بجنورد- استاندار خراسان شمالی از بهره برداری ۷۶۶ پروژه در ایام دهه فجر در استان خبر داد و گفت: برای ساخت، تکمیل و تجهیز این طرح ها درمجموع ۴۲۸ میلیارد و ۲۸۱ میلیون تومان هزینه شده است.

بیش از ۷۰۰ پروژه در خراسان شمالی به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد رضا صالحی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون افزون بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه در این استان به اتمام رسیده که ۷۰درصد این رقم به ۱۸ ماه اخیر مربوط می شود.

وی افزود: ۷۱ پروژه از مجموع پروژه ها مربوط به بخش خصوصی با اعتباری افزون بر ۷۲ میلیارد تومان و ۶۹۵ پروژه مربوط به بخش دولتی با اعتبار بیش از ۳۵۵ میلیارد تومان است.

وی گفت: هم زمان با دهه فجر در شهرستان بجنورد ۱۶۴ طرح و پروژه با هزینه کرد حدود ۱۲۵ میلیارد تومان، در شیروان ۹۵ پروژه با حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه و در اسفراین ۱۰۲ پروژه با ۴۲ میلیارد تومان بهره برداری می شود.

وی ادامه داد: در مانه و سملقان نیز ۹۰ پروژه با هزینه کرد ۳۸ میلیارد تومان، در جاجرم ۵۸ پروژه با هزینه ۱۸ میلیارد تومان، در فاروج ۸۱ پروژه با هزینه ۴۸ میلیارد تومان، در گرمه ۳۲ پروژه با ۲۲ میلیارد تومان و در رازوجرگلان ۸۳ پروژه با هزینه حدود ۴۲ میلیارد تومان بهره برداری می شود و هم چنین در این ایام ۶۱ پروژه با هزینه افزون بر ۶۱ میلیارد تومان  در استان فارغ از طرح های شهرستانی به بهره برداری خواهد رسید.

صالحی همچنین تاکید کرد: بهره برداری از پروژه ها را معطل افتتاح نمی گذاریم  و به محض آماده شدن، مردم از خدمات آن بهره مند خواهند شد و اعتبارات مربوط به پروژه ها در زمان افتتاح و یا بهره برداری آن اعلام می شود.

وی به سیاست گذاری های کلی دولت تدبیر و امید و در ادامه آن سیاست های استان در خصوص تعریف و بهره برداری از پروژه ها اشاره داشت و گفت: سعی کردیم پروژه جدید غیرضروری در استان تعریف نشود و اولویت ما تکمیل و بهره برداری پروژه های ناتمام بوده است.

صالحی تصریح کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون ۶ هزار و ۲۵۳ پروژه عمرانی با اعتباری حدود ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در خراسان شمالی افتتاح و به بهره برداری رسیده است که از این میزان ۲ هزار و ۹۱۴ پروژه عمرانی یعنی معادل ۴۷ درصد با اعتبار ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان یعنی معادل ۷۰ درصد مربوط به ایام حضور من در استان است.

حرکت کشور پس از انقلاب اسلامی رو به رشد بوده است

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه حرکت کشور پس از انقلاب اسلامی رو به رشد بوده است، گفت: استقلال سیاسی کشور در بهمن ماه سال ۵۷ به وجود آمد و اما استقلال فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تدریجا و با کمک هم محقق می شود که با افزایش اثرگذاری خود در مباحث مختلف می توانیم اثرپذیری را کاهش و به استقلال برسیم.

صالحی افزود: امروز عصر پیشرفت فناوری و ارتباطات است و ما باید فرصت ها را غنیمت شمرده و لحظه ای از این مباحث غافل نباشیم تا بتوانیم در این رقابت بزرگ در دهکده کوچک جهانی موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: شاخص بیکاری استان در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۳.۴درصد بوده است که این رقم در تابستان امسال به ۹.۹ درصد کاهش یافته است و هدف گذاری ما کاهش این عدد به زیر ۵ درصد تا پایان دولت دوازدهم است.

