اصفهان- حدود سه دهه است که فضای مجازی وارد کشور شده و مردم استفاده های خوبی از آن در عرصه های علمی کرده اند اما این پدیده هم همچون سایر پدیده های وارداتی با خود آسیب هایی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی به همراه داشته است.

کلاهبرداران فضای مجازی در کمین مردم / ۵۰درصد کودکان زیر ۷ سال تبلت دارند

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: فرهنگ یک کشور اساس و مرجع آن است که ارکان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هنری یک جامعه از آن متأثر می شود، اما متأسفانه این روزها فضاهای مجازی و سایت های غیرمجاز ناشر فرهنگ مبتذل، غیر خودی شده است.

از سوی دیگر سوءاستفاده کنندگان فضای مجازی مشکلات اقتصادی را کانون توجه قرار داده اند و قصد تضعیف کردن و تحت الشعاع قراردادن اعتقادات و فرهنگ انقلابی مردم را دارند، این فضاهای مجازی که به فضایی واقعی مبدل شده، در صورت نشر مضامین مثبت ارزش آفرین خواهند بود، در غیر این صورت خطرآفرین، آفت و تهاجم فرهنگی انحرافی هستند.

 بدون شک فضای مجازی نقاط قوت زیادی نیز دارد اما  در پروسه ای که به صورت وارداتی وارد کشورمان شده، تاثیراتی را  بر روی فرهنگ بومی ایرانی ها گذاشته است.

تصویب قانون مبارزه با جرایم رایانه ای ۲۰ سال بعد از ورود اینترنت به کشور!

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان در این ارتباط می گوید: با خصوصی سازی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، واگذاری اپراتورها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان های کشور به عنوان نماینده حاکمیتی وزارتخانه ارتباطات واگذار شد.

جعفر مطلب زاده در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین می افزاید: از مهمترین وظایف ما حمایت از حقوق مصرف کنندگان و توسعه خدمت رسانی به مردم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، هماهنگی برای رفع موانع و مشکلات احتمالی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، همچنین نظارت بر فعالیت شرکت های خصوصی ارایه کننده اطلاعات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان است.

وی ادامه می دهد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر وظیفه نظارت بر بسترهای ارتباطی را بر عهده دارد، در واقع کمتر درگیر بخش محتوا است و وظیفه محتوای شبکه های مجازی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان یادآور می شود: در بخش تولید محتوا، دولت الکترونیک با جدیت ورود پیدا کرده و تمام خدمت دستگاه ها را به صورت الکترونیکی احصا و بر روی وب سایت iran.ir بارگذاری کرده است که مردم می توانند از خدمات آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه ابزاری که در اختیار نسل جدید قرار داده می شود باید همراه با آموزش استفاده از آنها باشد، در حالی که هیچ آموزشی برای ابزارها تعریف نشده است، می گوید: در سیستم آموزش و پرورش از دو سال پیش کتاب سواد رسانه ای آن هم برای پایه تحصیلی دهم در نظر گرفته شده، حال آنکه کودکان هفت ساله ما درگیر بازی های آنلاین شده اند، به طوری که بر اساس آمار ۵۰ درصد کودکان زیر ۷ سال تبلت دارند، با توجه به این موضوع می طلبد آموزش ها از پایه سوم ابتدایی آغاز شود.

مطلب زاده ادامه می دهد: از سوی دیگر قانون مبارزه با جرایم رایانه ای سال ۸۸ یعنی ۲۰ سال بعد از ورود اینترنت به کشور تصویب شده است، ضمن اینکه قانون به صورت کامل اجرا نمی شود و نظارت خوبی بر سایت ها نیست و فقط بستر فراهم شده است.

افزایش ۹۶ درصدی جرایم اقتصادی در استان اصفهان

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین از افزایش ۹۶ درصدی جرایم اقتصادی در این استان خبر داده و تاکید می کند: در روزهای پایانی سال که مردم بیشتر خرید خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند باید دقت نظر بیشتری داشته باشند تا گرفتار کلاهبرداران فضای مجازی در مباحث اقتصادی نشوند.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی اظهار می کند: راههای ارتباطی از طریق فضای مجازی برای همه شهروندان گشوده شده و شهروندان می توانند از کانال های مختلفی تبادل اطلاعات داشته باشند، به همین دلیل نحوه ایمن نگهداشتن اطلاعات بسیار مهم است زیرا شگردهای سرقت اطلاعات شخصی افراد زیاد و متنوع شده است.

