بناب- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی گفت: خشکسالی‌های متوالی در استان ادامه دارد و وضعیت آب وارد مرحله بحران شده است.

وضعیت آب در استان آذربایجان شرقی بحرانی است/ ورودی آب سدهای استان صفر است

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی جلیل‌زاده عصر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بناب اظهار داشت: میزان بارندگی‌ها در شهرستان بناب نسبت به دو سال گذشته ۴۶ درصد کاهش و دمای هوا نیز در یک سال گذشته ۶.۱ درجه افزایش یافته است که این موضوع به تبخیر، تعرق و مصرف آب کمک کرده است.

وی، ورودی آب سدهای استان آذربایجان‌شرقی را صفر و برابر مصرف اعلام و تصریح کرد: متأسفانه به علت کاهش نزولات آسمانی نمی‌توانیم سدها را پر کنیم، در حالی که اولویت مصرف از سدها با تأمین آب شرب است و برای تأمین آب کشاورزی با مشکل مواجه هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه به علت کمبود منابع آبی محدودیت‌هایی در کشت پائیزه اعمال شد، افزود: در صورت تداوم کاهش بارش‌ها مجبور به اعمال محدودیت در کشت بهاره نیز خواهیم شد تا از خسارات وارده بکاهیم.

جلیل‌زاده یادآور شد: در صورت وجود مازاد آب شرب در پشت سدها آن را بصورت مساوی برای مصارف پایاب سدها تقسیم خواهیم کرد.

وی میانگین مصرف آب در آذربایجان شرقی را بسیار بالاتر از میانگین دنیا دانست و گفت: در استان به ازای هر نفر۲۳۰ لیتر آب در روز مصرف می‌شود و این در حالی است که استاندارد مصرف روزانه برای هر نفر ۱۶۰ لیتر است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.