دولت در وهله اول باید سامانه اطلاعاتی دیجیتال تشکیل دهد که ما در حال حاضر این سامانه را نداریم، بعد از تشکیل این سامانه دولت متوجه می شود چه تعداد مسکن وجود دارد و صاحبان و مالکان این ها چه کسانی هستند، چه تعداد از آن ها مالک و چه تعداد مستاجرند و بعد می تواند از آنهایی که در بخش مسکن سوداگری می کنند مالیات بگیرند.

 بخش مسکن این قابلیت را دارد که قیمت هایش  به دو سوم قیمت های فعلی برسد / دولت باید در وهله اول  سامانه اطلاعاتی دیجیتال تشکیل دهد

قدس آنلاین- افشین پروین‌پور، کارشناس حوزه مسکن و عضو سابق شورای عالی مسکن در پاسخ به این سوال که اغلب آدم هایی که ما با آنها مواجه هستیم مستاجرند و باید اجاره بهای زیادی بپردازند و متاسفانه این دسته از افراد به خاطر اینکه قیمت مسکن بسیار گران است نمی توانند صاحب خانه شوند، به قدس آنلاین گفت: اگر دولتی سرکار بیاید که به لحاظ سیاسی و اقتصادی سالم باشد آن وقت می تواند این مسئله را با مبارزه با  سوداگری در بخش مسکن حل کرده و به این حوزه سر و سامان دهد.   چرا بخش مسکن این قابلیت را دارد که قیمت هایش  تا دو سوم از قیمت های فعلی کم شود.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر قیمت یک مسکن ۱۰۰ میلیون تومان باشد، رقمی حدود ۶۰ میلیون تومان آن حباب است و می توان با از بین بردن سوداگری این حباب را نیز از بین برد. من امیدوارم که دولت سالمی سرکار بیاید که با سوداگری مبارزه کند و از این طریق شاهد خواهید بود که مشکل مسکن نیز حل می شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره اقدامات اصلی دولت خاطرنشان کرد: دولت باید دو کار اصلی انجام دهد، یکی اینکه طرف عرضه را تقویت کند تا از این طریق ساخت مسکن اتفاق بیفتد. یعنی با اقداماتی شبیه طرح مسکن مهر، زمین رایگان در اختیار مردم و سازندگان گذاشته و با اعطای وام های ارزان قیمت کاری کند تا عرضه مسکن اتفاق بیفتد. ضمن اینکه باید این واحدهای نیمه کاره مسکن مهر را تکمیل کرده و به صاحبان آنها تحویل دهد. پروین پور افزود: البته من اعتقاد دارم طرح دوم که طرح اصلی است و دولت باید آن را اجرا کند تا این مشکلات حل شود، طرح مقابله با سوداگری و اجرای قانونهای مالیاتی است.
 

عضو سابق شورای عالی مسکن در پایان اظهار داشت: یعنی اینکه دولت در وهله اول باید سامانه اطلاعاتی دیجیتال تشکیل بدهد که ما در حال حاضر این سامانه را نداریم بنابراین بعد از تشکیل آن دولت متوجه می شود  چه تعداد مسکن وجود دارد و صاحبان و مالکان این ها چه کسانی هستند، چه تعداد از آن ها مالک  و چه تعداد مستاجرند و بعد از آنهایی که در بخش مسکن سوداگری می کنند از طریق معاملات و شناسایی واحدهای مسکونی مالیات بگیرند تا سوداگری اتفاق نیفتد. در این صورت سوداگران سرمایه های خود را از بخش خرید و فروش مسکن بیرون کشیده  و در بخش تولید مسکن هزینه می کنند و بخش قابل توجهی از مشکلات حل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.