زنجان- ۵۰۰ تن برنج آلوده اروگوئه‌ای اواخر سال گذشته وارد استان زنجان شد اما در ۱۸ اسفندماه سال ۹۵ طی نامه‌ای از طرف شرکت بازرگانی دولتی ایران به استان‌ها اعلام شد که این برنج‌ها تا زمان وصول نتایج آزمایشگاهی و صدور مجوز قابلیت مصرف کالا بدون هیچ دخل و تصرف و به‌صورت جداگانه متعاقب دستورالعمل‌های مربوط و با رعایت اصول و مقررات بهداشتی، قرنطینه‌ای نگهداری شود.

برنج‌های آلوده در زنجان شایعه نیست واقعیت است

قدس: بنا بر اعلام مسئولان بهداشتی آزمایش‌های انجام‌شده بر روی این برنج‌ها حاکی از وجود «آرسنیک» بیش‌ازحد استاندارد بوده است.

آرسِنیک در فارسی به اکسید آن مرگ موش و سولفید آن «زرنیخ» گفته می‌شود و شبه‌فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد، سیاه و خاکستری یافت می‌شود.
آرسنیک و ترکیبات آن به‌عنوان آفت‌کش برای علف‌کش، حشره‌کش و آلیاژهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و لذا برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

در همین حال معاونت غذا و دارو اعلام کرده است با آزمایش‌هایی که بر روی این برنج‌ها انجام داده مانع از توزیع‌شده برنج‌های اروگوئه‌ای شده است.

حال قریب به چند ماه از این موضوع گذشته است و هنوز تکلیف این برنج‌های آلوده روشن نشده است هرچند که معاونت غذا و داروی استان زنجان اعلام کرده است که اجازه توزیع حتی یک کیلوگرم از این برنج‌ها داده نشده است.

ممنوعیت فروش برنج‌های آلوده

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در همین رابطه اعلام کرده است برنج وارداتی اروگوئه‌ای در زنجان آلوده به آرسنیک است.

دکتر تاج کی تائید کرده است آزمایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد آرسنیک موجود در محموله برنج وارداتی بالاتر از حد مجاز است.

وی در این رابطه اعلام کرده است: ۵۰۰ تن برنج وارداتی اروگوئه‌ای در زنجان توقیف و از توزیع آن در بازار جلوگیری شده است.

جلوگیری از توزیع

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۴ بابیان اینکه مجوز توزیع هرگونه برنج از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران به این شرکت ارسال و بر اساس مجوز مربوطه توزیع انجام می‌گیرد می‌گوید: لذا برنج‌ آلوده قطعاً عودت داده خواهد شد و شهروندان نگرانی از این بابت نداشته باشند.

برنج وارداتی اوروگوئه ای در زنجان آلوده به آرسنیک است  و لذا از توزیع آن جلوگیری شده است

محمد ایزدی بابیان اینکه به‌هیچ‌وجه این برنج اجازه توزیع پیدا نکرده است ادامه می‌دهد: سال گذشته ۳۳ هزار تن برنج از کشور اروگوئه وارد کشور شد که سهم استان زنجان  ۵۰۰ تن بوده و لذا خردادماه امسال بنا بر اعلام شرکت بازرگانی دولتی در انبارها توقیف و همچنان نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به نتایج آزمایش‌های انجام‌شده و بررسی نمونه‌های برنج اروگوئه توسط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان حاکی از بالا بودن جزئی مقدار آرسنیک در این نوع برنج نسبت به استاندارد مربوطه است ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال تاکنون برنج اروگوئه‌ای در این استان توزیع نشده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه‌ ۱۴ استان زنجان بابیان اینکه مصرف‌کنندگان نگران کمبود برنج در این استان نباشند ادامه می‌دهد: برنج استاندارد و بهداشتی به میزان نیاز در انبار این شرکت وجود دارد و به‌محض دریافت مجوز برای توزیع در بین مصرف‌کنندگان استان توزیع می‌شود.

برنج‌ها عودت داده می‌شود

معاون اقتصادی استاندار زنجان در همین راستا با اشاره به اینکه زمان ورود این برنج به کشور نرم فلزات سنگین این برنج‌ها پایین‌تر از میزان اعلامی توسط وزارت بهداشت و استاندارد بود اما وقتی‌که محموله وارد کشور می‌شود تغییراتی در این استانداردها ایجاد می‌شود ابراز می‌کند: به دلیل تغییر استانداردها این برنج‌ها غیراستاندارد شده و قابلیت توزیع به‌هیچ‌وجه وجود نداشته و ما نیز اجازه توزیع نداده‌ایم.

فرامرز نیک‌سرشت بیان می‌کند: بیش از ۳۰ هزار تن برنج اروگوئه‌ای به کشور واردشده که ۵۰۰ تن آن به استان زنجان آمده و لذا در نشستی که در مشهد بوده قرار شد تا شرکت غله این ۳۰ هزار تن برنج را با پیدا کردن راهکارهایی به کشورهایی صادر کند که این استانداردها با استانداردهای آن کشور سازگاری دارد.

وی بابیان اینکه این برنج‌ها به‌عنوان امانت در استان‌ها نگهداری می‌شود تا در اسرع وقت صادر شود می‌افزاید: با اتخاذ یک تصمیم جامع این برنج‌ها تعیین تکلیف خواهند شد.

وی عنوان می‌کند: اگر کشور مبدأ عودت این کالا را نپذیرفت باید یک کشور دیگر برای صادرات این برنج‌ها هدف‌گذاری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.