طبق آخرین مصوبات تلفیق، منابع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از محل افزایش حامل‌های انرژی بالغ بر ۹۸ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان در نظر گرفته و برای همین میزان نیز مصارف پیش‌بینی شد.

منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها به ۹۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت/ اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان به یارانه نقدی+جدول

به گزارش قدس آنلاین، پس از رفت و برگشت لایحه بودجه ۹۷ کل کشور از سوی نمایندگان که طی روزهای گذشته با کلیات آن مخالفت شد، لایحه مجددا به کمیسیون تلفیق بودجه رفت تا دستی به سر و رویش کشیده شود.

بر این اساس،‌طبق آخرین مصوبات این کمیسیون تبصره ۱۴ هدفمندی‌یارانه‌ها با تغییراتی روبرو شده است؛ طبق این اطلاعات منابع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از محل افزایش حامل‌های انرژی بالغ بر ۹۸ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان در نظر گرفته و برای همین میزان نیز مصارف پیش‌بینی شد.

دریافتی یا منابع مبلغ (میلیارد ریال)
دریافتی حاصل از فروش داخلی فراورده‌های نفتی ۴۱۵.۴۰۷
دریافتی حاصل از صادرات فراورده‌های نفتی ۱۵۷.۰۰۰
جمع کل دریافتی از فروش فرآورده‌های نفتی ۵۷۲.۴۰۷
دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی ۱۷۵.۹۸۵
دریافتی حاصل از فروش داخلی برق و سایر دریافتی‌ها ۲۱۷.۷۸۵
دریافتی حاصل از فروش آب ۲۲.۱۶۳
جمع کل دریافتی‌ها ۹۸۸.۳۴۰

همچنین بخش مصارف هدفمندی ۴۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن به یارانه نقدی خانوار اختصاص یافته و نسبت به جدول قبلی کمیسیون تلفیق ۷ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. با این احتساب بالغ بر ۵۵ میلیون نفر می‌توانند از این محل یارانه دریافت کنند البته با توجه به اختیاری که مجلس نسبت به ۲۰ درصد جابجایی ردیف‌های این قانون در نظر گرفته احتمالا دولت شرایط کنونی خانوار را برای پرداخت یارانه تغییر ندهد و در عین حال براساس قانون نیز به دنبال حذف یارانه ثروتمندان باشد.

همچنین طبق جدول کمیسیون تلفیق در رابطه با تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۵۴۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال نیز مربوط به مصارف بخش تولید و توزیع و مالیات ارزش افزوده است.

مصارف هدفمندی مبلغ (میلیارد ریال)
پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوار ۳۰۰.۰۰۰
کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که در آمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور می‌باشد. ۷۰.۰۰۰
ماده ۴۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ موضوع کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم،‌ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی،‌کمک به تامین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارویی درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج ۳۷.۰۰۰
یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۳۳.۰۰۰
جمع ۴۴۰.۰۰۰

پیش‌تر جمع منابع هدفمندی یارانه‌ها توسط کمیسیون تلفیق بودجه حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.