خرم آباد- به مناسبت دهه‏ ی مبارکه‏ ی فجر و فرارسیدن ایام فاطمیه نمایشگاه کتابی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، اداره کل امور اجتماعی استانداری و انتشارات قلم اعظم در خرم‎آباد برپا شد.

خرم آباد شهر ایده پرداز فرهنگ کتاب وکتابخوانی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، طی مراسمی با حضور شیرزاد بسطامی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و لیلا سلاحورزی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه لرستان در محل مجتمع فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افتتاح شد.

این نمایشگاه با همکاری امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و انتشارات قلم اعظم خرم‌آباد برپا شده و کتابهای عرضه شده در این نمایشگاه با ۴۰ درصد تخفیف به فروش میرسد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان در این مراسم با بیان این که عمر اندیشه در لرستان به درازنای تاریخ تفکر در جهان است شاید به دلیل این که خصیصه فرهنگی مردم این سرزمین، اصرار برحفظ داشته های فکری و فرهنگی خود داشته است، گفت: فرهنگ شفاهی که از آن سوی تاریخ تاکنون آمده است از هزاره های دور جایی که هنوز انسان بزرگترین اختراع‏اش به سمن ظهور نرسانده بود.

شیرزاد بسطامی با اشاره به این که فارغ از آن که این خصیصه فرهنگی نشانگر هویتی این مردم است اما فرهنگ شفاهی مصائب و آسیب های خود را دارد، افزود: در شاهنامه می‏خوانیم که تهمورث زیناوند خط را در ازای رهایی دیوان از آن‏ها آموخت و ما خط را ثمره‏ی دیوان دانستیم.

وی خاطر نشان کرد: این فرهنگ با وجود سیل تحصیل کردگان‏مان که بدنه و ساختار جامعه را متشکل می‏شوند هنوز که هنوز است فرهنگ غالب مردمان پایین دست هرم جامعه است.

بسطامی اضافه کرد: اما ما به عنوان قشر میانه و نخبگان جامعه کاش از خودمان می‏پرسیدیم لحظه آن فرا نرسیده است که با مهیا شدن شرایط موجود،که سواد جامعه البته با تعریف کلاسیک آن (یعنی توانایی خواندن و نوشتن)دور افتاده ترین روستاها بالا رفته است می‏تواند فرصتی برای آسیب زدایی فرهنگ لرستان و تغییر رویه آن از فرهنگ شفاهی به سوی فرهنگ مکتوب باشد با لحاظ این که فرهنگ شفاهی در مقام آسیب شناسی هیچ گاه نتوانسته است در بلند مدت نگاهدار تمامی ظرفیت های هنر و تاریخ این مرزبوم باشد؟

معاون فرهنگی ارشاد لرستان تصریح کرد: اما براین باورم با وجود رسانه‏های تصویری که بیش‌تر در ادامه همان فرهنگ شفاهی بوده و هست و شکل مدرن همان ساختار میباشد کار سختی است و با یک نهاد یا تشکل، نیل به این مقصود را نتواند. مگر این که رویکرد به کتاب به یک همت جمعی متشکل از تمامی نهادها ،تشکل های مردم نهاد،ادارات دولتی و غیر دولتی تبدیل شود و کتاب و خرید کتاب و خواندن کتاب غم مردم و کتاب و کتابت ضرورت زیستن در جامعه مدرن باشد.

وی افزود: در همین راستا دولت تدبیر و امید در ادامه طرح پایتخت کتاب جهان یونسکو علاوه بر جام باشگاه‏های کتابخوانی برای کودک و نوجوان، روستای دوستدار کتاب و حمایت از توسعه چاپ کتاب، که در ۴ سال اخیر بالغ بر ۱۵ درصد رشد چاپ کتاب در طول سال را در پی داشته است، سه دوره طرح پایتخت کتاب را برگزار نموده است که چهارمین دوره آن با تأکیدات مکرر دکتر حنان، با حمایت سازمان فرهنگی شهرداری، مدیر کل و معاون کانون پرورش فکری، نهاد کتابخانه‏ ها و دیگر دستگاه‏های دولتی و سمن‏ها وتشکل‏ های مردم نهاد که به جد پای کار آمدند؛ توانستیم  با ۴۲ طرح پیشنهادی برای توسعه و ترویج کتابخوانی در رقابتی سخت، نام خرم‏آباد را از میان ۱۵۰شرکت کننده به مرحله نهایی برسانیم و جز ۲۰ شهر حائز اهمیت و برتر ایران محسوب شویم.

 بسطامی با اعلام این خبر که در رقابت پایانی از میان این ۲۰ شهر، پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد، اظهار کرد: اما جای بسی خرسندی‏ست که در همین مرحله نیز، لرستان به عنوان یک برند و ایده پرداز فرهنگی در حیطه ترویج، توسعه و تعمیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی ظاهر شده است.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد لرستان تصریح کرد: در انتها لرستانی که تا کنون او را پایتخت کنسرت های موسیقی ایران می‏خواندند، در یک قدمی پایتخت کتاب ایران ایستاده است، که قطع به یقین تمهید، تعهد و تدبیر فرزانگان بسیاری را مدیون آنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.