با جدی شدن بحث سهمیه‌بندی بنزین و بازگشت دوباره کارت‌های سوخت این سوال مطرح می‌شود که تکلیف مالکانی که فاقد کارت هستند چه می‌شود؟

همه آنچه که باید درباره کارت سوخت بدانیم

به گزارش قدس آنلاین،  «از ساعت ۲۴ امشب سی و یک اردیبهشت ماه ۸۶ فروش بنزین در تمامی جایگاهها٬ تنها با ارائه کارت هوشمند سوخت و با قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ ریال عرضه می شود» این اولین خبری بود که رسما استفاده از بنزین را منوط به داشتن کارت هوشمند سوخت می‌کرد.

پس از آن وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، پنجم تیر همان سال با انتشار اطلاعیه‌ای میزان سهمیه بندی بنزین برای انواع خودروها و موتورسیکلت‌ها و نحوه اجرای آن را اعلام کرد؛ خودروهای سواری شخصی بنزین سوز ماهانه ۱۰۰ لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه سوز ۳۰ لیتر و موتور سیکلت ها نیز ۳۰ لیتر.

* پیوستن کارت سوخت به تاریخ!؟

در طول این سال ها بسیاری از مالکان خودروهایی که  بنزین سهمیه‌ای کفافشان را نمی داد دست به دامن دوست و آشنا می‌شدند تا چند لیتر بنزین از آن ها بگیرند. در این میان کارت رانندگان تاکسی از همه بیشتر طرفدار داشت.

از سوی دیگر این کاهش سهمیه ها و افزایش قیمت بنزین سهمیه ای ادامه داشت تا این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ با حذف بند «ح» تبصره  ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۵ با حذف کارت سوخت موافقت کردند و عملا بنزین سهمیه ای با قیمت لیتری ۷۰۰ تومان در شهریورماه سال ۹۵ جای خود را به بنزین تک نرخی با قیمت آزاد لیتری ۱۰۰۰ تومان داد.

از آن پس بود که نگاه‌ها به کارت سوخت عوض شد؛ کارت‌های سوخت بعضی‌ها روی طاقچه‌های خانه یا کیف‌های مدارک خاک خورد و برخی دیگر کارت های هوشمند سوخت را به گمان اینکه هرگز به آن نیاز پیدا نمی کنند و فقط کیف‌ مدارکشان را اشغال می‌کند، دور ریختند!

* پیداشدن سروکله کارت سوخت پس از ۲ سال

این بی نیازی و البته بی خبری از وضعیت کارت سوخت ادامه داشت تا این که ماه گذشته با اعلام سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، بحث حفظ کارت سوخت‌ بار دیگر جدی شد.

زیبا اسماعیلی ماه پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به قانون مصوب مجلس گفت: با توجه به این که قانون مصوب مجلس تاکید کرده است که سوخت گیری فقط با کارت سوخت امکان‌پذیر است و کارت سوخت جایگاه دار فقط برای موارد ضروری استفاده خواهد شد، مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند. و این گونه بود که سروکله کارت سوخت پس از ۲ سال پیداشد.

* مالکانی که کارت سوخت ندارند، چه کنند؟

هرچند برای زمان ازسرگیری استفاده از کارت سوخت زمان مشخصی تعیین نشده است اما با جدی شدن بحث سهمیه بندی بنزین، مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند با ابهاماتی روبرو هستند.

حال کسانی که کارت سوخت‌شان به هر دلیلی مفقود شده چه باید بکنند؟

مالکان خودروهایی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای اخذ این کارت به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. آدرس دفاتر پلیس ۱۰+ کشور از اینجا  قابل مشاهده است. همچنین آدرس دفاتر تهران در قسمت زیر قابل دریافت است.

  

* مدارک لازم برای ثبت‌نام مجدد کارت سوخت

نکته حائز اهمیت در خصوص ثبت نام کارت سوخت در دفاتر پلیس  ۱۰+ حضور مالک وسیله نقلیه است. (اما اگر مالک وسیله نقلیه حضور نداشته باید وکالت‌نامه‌ای که در آن کلمه کارت سوخت به صراحت ذکر شده باشد ارائه شود)

سوال دیگری که مطرح می شود این است که شخص مراجعه کننده در هنگام ثبت نام باید چه مدارکی را با خودش به همراه داشته باشد.

در هنگام ثبت نام  اصل و کپی کارت یا سند یا بنچاق خودرو ضروری است. همچنین مالک خودرو باید  شناسنامه یا کارت ملی را نیز در اختیار داشته باشد. ارائه آدرس کامل پستی به همراه کد پستی و شماره ملی مالک در صورت تغییر آدرس مالک هم لازم است چرا که کارت سوخت برای مالک صادر می گردد.

