معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: شرایط و وضعیت آموزش زنان نسبت به قبل از انقلاب به ویژه در آموزش عالی تفاوت‌های چشمگیری داشته است.

ابتکار: نرخ با سوادی زنان بعد از انقلاب به ۸۹ درصد رسیده است

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و مسئول کمیته زنان بزرگداشت دهه فجر امروز(سه شنبه۱۰بهمن) در نشست خبری که در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ابعاد مهم تحولات پس از انقلاب در حوزه آموزش بوده که زنان در کاهش نرخ بی‌سوادی در ابعاد مختلف واقعا از مردان پیشی‌گرفته‌اند؛ شرایط و وضعیت آموزش زنان نسبت به قبل از انقلاب به ویژه در آموزش عالی تفاوت‌های چشمگیری داشته است و نرخ باسوادی زنان که ۳۵ درصد بود که در حال حاضر به ۸۹ درصد رسیده است.

وی افزود: در بحث ورودی‌های دانشگاه‌ها نیز اخیرا آمار زنان از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، گفت: زنان در ورزش، هنر، حضور در عرصه‌های بین المللی رشد بسیاری خوبی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته‌اند همچنین از نظر بهداشتی و بهداشت باروری، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال و امید به زندگی رشد چشمگیری داشته‌ایم.

ابتکار عنوان کرد: این تحولات نافی وجود مشکلات در عرصه‌های مختلف نیست لذا نیاز داریم با برنامه ریزی صحیح و سیاست‌گذاری جامع و همکاری همه آحاد جامعه بتوانیم برای مقابله با آسیب‌های زنان گام‌های موثری برداریم.

وی در ادامه افزود: بهبود وضعیت زنان یکی از اهداف مهم و جدی دولت دوازدهم است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، تصریح کرد: در دهه فجر هم نشست‌های تحت عنوان گفت‌وگوی بین نسلی درباره مسائل نسل کنونی با مخاطب قرار دادن نسل اول و دوم انقلاب برگزار می کنیم و نشست های مشترکی را با رئیس ستاد دهه فجر خواهیم داشت.

ابتکار، اظهار داشت: یکی از راهبردهای کلان دولت دوازدهم مبارزه با خشونت علیه زنان است که به عنوان یکی از استراتژی‌های معاونت امور زنان و خانواده تعریف شده است همچنین در دولت لایحه امنیت زنان را با همکاری قوه قضاییه پیش می‌بریم.

ابتکار، بیان کرد: در ایام دهه فجر از مددکاران اورژانس اجتماعی تجلیل خواهد شد تا بحث خشونت علیه زنان و کودکان مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین همراه زنان مدیر، مشاور و شخصیت‌های انقلاب در حرم حضرت امام خمینی(ره) حضور پیدا خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در دهه فجر حداقل به سه استان گلستان، قم و کرمان سفر خواهم کرد و از اورژانس‌های اجتماعی زنان و زنان کارافرین و زنان روستایی بازدید خواهم کرد.

ابتکار در بخشی دیگر از این نشست خبر عنوان کرد: در دهه فجر ۱۰ پارک بانوان در سطح کشور افتتاح خواهد شد‌.

وی در پاسخ به وضعیت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، عنوان کرد: این طور نیست که کلا ورود بانوان به ورزشگاه‌ها ممنوع باشد، ورود بانوان به ورزشگاه‌های ورزشی بانوان هیچ محدودیتی وجود ندارد لذا دولت با همکاری سایر دستگاه‌ها یکسری نیاز‌ها احساس شده مانند ورود و خروج و محل استقرار و سرویس‌های بهداشتی جدا، تدابری را در حال اتخاذ و انجام است و امیدواریم در شرایط منطقی فرصت فراهم شود که زنان در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

وی همچنین در مورد زنانی که گریم کرده به استادیوم های ورزش می‌روند، گفت: راه حل این است که به علاقه کسانی که علاقه دارند و مطالبه دارند پاسخ منطقی داده شود که دولت و وزارت ورزش گام‌های موثری برداشته‌اند.

ابتکار اعلام کرد: شرایط کسب و کار زنان پس از انقلاب تحولاتی زیادی داشته است که یکی از عوامل موثر در آن ارتقای سطح سواد و دانش زنان ما است.

وی همچنین در مورد کودکان کار تصریح کرد: شهرداری‌ها باید این کودکان را ساماندهی کند و نظامی برای آن‌ها تعریف کنند، اما سازمان بهزیستی و وزارت دادگستری که مرجع ملی کودک است موضوع کودکان کار و خیابانی را در بعد حقوق شهروندی باید به وضعیت آنها رسیدگی شود همچنین دنبال برگزاری نشست ملی با موضوع کودکان خیابانی هستیم تا به نقشه راه عملیاتی برسیم.

ابتکار در مورد لایحه مبارزه با خشنونت علیه زنان گفت: معاونت امور زنان و خانواده این لایحه را جدی پیگیری می‌کند خوشبختانه قوه‌قضاییه هم همین اعتقاد را دارد و همچنین مجلس نیز جدی عمل میخواهد کرد، لذا امیدواریم در ماه های آینده شاهد تصویب این لایحه باشیم.

وی در مورد استعمال دخانیت زنان و دختران در ملاء‌عام، عنوان کرد: سبک زندگی و رفتار‌های پرخطر یکی از مسائل است که باید از سطح مدرسه آموزش دهیم جوان ما اگر آشنا باشد و قدرت تشخیص را در او پرورش دهیم و عزت‌نفس و حق انتخاب‌شان را ارزش دهیم به درستی انتخاب خواهد کرد اما نمی شود به جوانی گفت حق انتخاب نداری بعد بگوییم معتاد هم نشو؛ امیدوارم کانون‌های همیاری دانشجویان برای مقابله موثر با اسیب های اجتماعی عمل کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.