اهواز_ اینجا خوزستان است اگر مهمان یکی از خانه های خوزستان هستید، صبح که در خانه را باز می کنید و هوای پر از گرد و غبار و غیر عادی را می بینید اصلا تعجب نکنید....

مدیریت بحران: هواشناسی مقصر است/ هواشناسی: پول برای خرید دستگاه نداریم!

قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی؛ اینجا خوزستان است اگر مهمان یکی از خانه های خوزستان هستید، صبح که در خانه را باز می کنید و هوای پر از گرد و غبار و غیر عادی را می بینید اصلا تعجب نکنید. با اینکه خوزستانی ها سالهاست با این معضل درگیرند و در ماه چندین روز پیاپی هوای این چنینی دارند اما بعضی روزها مردم همانند افرادی که برای اولین بار این هوای پر از غبار را می بینند، غافلگیر می شوند!

علت این است که مسئولان مربوطه اخبار را مبنی بر این که هوای استان مثل روزهای قبل که صاف بوده پیش بینی کرده و مردم هم طبق همان گزارشات برنامه ریزی می کنند ولی وقتی هوا چیزی غیر از پیش بینی از آب درآید کل زندگی روزمره در خوزستان بهم می خورد و بعضاً مشکلات جبران ناپذیری ایجاد می کند که خود جای تامل دارد که چرا چنین مشکلی بعد از این همه سال حل نشد.

انگار در صحرا زندگی می کنیم 

یکی از اهالی شهرستان اهواز در گفت و گو باخبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: دیگر دستانم توانایی تمیز کردن خانه را ندارد، نمی دانم باید به کجا چنین دردی را گفت که شاید مرهمی روی آن گذاشته شود.

گلی جان ممبینی با بیان اینکه هر روزمان با گرد و غبار شروع می شود، می گوید: قفسه سینه مان به تنگ آمده است، خیلی وقت ها بدون اینکه اطلاعیه تلویزیون بگوید بر سرمان خاک می بارد انگار در صحرا زندگی می کنیم.

این بانوی خانه دار اهوازی می افزاید: نمی دانم در زمانی که گردو غبار می آید فرزندانم را راهی مدرسه کنم یاخیر؟ یا اینکه وقتی در مدرسه هستند و مهمان آسمان خوزستان از راه می رسد آن ها را چرا با تاخیر تعطیل می کند؟

مگر از آهن یا فولادیم؟ !

در ادامه گفت و گوها، یکی از کارمندان شاغل در یک شرکت خصوصی در اهواز به خبرنگار ما در این خصوص می گوید: نمی دانم باید این درجه غلظت چند باشد تا محل کار ما تعطیل شود، در این هوای آلوده مجبوریم سرکار یا در محیط بیرون مشغول کار باشیم.

این مرد جوان ادامه می دهد: نمی دانم متولیان امر چه فکری می کنند که وقتی ما در خیابان ها و فرزندان ما در مدارس هوای آلوده تنفس می کنیم، به یکباره اعلام تعطیلی می کنند؟ آیا نمی توانند جلوتر اقدام به این کار کنند؟ مگر ما از آهن یا فولاد ساخته شده ایم؟

او اظهار می کند: مگر شهروند نیستیم؟ مگر حقوق شهروندی نباید برای ما اجرا شود؟  باید چگونه حقوق شهروندی خود را بگیریم؟

دو روز جلوتر از وقوع گرد وغبار اطلاع می دهیم

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه با تأخیر اطلاعیه نمی دهیم، اظهار می کند: برای مثال روز جمعه گذشته که گرد و غبار بود روز دوشنبه در بولتن گفتیم، روز سه شنبه اطلاعیه دادیم و چهارشنبه اخطاریه صادر کردیم، از این زودتر امکانش نیست که اعلام کنیم.

 کوروش بهادری در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های شما مشکلی دارند و اعتبار خاص برای این امر اختصاص داده شده یا خیر، می گوید: اعتبار تخصیص داده شده است اما هنوز نقدینگی به سازمان هواشناسی خوزستان نداده اند.

هزینه دستگاه های لیدار بالاست

او با بیان اینکه برای پیش بینی گرد و خاک کانون های داخلی که فاصله‌ آنها تا شهر اهواز کمتر از ۱۰ کیلومتر است نیاز به اجرای مدل داریم، ادامه می دهد: مدل های با مقیاس زمانی کوتاه نیازمند پردازشگر هستند. این دستگاه ها هزینه هایشان بالا است یا باید چند دستگاه لیدار خریداری کنیم که بازهم اعتبار برای خرید هر دستگاه چهار تا پنج میلیارد تومان می باشد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان می کند: بیش از چندهزار هکتار زمین بایر داریم. اگر دولت بخواهد هر نقطه از آن را دستگاه لیدار بگذارند امکانش نیست اما این سازمان با توجه به مدل‌های که دارد سعی کرده دو روز قبل از گردو غبار اطلاع رسانی کند.