وی افزود: کاهش نرخ تورم از ۳۶.۸ به ۹.۷ درصد، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی از ۴۰.۶ به ۴۷.۷، افزایش تعداد واجدهای تولیدی فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت از ۳۱۸ به ۳۵۵ واحد و کاهش واحدهای تولیدی راکد این حوزه از ۹۹ به ۶۹ واحد و همچنین افزایش واحدهای تولیدی فعال بخش کشاورزی از ۲۰۵ به ۳۹۷ واحد و کاهش ۸ درصدی تعداد واحدهای تولیدی راکد در این بخش از دیگر اقدامات استان از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تا امروز بوده است.

صالحی اشاره داشت: شهرستان راز و جرگلان یکی از ۱۰ تعاون شهر کشور معرفی شده است و با توجه به اینکه تسهیلات نامحدود با کارمزد کمتر از ۴ درصد برای این تعاون شهرها از سوی دولت منظور شده است، با تقویت و رونق مباحث مرتبط با تعاونی ها می توانیم اشتغال خوبی را برای این منطقه رقم بزنیم.

وی مطرح کرد: ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر یکی دیگر از برنامه های دولت است که برای خراسان شمالی هم در این بخش ۱۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات مستقیما از سوی دولت و همین مقدار توسط بانک ها از محل منابع بانکی پرداخت می شود که جمعا این اعتبارات ۲۶۳ میلیارد تومان با کارمزد کمتر از ۸ درصد می باشد.

صالحی تاکید داشت: امسال سهم تعریف شده برای استان به لحاظ جمعیتی در طرح اشتغال فراگیر ملی ۸ هزار و ۶۸۰ نفر و هدف گذاری استان ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر بود که با ثبت ۸ هزار و ۴۱۰ شغل ایجاد شده در استان تا پنجم بهمن ماه، تاکنون حدود ۹۰ درصد سهمیه و ۸۴درصد هدفگذاری اشتغال سال جاری محقق شده است.

وی خبر داد: سهمیه استان در سال ۹۷ برابر جدول کشور ۹ هزار و ۲۹۱ نفر تعیین شده ولی هدف گذاری استان پس از بررسی عملکرد امسال اعلام می شود.

افزایش ۱۳ برابری اعتبارات مشاغل خانگی استان ​

صالحی همچنین به افزایش ۱۳ برابری اعتبارات مشاغل خانگی استان گریزی داشت و گفت: اعتبارات امسال استان در مباحث مشاغل خانگی ۲۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۷۰۰ طرح اشتغال با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان معرفی و ۵ میلیارد تومان پرداخت شده است و بررسی و مرفی طرح ها توسط دستگاه های اجرایی همچنان ادامه دارد تا در صورت بروز اشکال برای یک طرح سریعا طرح بعدی جایگزین شود.

مقام ارشد اجرایی استان بر نقش رسانه ها در ایجاد امید و نشاط در جامعه تاکید کرد و در ادامه به اقدامات استان در بخش فرهنگ اشاره داشت و گفت: اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، پرورش و تقویت کافه کتاب ها، ترویج فرهنگ استفاده از سینما و گسترش پوشش دیجیتال استان از جمله اقدامات استان است و همچنین اعلام می کنم تا پیش از پایان سال جاری خبرهای خوشی درباره موسیقی سنتی خراسان شمالی منتشر می شود.

صالحی افزود: در بخش کاهش آسیب های اجتماعی و توانمند سازی جوامع محلی جزو  استان های برتر در توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار با برگزاری کلاس های آموزشی با مشارکت مرکز فنی و حرفه ای هستیم و توانستیم ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این آموزش ها دریافت کنیم.

استاندار افزایش نرخ ازدواج و کاهش طلاق، اولتیماتوم صد روزه به کارمندان معتاد و پیگیری روند درمان و معرفی آنان به بخش تخلفات اداری، افزایش تعداد سمن ها، رشد ۲ برابری شمار تخت های بیمارستانی استان، اختصاص بیش از یک میلیارد  و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به ساخت کلینیک ویژه بیماران خاص، تکمیل گازرسانی شهری و هدف گذاری برای گازرسانی تمام روستاهای استان تا پایان سال ۹۷، ارائه کیف های سیار حامل پنل های خورشیدی در مناطق عشایری و امضای تفاهم نامه با مراکز حمایتی کمیته امداد و بهزیستی برای نصب پنل خورشیدی در منازل مددجویان برای تامین پایدار معیشت آنان را از دیگر اقدامات استان در حوزه فرهنگی ، اجتماعی و بهداشتی نام برد.

