کرج - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه در نمایشگاه های صنایع دستی کشورهای اروپایی حضور پررنگ هنرمندان البرز به چشم می خورد، گفت: از مجموع آثار صنایع دستی این استان ۲ اثر مهر اصالت یونسکو را کسب کرده است.

حضور پررنگ هنرمندان البرز در نمایشگاه های صنایع دستی اروپا

سعید امینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به مهاجرین البرز اظهار کرد: تعداد زیادی از رشته های صنایع دستی به همراه این مهاجرین وارد استان شده است و بر اساس آمار از ۳۵۰ رشته ثبت شده صنایع دستی در کشور حدود ۷۰ رشته صنایع دستی در استان البرز رایج است.

وی افزود: بعضی از این صنایع دستی مخاطب بیشتری دارد و بعضی تعداد کمتری، به نحوی که در حال حاضر ۱۵ رشته صنایع دستی در استان البرز بیشترین فراوانی را دارد که عمدتا در صنایع چوبی، سفال و سرامیک، شیشه حرارت مستقیم، صنایع دستی چرمی، فلزی، سنگ و گلیم است.

امینی با اشاره به اینکه استان البرز از جهات مختلف از لحاظ شاخص های تولید و  بازرگانی همچنین حضور در نمایشگاه ها به خصوص نمایشگاه های خارجی نقش پررنگی دارد، گفت: استان البرز در سطح کشور جزء رده های دهم تا دوازدهم  در حوزه صنایع دستی محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: از نظر برگزاری نمایشگاه ها چندین روش برای برگزاری اینگونه نمایشگاه ها وجود دارد که یکی برگزاری نمایشگاه های بخش خصوصی است، که معمولا با تقاضای بخش خصوصی به اداره کل صنایع دستی و گردشگری البرز و با بررسی های انجام گرفته مجوز برگزاری نمایشگاه داده می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه بر اساس تقویم نمایشگاه های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی  این رویداد در نقاط مختلف کشور برگزار می شود خاطر نشان کرد: تعداد این نمایشگاه ها در طول سال  بین ۱۵ تا ۲۰ نمایشگاه است.

 وی در بخشی دیگر گفت: یکی از مهمترین اتفاقات امسال اولین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی بود که با حضور ۷ استان از جمله تهران، قزوین، زنجان، گیلان و مازندران،  شهریور سال جاری در  کاخ مروارید کرج برگزار شد.

امینی با اعلام اینکه هنرمندان صنایع دستی البرز در نمایشگاه های خارجی  نیز حضور داشته اند، گفت: نمایشگاه هایی که در کشورهای  اروپایی از جمله هلند، آلمان و فرانسه، ایتالیا و چین برگزار شده بود، حضور هنرمندان صنایع دستی البرز نیز به چشم می خورد.

وی اضافه کرد: در نتیجه هنرمندان البرزی شناخت را از بازارهای خارجی پیدا کرده اند و حضور پررنگ در نمایشگاه های خارجی یکی از شاخص های مثبت استان البرز است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز تصریح کرد: یکی از مزیت های استان البرز در صنایع دستی داشتن نشان ملی و اصالت است.

مهر اصالت یونسکو برای ۲ اثر صنایع دستی البرز

وی با اشاره به اینکه البرز در نمایشگاه های کشوری که  به صورت دو سالانه برگزار می شود حضور داشته است، افزود: از ۲۶ اثر داوری شده  ۱۰ اثر نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را کسب  کرده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز افزود: درسال ۹۴  نیز از ۳۶ اثر صنایع دستی، استان موفق شد نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را بگیرد که  دو اثر از صنایع دستی البرز مهر اصالت یونسکو را کسب کردند و در حال حاضر در سه دوره برگزاری نمایشگاه ها در کشور ۲ اثر صنایع دستی البرز مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده است.  

امینی در پایان گفت: در قالب برپایی نمایشگاه در ایام دهه مبارک فجر دستاوردهای مراکز آموزش صنایع دستی استان البرز به نمایش در خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.