وی تصریح می کند: اگر چه سوء استفاده‌کنندگان در فضای مجازی بیکار ننشسته اند و در کمین افراد ساده اندیش هستند، اما پلیس نیز در برای مقابله و پیشگیری با جدیت وارد عمل شده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان می افزاید: آمارهای  پلیس فتای استان اصفهان نشان می دهد در ۹ ماهه سال جاری جرایم اقتصادی۹۶ درصد افزایش پیدا کرده است که این آمار بسیار بالا و نگران کننده است و نشان می دهد در این بخش برای پیشگیری، آگاه سازی و آموزش شهروندان برای تبادل اطلاعات باید بیشتر اقدام شود.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد برداشت از حساب های بانکی بیشترین جرایم را به خود اختصاص داده است، می گوید: شبکه های مجازی در این راستا نقش زیادی دارند، به عنوان مثال تبلیغ مواردی همچون شارژ اینترنت یا خرید پهنای اینترنت و سایر کالاها بیشتر با هدف سرقت اطلاعات انجام می شوند، اما مردم باید دقت نظر داشته باشند که تمام معاملات باید از درگاه الکترونیکی شاپرک انجام شود، در غیر اینصورت یقین داشته باشند که دامی برای آنها پهن شده است.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: امروزه راه های دیگری برای خرید شارژ تلفن همراه در دسترس شهروندان  قرار گرفته است، مثل «آپ» ها که در شبکه های تلفن همراه وجود دارد و البته می توان به آنها مطمئن تر بود.

وی با اشاره به اینکه رصد افسران پلیس فتا در فضای مجازی آنالیز وب سایت ها و صفحات مجازی در شبکه های اجتماعی نشان می دهد جعلی بودن خدمات پرداخت های الکترونیکی افزایش پیدا کرده است، تاکید می کند: هر درگاهی غیر از شاپرک درگاهی ناامن است زیرا در حال حاضر همه بانک ها معاملات و تبادل وجوه را از درگاه شاپرک انجام می دهند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان مهمترین ماموریت پلیس فتا را شناسایی و دستگیری مجرمان اینترنتی که اقدام به برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی مردم می کنند، اعلام و تصریح می کند: در روزهای پایانی سال که مردم بیشتر خرید خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند باید دقت نظر بیشتری داشته باشند تا گرفتار کلاهبرداران فضای مجازی در مباحث اقتصادی نشوند.

عقب ماندگی در ارایه خدمات الکترونیک

متخصص تولید نرم افزار و کارشناس رسانه نیز اظهارمی کند: دیر زمانی انتخاب اینکه گوشی تلفن همراه داشته باشیم یا نه اختیاری بود و اگر نداشتیم چیزی از دست نمی دادیم، اما امروزه شرایط به گونه‌ای شده که حتما باید درگیر فضای دیجیتال باشیم زیرا در دنیا بسیاری از مفاهیم از جمله دولت اکترونیک، اقتصاد الکترونیک، پلیس الکترونیک، بانکداری الکترونیک وجود دارد و کسی نمی تواند خود را از این فضا منفک کند.

ساغری زاده به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: دلیل مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد، به خاط کمبود محتوا و هم برنامه ریزی های نادرست است زیرا قابلیت های صحیح و کارآمد فضای مجازی به مردم معرفی نشده اند و این وظیفه حاکمیت است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر بسیاری از خدمات در دنیا به صورت الکترونیکی انجام می شود، اما طبق آمار سال ۲۰۱۶ جایگاه ایران در شاخص دولت الکترونیک ۱۰۶ و در آسیا ۲۹ است.

متخصص تولید نرم افزار و کارشناس رسانه با بیان اینکه از لحاظ ارایه خدمات الکترونیک دچار عقب ماندگی هستیم و همین موضوع باعث شده وقتی بستری به نام اینترنت وجود دارد، مردم نتوانند نیازهای روزمره زندگی خود را در این بستر برطرف کنند، اظهارمی کند: مردم ما فقط کاربر هستند، شهروند الکترونیک نیستند، از این رو به سمت دانلود و کارهای پیش پا افتاده می روند و در اینترنت وقت کُشی می کنند، در حالی که در کشورهای غربی چنین فضایی وجود دارد اما چون محتوا به کاربر غلبه می کند، کاربران با هدف وارد این فضا می شوند.

وی معتقد است محتوای فضای مجازی کشور ایران وارداتی است و در تولید محتوا بسیار کم کار شده است، توسعه در سطح بوده واطلاعات محتوایی تولید نکرده ایم.

ساغری زاده تاکید می کند: یکی از موارد مهمی که باید دقت شود، این است که در تعریف فضای مجازی اشتباه نکنیم، فضای مجازی غیر واقعی نیست، اما گسستگی در زمان و مکان دارد به همین دلیل آسیب های آن واقعی تلقی نشده است  و ما همچنان جرایمی که در فضای مجازی اتفاق می افتد را جدی نمی گیریم، در حالی که باید نهادهای دولتی این وظیفه خطیر را انجام دهند.

وی با بیان اینکه طبق گزارش یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اپراتورها از مسیر پیام رسان های خارجی ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان سود کسب می‌کنند، بدون اینکه هیچ مالیاتی در کشور پرداخت کنند و این موضوع باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

متخصص تولید نرم افزار و کارشناس رسانه اضافه می کند: تولید نرم‌افزارها و توسعه شتاب دهنده آنها نیازمند سرمایه گذاری است تا کیفیت و کارآیی پیام رسان هایی همچون «سروش» قوی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.