کوروش بهادری خاطرنشان می کند: سعی کرده ایم فرصت لازم برای اتخاذ هرگونه تصمیم گیری برای مسئولان را فراهم کنیم و دو روز برای این امر مناسب است.

او با بیان اینکه اگر بخواهیم برای خرید دستگاه لیدار تامین اعتبار کنیم باید چند صد میلیارد تومان هزینه شود، تصریح می کند: اکنون امکان این کار نیست، ما فعلا در حال انجام کارمان هستیم هیچ مشکلی نداریم دستگاه‌هایی که داریم کهنه نیستند و همه آنها مدرن و پیشرفته اند. سعی می‌کنیم خواسته مردمی را به موقع تامین کنیم.

اعلام نتیجه تصمیمات ستاد بحران، وظیفه ماست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص تاخیر در اطلاع رسانی هنگام وقوع پدیده گرد و خاک، در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: اداره کل مدیریت بحران به عنوان یکی از اعضای ستاد بحران استان می‌باشند که ریاست ستاد برعهده استاندار و معاون عمرانی جانشین و این مدیریت نیز یکی از اعضای آن محسوب می شود.

کیامرث حاجی زاده بابیان اینکه یکی از وظایف اصلی این اداره کل اعلام نتیجه تصمیمات ستاد است و مرجع رسمی اعلام این موضوعات مدیریت بحران است، عنوان می کند: خواه اطلاعیه، تعطیلی و یا مصوبات و یا ابلاغ به دستگاه ها باشد.

او می افزاید: متاسفانه برخی ها فکر می کنند همه تصمیمات در اداره مدیریت بحران گرفته می شود در صورتی که چنین نیست و علت دیر اعلام شدن اطلاعیه ها نیز بر مبنای اعلام اطلاعیه هواشناسی و محیط زیست است که پس از بررسی های لازم اعلام نتیجه می شود.

مبنای اداره مدیریت بحران اطلاعیه‌ هواشناسی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اذعان می کند: برخی مواقع این پیش‌بینی‌ها دچار اشتباه شده و سبب بروز مشکلاتی شده زیرا مبنای اداره مدیریت بحران همین اطلاعیه‌هایی است که از سوی هواشناسی منتشر می شود.

این مقام مسئول اظهار می کند: برخی از مواقع مکررا هم پیگیر پیش‌بینی‌های جوی و اطلاعیه از سوی این ارگان ها بوده ایم که مردم را آگاه کنیم چرا که می بایست یک یا چند روز زودتر پیش‌بینی خود را اعلام کنند.

هواشناسی باید زودتر اطلاعیه ها را بدهد

حاجی زاده بابیان اینکه گاهی اطلاعیه اینکه ظهر چه اتفاقی قرار است بیفتد را صبح همان روز می دهند تا تصمیم‌گیری شود  چرا که ممکن است زمانبر شود، تصریح می کند: همه می‌گویند چرا ستاد بحران دیر اطلاعیه می دهد،  باید توضیح دهیم که هواشناسی باید پیشتر اطلاعیه ها را بدهد تا بتوان تصمیم‌گیری مناسب کرد.

مدیریت بحران استانداری خوزستان بااشاره به اینکه هماهنگی اولیه از سوی هواشناسی شروع می شود و با تجمیع اطلاعات از سوی هواشناسی و محیط زیست تصمیم‌گیری می شود اظهار می کند: باتوجه به این شرایط و امکان تاخیر در تصمیم گیری، خود فرمانداران به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ها با توجه به شرایط جوی شهرستانش اقدام به تعطیلی مدارس و ادارات و... کرده اند چرا که اختیارات به آنها داده شده است ولی معمولا با هماهنگی با ستاد بحران انجام می شود.

وظیفه محیط زیست پیش بینی نیست

رئیس اداره محیط زیست اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در این خصوص می گوید: دستگاه های محیط زیست وظیفه پیش بینی ندارند بلکه کار آنها سنجش آلودگی های هوا است.

علی بنی عگبه در ادامه با بیان اینکه هرساعت یک بار میزان غلظت گرد و غبار در شهرهای استان خوزستان بررسی و به دستگاه های مرتبط اطلاع داده می شود، تاکید می کند: در صورت صعودی بودن غلظت گرد و غبار این موضوع را به ستاد بحران استانداری اطلاع می دهیم تا تصمیمات نهایی از سوی آن ها گرفته شود.

بالاتر از ۳۵۰ میکروگرم بر متر مکعب، وضعیت بحرانی است

وی در پاسخ به اینکه حد غیرمجاز غلظت گرد و غبار از سوی محیط زیست چه میزان است، عنوان می کند: طبق تقسیم بندی جهانی ۳۵۰ میکروگرم بر متر مکعب به بالا وضعیت بحرانی است که این موضوع در ستاد بحران خوزستان طبق تصمیمات آنها متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.