هر روستا یک کتابخانه

صالحی در ادامه به هدفگذاری های استان هم اشاره ای داشت و تصریح کرد: در بخش روستایی تعریف روستای بدون بیکار، هدف گردشگری، هر روستا یک کتابخانه و روستای سبز و در بخش شهری ایجاد تونل سبز به طول ۲ کیلومتر در ورودی شهر ها، ایجاد پارک ویژه بانوان در ۸ شهرستان و شهر دوستدار کودک از جمله اهداف استان تا پایان سال ۱۴۰۰ است.

صالحی از برنامه خود برای حضور در شهرستان ها طی دهه فجر به منظور دیدارهای مردمی و بهره برداری طرح ها خبر داد. به گفته وی اولویت نیز با روستاهای سبز، هدف گردشگری یا بدون بیکار است.

وی خاطرنشان کرد: باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان را تعقیب می کنیم و اکنون ۱۸ کیلومتر آن آماده آسفالت و ۴ کیلومتر آماده بهره برداری است و یاآوری می کنم ۵۹ کیلومتر از این محور در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید.

صالحی مطرح کرد: در بودجه سال ۹۷ برای تکمیل راه آهن جوین-اسفراین- بجنورد و شیروان بودجه دیده شده است و امیدواریم صدای سوت قطار سال ۹۷ در اسفراین شنیده شود.

وی راه آهن گرگان-بجنورد و مشهد را محور ترانزیتی و مهم در توسعه استان معرفی کرد و گفت: این محور در اولویت دولت برای انتخاب فاینانس کننده قرار گرفت و آستان قدس برای پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت اعلام آمادگی کرده است.

استاندار خراسان شمالی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت توسعه پتروشیمی بجنورد گفت: در سفر رئیس جمهوری بحث طرح توسعه پتروشیمی و نه  GTPP مطرح شد اما با فضاسازی انجام شده بحث GTPP مطرح و به یک خواست عمومی تبدیل شد.

صالحی با بیان اینکه مشکل تامین خوراک گاز طرح یاد شده با دستور وزیر نفت برطرف شده است، افزود: طرح توسعه پتروشیمی به تشکیل مجمع عمومی سهامداران نیاز دارد که هنوز انجام نشده است. وی افزود: درخواست ما برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه با هدف توسعه پتروشیمی با تقدم خرید سهامداران کنونی بر اساس سهمیه و تقاضای خرید است و در مرحله آخر در بورس مطرح می شود زیرا برای توسعه پتروشیمی بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

اعلام مشکلات فرودگاه همچون لغو متعدد پروازها و گران بودن بلیت ها از دیگر پرسش های مورد طرح خبرنگاران بود که صالحی در این مورد اظهار داشت: ایجاد خطوط هوایی منظم یکی از شاخصه های توسعه است که وضعیت کنونی فرودگاه بجنورد پاسخگوی توسعه استان نیست.

وی ادامه داد: پیگیر هستیم شرکت هواپیمایی کشور طرح نهایی خود را برای حل مشکلات موجود ارائه دهد و اگر نظریه کارشناسی برای آن مطرح نشود بحث جایجایی فرودگاه مطرح می شود.

صالحی با اشاره به بروز مشکل سازه ای در سد غلامان تصریح کرد: اینکه این مشکل مربوط به جابجایی ناشی از زلزله و یا قصور نیروی انسانی و پیمانکار بوده، در دست بررسی است و در حال حاضر از مردم می خواهیم در تخلیه و آبگیری مجدد همکاری کنند.

