بندرعباس- استان هرمزگان و شهر بندرعباس باوجوداینکه در جوار منبع نامتناهی آب دریا قرار دارد اما ساکنان آن سال‌هاست که تشنه مانده و در حسرت رفع کم‌آبی و بهره‌مندی از آب شرب سالم هستند.

عطش بندرعباس رفع می‌شود

قدس: هرمزگان بیش از دو دهه است که با خشک‌سالی و کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند و مسئولان برای تأمین آب شرب نقاط مختلف استان دست به دامن سدهایی شدند که حق آبه مردم مناطق را به ساکنان دیگر شهرها برسانند ازاین‌رو شهرستان‌های بندرعباس، بندر خمیر و تمامی روستاهایی که در مسیر انتقال آب از میناب تا بندر خمیر قرار دارند از ذخیره آبی میناب تغذیه می‌شوند.

رشد جمعیت شهری در بندرعباس و افزایش فعالیت‌های بزرگ اقتصادی در هرمزگان باعث شده که با حفر چاه‌های عمیق میزان برداشت‌ها از قنوات و دشت‌های این استان افزایش یابد اما این روزها ۲۳ هزار حلقه چاه، ۳۴۰ چشمه و قنات نیز پاسخگوی حجم مصرف نیست و همچنان کم‌آبی سایه شوم خود را بر این استان افکنده است.

 بیش از ۴۰ سال پیش سد استقلال میناب با ظرفیت ۲۵۰میلیون مترمکعب باهدف آب‌رسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد که جزء مهم‌ترین منابع آبی هرمزگان بشمار می‌رود.

در سال‌های اخیر با بروز خشک‌سالی‌ها این ذخیره آبی نیز با چالش‌های بسیاری روبرو شده تا آنجا که حتی این موضوع واکنش‌های برخی از مسئولان ازجمله نماینده شرق هرمزگان را نیز در برداشته است.

بوی نامطبوع آب با طعم جلبک و قطعی‌های مکرر موجب شده تا بازار آب‌شیرین‌کن‌های محلی و همچنین فروشندگان آب‌های بسته‌بندی‌شده داغ شود و شهروندان گالن به دست در خیابان‌ها برای تأمین آب سرگردان باشند.

چشم امید به راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان  بابیان اینکه مشکل تأمین آب بندرعباس را تنها با راه‌اندازی و بهره‌برداری آب شیرین می‌توان حل کرد اظهار می‌کند: شهر بندرعباس در اوج مصرف ۸۰۰ لیتر در ثانیه دچار کمبود آب است که امیدواریم با راه‌اندازی فاز نخست آب‌شیرین‌کن این مشکل حل شود.

۷۱ درصد آب مورد نیازهرمزگان از چاه ها و سدها تامین می شود  و ۲۹ درصد از رطیق آب شیرین کن ها تامین می شود

محمدامین قصمی اظهار می‌کند: در حال حاضر برای جبران مشکل کمبود آب شیرین در بندرعباس، مخازن ذخیره آب را ایجاد کرده‌ایم که با پمپاژ آب به ۳ ایستگاه ذخیره در نقاط مختلف شهر بندرعباس، بخشی از افت فشار در محلات بزرگ بندرعباس را جبران کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان با ابراز امیدواری از راه‌اندازی فاز نخست آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس بیان می‌کند: فاز نخست این پروژه می‌تواند ۲۰ هزار مترمکعب آب شیرین را باکیفیت بالا در شبانه‌روز تحویل دهد.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست این پروژه افزون بر ۸۲ درصد پیشرفت دارد بیان می‌کند: در حال حاضر ۲۰ پروژه نمک‌زدایی (آب‌شیرین‌کن) در سطح استان داریم که ۱۶ پروژه در حال بهره‌برداری و ۴ پروژه نیز در حال ساخت و اخذ مجوز است

سهم آب‌شیرین‌کن‌ها در تأمین آب

قصمی بابیان این موضوع که  ۷۱ درصد آب موردنیاز از منابع آبی استان ازجمله چاه‌ها و سدها تأمین می‌شود ادامه می‌دهد: دراین‌بین سهم آب‌شیرین‌کن‌ها ۲۹ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۹  سهم منابع آبی از آب‌شیرین‌کن‌ها به ۶۶ درصد افزایش و در بخش چاه و سد به ۳۴ درصد کاهش یابد.

وی یادآور می‌شود: ظرفیت تولید آب از آب‌شیرین‌کن‌ها هم‌اکنون ۴۴ میلیون مترمکعب است که با اجرای پروژه آب‌شیرین‌کن بندرعباس این ظرفیت به ۵۳ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: با تکمیل ظرفیت کامل این پروژه و اضافه شدن سهمیه بندرعباس از آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی، طی سه چهار سال آینده، نیازی به تأمین آب شهر بندرعباس از دشت میناب نیست و آب موردنیاز آن از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: فرآیند تصفیه این پروژه به روش «اسمز معکوس» بوده و هدف از اجرای آن تأمین بخشی از نیاز آبی شهرهای بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای غرب و همچنین بهبود شاخص‌های رفاهی، اجتماعی و بهداشتی شهرهای منتفع از این پروژه است

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از هدر رفت آب یکی از موضوعات مهم در راستای افزایش بهره‌وری است بیان می‌کند:

در حال حاضر طول شبکه توزیع آب استان۲۴۰۰ کیلومتر است که ۴۵ درصد آن نیازمند بازسازی است.

اجازه انتقال آب را نمی‌دهیم

بنا بر گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن بندرعباس می‌تواند مشکلات چندساله مردم این شهر را در خصوص رفع عطش پاسخ دهد از همین رو نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس اذعان می‌کند: زمانی که پروژه‌های آب‌شیرین‌کن بندرعباس به بهره‌برداری برسد دیگر نباید از منابع آبی میناب در تأمین آب شرب شهرهای بندرعباس و بندر خمیر استفاده شود.

حجت‌الاسلام سید مصطفی ذوالقدر اظهار می‌کند: با احداث و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌ها در بندرعباس اجازه انتقال هیچ آبی را از منابع آبی این شهرستان به مرکز استان نخواهیم داد زیرا آب میناب سال‌هاست که به بندرعباس انتقال پیدا می‌کند درصورتی‌که باغ‌ها و زمین‌های این شهرستان در حال خشک شدن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.