اما مگر کار اداری در کشور بدون پرداخت هزینه ای قابل تصور است! برای این کار نیز باید مبلغ ۱۰۰، ۰۰۰ ریال (ده هزار تومان) به حساب شرکت ملی پخش وپالایش فرآورده های نفتی که صرفا از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر دریافت می‌شود،  پرداخت شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

* استعلام وضعیت کارت هوشمند سوخت

پس از حضور در مراکز پلیس ۱۰+ و تحویل مدارک و فیش واریزی، دارندگان وسایل نقلیه می توانند برای پیگیری آخرین وضعیت کارت سوخت خود به «سامانه پیگیری وضعیت کارت هوشمند سوخت خودرو» در اینجامراجعه کنند و یا می‌توانند شماره وی آی ان (VIN) را توسط پیام کوتاه(SMS) به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنید. به راهنمای زیر توجه کنید:

برای استعلام کارت هوشمند خودرو باید ابتدا حرف  V  و سپس ستاره و بعد وی آی ان  (VIN)  خودرو موجود در پشت کارت خودرو را وارد نمایید. به عنوان نمونه: V*IRPC۹۰VV۵I۹۶۵۸۷۴۲
برای استعلام کارت هوشمند موتور سیکلت باید ابتدا حرف  M  و سپس ستاره و بعد وی آی ان  (VIN)  موتور سیکلت موجود در پشت کارت موتور را وارد نمایید. به عنوان نمونه: M*IRKV۹۱MN۵O۳۶۸۵۹۸۸

* مدارک لازم برای تحویل کارت هوشمند سوخت

پس از استعلامی که انجام می‌دهید مشخص می‌شود که کارت سوخت صادر شده شما در چه وضعیتی قرار دارد. شرکت پست برای تحویل کارت هوشمند سوخت شما در دو نوبت به نشانی مالک خودرو مراجعه می‌کند. در نوبت اول اگر نشانی صحیح باشد ولی جهت دریافت کارت هوشمند سوخت کسی در محل موردنظر نباشد، پس از یک هفته مجدداً مراجعه می نماید. در صورتی که در نوبت دوم هم کسی در محل نباشد، برگه آگهی در محل می گذارد که مالک می‌تواند با در دست داشتن آن به اداره پست منطقه یا شهرستان مراجعه نموده و کارت سوخت خود را تحویل بگیرد.

در صورتی که نقص یا تغییر نشانی مالک برای پست مشخص شود، کارت سوخت به مدت دو ماه در باجهمعطله اداره پست منطقه یا شهرستان نگهداری می‌شود. در صورتی که در این مدت مالک مراجعه کند، می توانند کارت را تحویل گیرند. در صورت عدم مراجعه مالک، کارت به شرکت پخش فرآورده های جهت ابطال عودت داده می‌شود و مالک می بایست با در دست داشتن کارت شناسایی و مدارک خودرو جهت اصلاح نشانی و درخواست المثنی به دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت مراجعه کند.

برای تحویل کارت هوشمند سوخت چه (درب منزل یا اداره پست) حضور یا مراجعه خود مالک ضرورتی ندارد تحویل گیرنده باید سند(بنچاق) یا کارت شناسایی خودرو و  مدرک شناسایی مالک خودرو (شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، یا گذرنامه) را در اختیار داشته باشد تا به ماموران پست ارائه کند.

نحوه نگهداری کارت سوخت

نکته آخری که باید درباره کارت سوخت هوشمند گفت نحوه نگهداری آن است. موارد زیر می تواند در سالم نگهداشتن این کارت کمک کند.

از این کارت باید مانند عابر بانک‌ها  محافظت شود. باید از قرار دادن کارت در مجاورت میدان های مغناطیسی (مثل آهن ربای در کیف های زنانه، دفترچه تلفن های مغناطیسی، گوشی تلفن همراه، دستگاهه‌ای صوتی و تصویری و ...) خودداری شود.
 شستن کارت سوخت با آب و یا آلوده شدن به مواد شوینده شیمیائی و فرآورده های نفتی هم می تواند سلامت کارت شما را به خطر بیاندازد.
  خم کردن و وارد آوردن فشار به کارت به خصوص برای آن هایی که عادت دارند کارت‌هایشان را جیب عقب نگهداری کنند هم باعث خرابی کارت سوخت می‌شود.
 نکته پایانی هم آن که هیچ وقت کارت را در معرض مستقیم تابش نور خورشید و یا کنار وسایل گرما‌زا مانند بخاری قرار ندهید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.