ساری- رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: دولت بدلیل تنگناهای اعتباری با یارانه صادراتی مرکبات مخالفت کرد.

یارانه صادرات مرکبات محقق نشد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دلاور حیدرپور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی  در پاسخ به سوال قدس آنلاین مبنی بر کاهش صادرات مرکبات از عدم تحقق یارانه مرکبات خبر داد و گفت: دولت بدلیل تنگناهای اعتباری با یارانه صادراتی مرکبات مخالفت کرد.

حیدرپور اظهار کرد: در همین ارتباط دولت مصوب کرد به ازای هر دو کیلو صادرات پرتقال، مجوز واردات یک کیلو موز با تخفیف ۱۵ درصدی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تجار باید از این ظرفیت استفاده کنند، خواستار حمایت دولت از صادرکنندگان شد و گفت: دولت باید با سیاست گذاری های درست، شرایط صادرات مرکبات را فراهم کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران بالابودن کرایه حمل و تعرفه صادرات را سد راه صادرات مرکبات دانست و افزود: دولت برای این امر باید یارانه صادرات برای سال های اول درنظر گیرد.

حیدرپور به تولید بیش از ۴ میلیون تن مرکبات در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به این حجم از تولید اگر صادرات صورت نگیرد، تولیدکنندگان با مشکل مواجه خواهند شد.

وی یادآور شد: در هشت ماهه امسال ۵ هزار تن مرکبات و ۵۵ هزار تن کیوی از کشور صادر شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در ارتباط با چگونگی مقابله با خشکسالی بر تغییر الگوهای کشت تاکید و توضیح داد: شاهد کاهش آبگیری سدها هستیم و در برخی از نقاط مانند انتهای شبکه سدها باید از کشت برنج خودداری و کشت جایگزین صورت گیرد.

حیدرپور با اعلام اینکه قطعاً برنامه نوبت بندی آب در دستور کار قرار خواهد گرفت، بر جلو انداختن زمان آماده سازی شالیزارها تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق سنوات گذشته واردات برنج برای تامین بخشی از نیاز کشور صورت می گیرد، گفت: در سال ۹۲ میزان واردات حدود ۲ میلیون تن بود که هم اکنون به ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران از بهره برداری از ۷۵ پروژه این سازمان در دهه مبارک فجر با اعتبار ۱۰۷۸ میلیارد ریال خبر داد.

حیدرپور افزود: در این رابطه ۹۵۰۰ خانوار روستایی در ۱۱۱ روستا از این طرح ها بهره مند می شوند.

وی با اشاره به اینکه ۶۶۳ میلیارد ریال تسهیلات کشاورزی بابت خرید ماشین آلات ابلاغ و تاکنون ۵۶۵ میلیارد ریال جذب گردیده، اضافه کرد: با استفاده از ماشین آلات کشاورزی، شاهد کاهش ۴۵ درصدی هزینه های تولید برنج هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران یادآور شد: از محل مصوبه مجلس و صندوق توسعه ملی ۱۶۵۰ ریال به مازندران ابلاغ شد که ۴۵ درصد این مبلغ مربوط به بخش کشاورزی است.

حیدرپور با اعلام اینکه عمده دامداری های استان سنتی هستند، از صدور ۱۰ هزار پروانه سنتی در روستاها خبر داد و گفت: عمده مشکل اینگونه دامداری ها تغذیه بوده و همچنان با کمبود علوفه مواجه ایم.

وی ادامه داد: از ۷۰ هزار راس دام سنگین در استان، ۵۰ هزار راس اصیل و مابقی سنتی و بومی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.