خودشان برای تعیین تکلیف اقدام نکرده‌اند.

سنجابی تأکید می‌کند: توصیه می‌کنم، مردم اخبار و اطلاعاتی که سبب ناراحتی افکار عمومی جامعه می‌شود را فقط از مراجع معتبر دریافت کنند و به فضای مجازی اعتماد نداشته باشند. در زلزله کرمانشاه، در مقایسه با زلزله بم اقدامات بسیار سریع‌تر انجام شد. اولین وام پرداختی به زلزله‌زده‌های بم هفت ماه پس از زلزله بود، اما در سرپل ذهاب ۲۵روز پس از زلزله اولین وام پرداخت شد.

فرماندار سرپل ذهاب می‌گوید: بیش از ۵۰درصد آواربرداری‌ها در شهر و روستا انجام و در روستاها بازسازی شروع شده است. امیدواریم تا هفته آینده بازسازی‌ها در شهرها نیز شروع شود. در حوزه روستایی ساخت بیش از ۸۰۰ واحد مسکونی شروع شده است و تلاش می‌کنیم پیش از فرا رسیدن فصل گرما واحدهای خسارت دیده سرپل ذهاب مسقف شده باشند.

بنیاد مسکن به خوبی مدیریت نکرد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی که فوت کودکان در این مناطق را نه تأیید و نه تکذیب می‌کند، به خبرنگار ما می‌گوید: برخی اتفاق‌ها در این مناطق به دلیل سهل‌انگاری خانواده‌ها صورت می‌گیرد، در صورتی که چادر، کانکس و امکانات به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است و همگی از آن‌ها برخوردار هستند.

احمد صفری، اضافه می‌کند: از بنیاد مسکن برای تأخیر در تعهدات گلایه داریم. قرار بود آن‌ها بین ۳۰ تا ۴۵ روز تمامی کانکس‌های مورد نیاز را تحویل دهند، اما متأسفانه پس از ۷۰ روز حدود ۳۰۰۰ خانواده هستند که کانکس تحویل نگرفته‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه هم اکنون ۳۰۰۰ خانواده در چادر زندگی می‌کنند، می‌گوید: بیشتر آن‌ها مستأجر بوده‌اند، اما اگر خانواده مسئولان هم در بین زلزله‌زده‌ها وجود داشت، پس از گذشت بیش از دو ماه تصمیم می‌گرفتند؟ متأسفانه در زلزله اخیر، بنیاد مسکن به خوبی اعمال مدیریت نکرد و رسیدگی به وضعیت زلزله زده‌ها به مدیریت قوی‌تری نیاز دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.