شهرکرد - هرچند در بسیاری از مناطق کشور، روستاها به بکری سابق نیستند اما در چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری وجود دارند که بافت قدیمی و زیبای روستایی خود را حفظ کرده‌اند.

کوهرنگ نقش خاطره بر ذهن گردشگران می زند

قدس: جاذبه‌های طبیعی شهرستان کوهرنگ که بردامن زردکوه بختیاری خفته، بیشمار است چنان که گردشگر این بهشت طبیعت خستگی راه از یاد می‌برد، در یکی از دورترین نقاط این شهرستان درارتفاعات زاگرس مرکزی، پس از عبور از مسیر پر پیچ و خم کوهستانی روستای پلکانی «سرآقا سید» یا همان «ماسوله زاگرس» بر بر دامنه کوه خودنمایی می‌کند.

این روستا در ۱۴۰ کیلومتری شهر کرد قرار گرفته و به دلیل ساختاری که مشابه روستای ماسوله است به همین دلیل لقب ماسوله زاگرس را به خود اختصاص داده است.

سرآقا سید

تمامی ساکنین این روستا سید و به قول یکی از معتمدین از فرزندان امام زاده روستا هستند.

روستای «سرآقا سید» به صورت پلکانی ساخته شده است و معماری منحصر به فرد آن توانسته قرن‌ها خانه‌های سنگ و گلی را بر سر هم نگهدارد.

روستای سرآقا سید، روستایی با بافت سنتی و معماری قدیمی است که درحدود ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در دره شمالی بخش شمال غرب زردکوه و در مرز استان لرستان در سراب رودخانه «زرک» یکی از شاخه‌های رودخانه «آب زالکی» از زیرحوضه‌های رودخانه «دز» واقع شده است.

انگار زمان در ماسوله زاگرس متوقف شده چراکه روستا به شدت به اصل خود نزدیک است و معماری آن تاکنون بکر مانده و ساختار پلاکانی بناهای این روستا معماری آنرا از دیگر زیست بوم‌های بختیاری متمایز کرده است.

خانه‌های ساده و گلین این روستا به صورت پلکانی متراکم و از مصالح خشت خام و چوب ساخته شده‌اند، اتاق‌های این خانه‌ها کوچک و تودرتو با دیوارهای پهن و درب‌های کوچک است، در بسیاری از قسمت‌های این روستا پشت بام خانه‌ای، حیاط خانه بالایی و یا محل گذر ساکنان قدیمی روستای سرآقاسید است که از تبار هفت لنگ و چهار لنگ بختیاری‌اند.

زندگی سنتی

مردمانی با گویشی ناب و پوشاکی اصیل و دست نخورده، مردمانی که صدها سال به دور از دغدغه‌های زندگی شهری در این روستا زندگی می‌کنند.

چشم انداز زیبای روستای سرآقاسید بهشت گونه است اما در کوچه‌های باریک‌ و گلین این بهشت دور افتاده در زاگرس میانی، آثار فقر و محرومیت را می‌توان دید.

روستای «سرآقا سید» به صورت پلکانی ساخته شده است و معماری منحصر به فرد آن توانسته قرن‌ها خانه‌های سنگ و گلی را بر سر هم نگهدارد

این روستا دارای بیش از دو هزار نفر جمعیت در تابستان و کمتر از هزار نفر در زمستان است و خانه‌ها روستا تماما با خشت ساخته شده و معماری آن به صورت پلکانی فشرده است، به طوری که پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالایی است.

حفظ آداب و رسوم محلی، گویش و پوشاک مردم روستای سرآقاسید بیانگر پیشینه غنی فرهنگی و دینی مردم این روستای است که صددرصد ساکنان آن را سادات تشکیل می‌دهند.

روستای ناشناخته

اگرچه روستای ماسوله در شمال کشور به علت شکل خاص قرار گرفتن خانه‌ها دارای شهرت خاص شده است و سالانه هزاران گردشگر از این روستا بازدید می‌کنند اما نمونه این روستا در استان چهارمحال و بختیاری روستای «سرآقاسید» است که با زیبایی دیگر چه‌بسا بیشتر از ماسوله  در کنار جذابیت‌های بی‌شمار طبیعی مانند رودخانه، آبشار و جنگل در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری وجود دارد که به علت ضعف در زیرساخت‌ها تردد به روستا هنوز ناشناخته مانده و مردم روستا با درآمد کم زندگی را می‌گذرانند.

مردم این روستا خانه‌های پله کانی خود را بسیار مقاوم و زیبا ساخته‌اند که توان تحمل برف‌های چندم‌تری منطقه را در فصل زمستان داشته باشد.

بسیاری از روستاهای دیگر استان در مناطق مختلف بافت تاریخی هستند که می‌توان به روستاهای سواد جان، هوره، یاسه چای، معموره و... اشاره کرد.

وجود قبرستان‌های تاریخی(قبرستان‌های ارامنه)، دالان‌های سرپوشیده، قلعه‌های تاریخی و... از مواردی  مهمی است که در برخی از روستاهای تاریخی استان وجود دارد.

دغدغه مسئولان

معاون گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مدتی است این روستا با تور های داخلی و گردشگران خارجی مورد استقبال قرار گرفته است به رسانه ها گفته است: ورود به سر آقا سید بدون تورهای حرفه ای برای این منطقه آسیب زاست.

حیدر صادقی بیان کرده است: این روستای بکر در طول روز ظرفیت پذیرش بیش از ۲۰ گردشگر را ندارد اما شاهد حضور حجم بالای گردشگر به ویژه خارج از تورهای گردشگری در این روستا هستیم که تبعات اجتماعی و اکولوژی خواهد داشت.

وی ابراز نگرانی کرده است: فرهنگ طبیعت گردی و بوم گردی هنوز جا نیافتاده و این مشکلات زیادی را برای جوامع میزبان ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.