یزد- اولین بارش برف استان یزد در شب گذشته پس از سالها موجب خوشحالی یزدی ها شد بماند که عمر این برف بسیار کوتاه بود اما خوشحالی وصف نانشدنی در دل مردم کویر ایجاد کرد؛ مردمی که بیش از ۱۸سال خشکسالی متوالی را تجربه کرده اند و هر روز به چشم به آسمان دوخته و منتطر بارش رحمت الهی می باشند .

 یزد لباس زمستان را برتن کرد

قدس آنلاین ، گروه استان ها- سمیه شرف دینی - اولین  بارش برف استان یزد در شب گذشته  پس از سالها موجب خوشحالی یزدی ها شد بماند که عمر این برف بسیار کوتاه بود و ولی لذتی وصف نانشدنی در دل مردم کویر ایجاد کرد.

 مردم استان به دلیل  نباریدن نزولات آسمانی در نماز جمعه این هفته استان دعای باران راخوانند و ازخداوند طلب باران کردند.

تا اینکه روز گذشته از بعد ظهر به این طرف یزد هم لباس هوای بهاره را از تن بیرون کرد و لباس زمستان را برتن کرد و ناگهان چهره شهر غبار گرفته یزد متحول شد و با آمدن این برف  پس از سالها چهره شهر سفید پوش شد و مدارس ابتدایی برخی از مناطق تعطیل و مردم و کشاورزان پس از سالها خوشحال شدند.

با این وجود یزد هم مانند بسیاری ازنقاط کشوراز بارش برف غافلگیر شد و بارش برف بعضا مشکلاتی را برای برخی از مناطق استان بوجود آورد  که باعث ناراحتی عده ای از مردم شد و در برخی از مناطق از جمله شهرک رزمندگان و بلوارفضیلت با قطعی برق روبرو شدند.

همچنین در برخی از معابر و کوچه ها با آبگرفتگی مواجه شده که این آب گرفتگی معابر همیشه در یزد موقع بارندگی وجود داشته است.

بارش برف به ۱۷سانتیمتر رسید

کارشناس هواشناسی استان یزد در این خصوص اظهار داشت: بیشترین میزان بارش برف مربوط به یکی از روستاهای شهرستان اردکان  به نام مزرعه نو و همچنین بخش خضرآباد اشکذر بوده است که ارتفاع برف در این مناطق ۱۷سانتیمتر گزارش شده است .

سید حسن طباطبایی افزود: سردترین نقطه استان در شب گذشته ۱۲درجه سانتیگراد زیر صفر مربوط به ده بالا و گرمترین نقطه استان با دمای ۱۵درجه بالای صفر در مناطق هرات و مروست بوده است.

بیش از ۹۲۰تن شن و نمک در جاده های استان پاشیده شد

مدیر کل راهدارای و حمل ونقل استان در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارداشت: همه راه های اصلی و جاده های استان با تلاشهای راهداران و پرسنل پلیس راه استان نمک پاشی و برف روبی شده و بازگشایی شده اند .

محسن صادقیان افزود: بارش های استان از عصر روز گذشته آغاز شده  و مجموع راهداری و حمل ونقل استان با ۳۸۰نفردر غالب ۲۲گروه و ۸۲دستگاه ماشین راهداری با همکاری نیروهای پلیس راه از همان ساعات ابتدایی بارشها در استان در مسیرها و جادهها مستقر شدند و با نمک پاشی و برف روبی و کمک به مسافران در برف مانده  مسیرها را بازگشایی کردند.  

وی  با بیان اینکه از شب گذشته تمام راههای مواصلاتی استان باز شد تصریح کرد: پرسنل ما برای بازگشایی جاده ها و مسیرها استان بیش از ۹۲۰تن شن و نمک در جاده های استان پاشیدند.  

این مسئول خاطرنشان ساخت : البته هنوز برخی از راه های روستایی مناطق کوهستانی کامل بازنشده و همکاران در حال بازگشایی این مسیرها می باشند .

صادقیان با اشاره به یخ زدگی برخی جادهها از مسافران و رانندگان در خواست نمود با رعایت نکات ایمنی  با احتیاط کامل در این جادهها تردد نمایند.

در برخی از مناطق استان از جمله  خرانق، فخرآباد، اشکذر، نصرآباد و بهاباد بارش برف به ترتیب ۱۲، ۱۰، ۱.۵ ، سه ، یک و آسفیج و پرک هر یک پنج سانتی مترگزارش شده . در خودسفلی، تفت، سورک میبد، هفت در، ندوشن و زارچ هم به ترتیب ۳، ۲.۵، هشت، چهار ، شش و راه آهن یزد هم دو سانتی متر بارش برف گزارش شد.

یزد یکی از استان کویری استان می باشد که متاسفانه در سال جاری بارانی هم در استان نباریده  و یزد هجدهمین سالی است که خشکسالی را تجربه می کند. وضعیت منابع آبی استان شرایط مناسبی را ندارند و سفره های زیر زمینی استان به شدت تحت تاثیر این خشکسالی ها می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.