مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان مطالبات این سازمان از سوی دولت خبر داد و گفت: علاوه بر این در لایحه بودجه سال آینده نیز پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی در قالب تهاتر پیش بینی شده است .

تسهیلات جدید برای اشتغال مجدد مشمولان " بیمه بیکاری"

قدس آنلاین- مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان مطالبات این سازمان از سوی دولت خبر داد و گفت: علاوه بر این در لایحه بودجه سال آینده نیز پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی در قالب تهاتر  پیش بینی شده است.

سید تقی نوربخش عصر دیروز در نشست خبری با اعلام این خبر ابراز امیدواری که تبصره مورد نظر دولت برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد که در این صورت گامی بزرگ برای رفع برخی از مشکلات این سازمان است.

وی در ادامه به بحث بودجه سازمان متبوع خود پرداخت و گفت: برای سال آینده هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی ۹۸ هزار و ۶۸۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای منابع و مصارف این سازمان در نظر گرفته اند.

بودجه تأمین اجتماعی

نوربخش با اشاره به بودجه تأمین اجتماعی گفت: بودجه سازمان توسط هیئت مدیره و هیئت امنای تأمین اجتماعی تصویب می‌شود که بودجه سال آینده ۹۸ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان است. تبصره‌های بودجه، درمانی، اداری و مالی  و اقتصادی تدوین شده است که البته  هنوز قطعی نشده و همچنان در دست بررسی است.

به گفته وی در بودجه سال آینده این سازمان هزار میلیارد تومان برای احداث مراکز درمانی، ۸ هزار میلیارد تومان در برای بخش درمان مستقیم و ۱۲ هزار میلیارد تومان در  برای بخض درمان غیرمستقیم اختصاص می یابد.

نوربخش همچنین از بهره برداری یا آغاز اجرای۳۳ پروژه در بخش های درمانی، بیمه ای و اقتصادی در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: ارزش این پروژه ها  ۵۰۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با اشاره به این که حمایت از نقاط کم برخوردار و محروم کشور راهبرد اصلی سازمان تامین اجتماعی است، تصریح کرد: مراکز درمانی که در دهه فجر امسال در لار، کامیاران، ابر کوه، پیشوای ورامین افتتاح می شوند در راستای همین سیاست است.

 وی در همین زمینه افزود:همچنین از ۵۰۵ میلیارد تومان یاد شده ۱۴۱ و ۸۰۰ میلیون تومان برای پروژه‌های بیمه‌ای و درمانی،   ۴۱۵ میلیارد تومان نیز برای پروژه‌های اقتصادی که بخشی از آن برای تولید دو خط دارویی می باشد اختصاص یافته است.

پاداش سنوات

نوربخش عدالت اجتماعی را پیام اصلی انقلاب اسلامی خواند و گفت: باید نگاهی ویژه به فرودستان و محرومان جامعه داشته باشیم که مناسب‌ترین روش‌ها برای حمایت از این اقشار قانون  تأمین اجتماعی و اشتغال زایی است. رئیس سازمان تامین اجتماعی که در ادامه این نشست خبری پاسخگوی پرسش های خبرنگاران بود در پاسخ به قدس درباره پاداش سنوات پایان خدمت کارگران و کارمندان گفت: تا آنجای که اطلاع دارم در لایحه بودجه سال آینده  برای پاداش سنوات سقف بندی  تعیین شده است. یعنی طبق مصوبه دولت در سال حداکثر تا ۷ برابر حداقل حداقل دستمزد پاداش پرداخت خواهد شد نه بیشتر. البته این موضوع در حال حاضر در کمیسیون تلفیق در دست بررسی است  

وی سپس به حواشی ایجاد شده درخصوص واردات گوشی آیفون از سوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: برای حفظ و ارتقای سرمایه بیمه‌شدگان شرکت بین المللی و بازرگانی تأمین اجتماعی حدود ۲۰ سال قبل تاسیس شده و از آن زمان تا کنون با واردات گندم و تجهیزات پزشکی که به کشور خدمت کرده است برای واردات گوشی آیفون هم مجوز مربوطه را از ارتباطات اخد کرده است یعنی در چارچوب قانون عمل شده ضمن این که تنها ۳ درصد از کل کوشی‌ها را وارد می‌کند.

بدهی های تامین اجتماعی

وی در خصوص افزایش سن بازنشستگی در کشور، گفت:با این که امید به زندگی در کشور  ارتقاء یافته و الان به ۷۸ سال رسیده است؛ اما سازمان تأمین اجتماعی پیشنهادی برای افزایش سن بازنشستگی  ارائه نکرده است. البته در کمیسیون تلفیق مجلس در این زمینه بحث هایی شده و حتی از دولت خواسته شده تا پرامترهای خود را برای این منظور ارائه کند که این اتفاق نیفتاد.

نوربخش سپس به بحث بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان ها و داروخانه ها پرداخت و گفت: براساس مکانیزمی که با وزارت بهداشت تعریف شده ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق و ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی که ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود برای پرداخت مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی در نظر گرفتیم. در واقع از مجموع ۸۰۰ میلیارد بدهی که به دانشگاه ها داریم  ۶۰۰ میلیارد تومان را طی چند روز آینده پرداخت می کنیم. به  داروخانه های بخش خصوصی هم سه ماه بدهکاریم که حدود ۴۸۰ میلیارد تومان می شود که برای پرداخت این بخش هم  مذاکراتی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتیم که اگر به نتیجه برسیم بزودی بدهی این بخش را پرداخت خواهیم کرد.

عیدی بازنشستگان

وی در پاسخ به پرسشی درباره عیدی بازنشستگان هم گفت: براساس پش بینی اولیه امسال بیش از دو هزار میلیارد تومان به بازنشستگان باید عیدی پرداخت کنیم.  

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این که تا کنون  بیمه بیکاری به موقع پرداخت شده است تصریح کرد: در طرح جدیدی که از بهمن ماه جاری اجرا می شود از مراکز کاریابی دعوت می شود است تا فرصت شغلی در اختیار افرادی که تحت پوشش بیمه بیکاری هستند قرار دهند. در این صورت  بخشی از حقوق این افراد توسط سازمان و بخشی دیگر توسط کارفرما پرداخت می‌شود. با این طرح بخشی از افراد بیکار صاحب شغل می شوند.

وی از صدور ۱۰۰ میلیون نسخه الکترونیک درمانی در سال اخیر خبر داد و گفت: این سازمان تلاش خود را می کند و در مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی دفترچه مورد استفاده قرار نمی گیرد با این وجود وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات باید برای گسترش این طرح همراهی بیشتری داشته باشند.

وی از افزایش قدرت و اعتبار دفترچه تامین اجتماعی و سلامت پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد و گفت: بهترین دلیل اثبات این موضوع کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب بیماران است.

بیمه خبرنگاران

 گفتنی است در خاتمه این نشست امیرعباس تقی پور مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی نیز به بحث بیمه خبرنگاران پرداخت و گفت: طبق  مذاکراتی  که  ۴ سال قبل با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد داشتیم  که منجر به عقد تفاهم نامه ای شد که بر اساس آن بیمه خبرنگاران تسهیل می شد  اخیرا هم با معاونت جدید جلسه ای داشتیم که قرار شد برای سه سال دیگر این تفاهم نامه تمدید شود. در واقع این سازمان بیمه شدن تمام خبرنگاران را حق طبیعی آنان می داند که نباید ضایع شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.