وی در واکنش به پرسش هایی در رابطه با احتمال تغییرات مدیریتی استان با بیان این مطلب که عهد من با مردم استان تا۱۴۰۰ بوده است، ماندگاری خود در این مسئولیت را مورد تاکید قرار داد و افزود: تغییر و تحول در دولت طبیعی است لذا ما باید کاری کنیم تا سیستم ها کارها را پیش ببرند و بار دیگر تاکید می کنم در بخش اداری با هیچ یک از معاونان، فرمانداران، بخشداران، مدیران کل و ستادی عقد اخوت نبسته ام.

صالحی گفت: موضوع مربوط به معاون سیاسی سابق استاندار یک تخلف شخصی بود که تنبیه متناسب با آن اعمال خواهد شد اما آنانی که با سرکشی در زندگی دیگران و مورد هجمه قرار دادن آبروی افراد این موضوعات را به افکار عمومی می کشانند، باید پاسخگو باشند.

وی مطرح کرد: دوستی های ما بر اساس شرط عصمت نیست و باید با پذیرش تخلفات دیگران به این دوستی ها ادامه دهیم.

اولویت با بومی ​ها 

استاندار هم چنین گفت: طرح مباحث بومی و غیر بومی باید کنار گذاشته شود هر چند که در طول دوران حضورم در استان تعداد نیروهای بومی استان در تغییرات مختلف افزایش یافته است چرا که اعتقاد دارم در شرایط مساوی و حتی نزدیک به آن اولویت با بومی است.

مباحث مرتبط با پروژه پالایشگاه نفت کالیمانی از دیگر سوالات خبرنگاران بود که صالحی در این مورد اظهار داشت: برای هیچ سرمایه گذاری فرش قرمز پهن نکردیم و با اعلام آمادگی سرمایه گذار حمایت های مرحله ای متناسب با پیشرفت پروژه با آنان خواهیم داشت و نمی توانیم حمایت خود از سرمایه گذاران را بر اساس احتمالات کنار بگذاریم.

وی افزود: سرمایه گذار پروژه مذکور مجوزهای لازم را از وزارت اقتصاد و دارایی گرفته بود و استان نیز بر اساس این مجوزها آمادگی خود برای حمایت را اعلام کرد اما اینکه این فرد چه سود و منفعتی را با این کار برده است، هنوز برای من جای ابهام دارد چرا که دریافت تسهیلات هم نداشته است.

استاندار خراسان شمالی وضعیت بانک های استان را در ارائه تسهیلات به لحاظ نسبی متناسب با جمعیت و تعداد واحدهای تولیدی مناسب دانست و تاکید کرد : اما از نظر عدد مطلق وضعیت مطلوب نیست.

صالحی روند بروکراسی حاکم بر کشور را برای پرداخت تسهیلات بسیار طولانی دانست و گفت: اگر استان معطل ابلاغ و پرداخت تسهیلات مناطق زلزله زده استان می ماند، امروز شاید کمتر از ۲۵ واحد مسکونی باید تکمیل می شد اما با اختصاص اعتبارات از محل منابع داخلی تاکنون ۱۱۰۰ واحد زلزله زده استان تکمیل و  بازسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: به علت وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در دو شهرستان بجنورد و مانه و سملقان در اردیبهشت‌ماه سال جاری، وضعیت روستاهای قره چای و پسرکانلو به دلیل سابقه رانش زمین حاد شده و این روستاها باید تغییر مکان داده شوند که عملیات جابجایی روستای قره چای پیشرفت خوبی دارد.

وی بیان داشت: پرداخت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل آسیب دیده در مناطق زلزله زده در سفر وزیر کار به استان در روزهای اول این حادثه بیان شد اما تاکنون هیچ اعتباری واریز نشده اما از محل منابع داخلی استان بیش از ۱.۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

صالحی همچنین متوسط عمر ناوگان حمل و نقل جاده ای استان را پایین تر از متوسط کشوری توصیف کرد و همچنین دعوت و اعلام حمایت از سرمایه گذاران و تقویت روحیه امید و نشاط در جامعه بر اساس تاکیدات امام(ره) و رهبری، از نکات مورد اشاره وی در جمع اصحاب رسانه استان بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.