کار به آنجا بالا گرفته که حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور خواهان عزل یا کناره گیری مدیران بی کفایت شده است

آیا زمان استیضاح یا عزل وزیر پرحاشیه فرا نرسیده/ به خاطر مردم نه حداقل به خاطر حامیان دولت اقدام کنید

به گزارش قدس آنلاین، هنوز داغ اظهارنظر عباس آخوندی پیرامون تصادف دوقطار در مسیر سمنان بر دل خانواده جان باختگان این حادثه مانده است. رخدادی که وزیر راه به جای عذرخواهی و بهبود وضعیت ریلی کشور، با اظهارنظری شاذ عنوان کرد که خداروشکر همه مسافرین قطار بیمه هستند!

البته این حادثه آخرین کارنامه عملکرد ضعیف آخوندی نبوده و در طول سالهای گذشته از ابتدای حضور وی در وزارت راه شاهد انواع و اقسام ضعف های ساختاری، عملکردی و حتی فساد سیستماتیک در زیرمجموعه تحت مدیریت وی بوده ایم به نحوی که کار حتی به استیضاحش در دولت گذشته روحانی کشیده شد.

با وجود اینکه در جلسه استیضاح عباس آخوندی برای نمایندگان مجلس مسجل شده بود که فرزندانش به همراه حسین عبده تبریزی(مشاور وزیر راه و شهرسازی) و اصغر فخریه کاشان به عنوان قائم مقام وزی راه توانسته اند عضو و رئیس هیات مدیره شرکت های تابعه بسیاری شوند، ولی گویا نفوذ آخوندی به منظور کسب رضایت نمایندگان موثر واقع افتاد و حتی این گونه فسادها هم نتوانست علیرغم عملکرد ضعیفش در وزارت راه موجب کسب آرای لازم برای استیضاح شود. عدم استیضاح آخوندی اگرچه حتی اعتراضات برخی از رسانه های اصلاح طلب را نیز در پی داشته ولی گویی رئیس محترم جمهور به هیچ وجه نمی خواست یکی از ژنرال های! خود را از دست بدهد.

آخوندی که در کارنامه خود در دولت قبلی با انواع و اقسام برنامه های اجرایی نشده و یا ناموفق روبرو بوده هنوز نتوانسته بود افکار عمومی را در حوزه مسکن اقناع نماید به نحوی که طرح مسکن اجتماعی هنوز که هنوز است بر زمین مانده و هیچ جایگزینی برای خانه دار شدن مردم به جای مسکن مهر ارائه نشده است. وی که به ظاهرا به خیال کسب مقبولیت سعی کرده همه اقدامات دولت قبل را زیر سوال ببرد در حالی به مسکن مهر حمله کرده و آن را غیرکارشناسی دانسته که هیچ آلترناتیوی برای آن مطرح نمی کند.

مساله ناکارآمدی طرح های مسکن در وزارت راه و مسکن به حدی رسیده که حتی محمود صادقی(نماینده اصلاح طلب مجلس) نیز با اعتراض به طرح های ارائه شده توسط آخوندی به عدم اجرایی شدن این طرح ها اشاره می کند. محمود صادقی در این باره می گوید:"برای چهار سال آینده ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده است، اما به نظر نمی آید که بتوانند آن را عملیاتی و اجرایی کنند. "

فاز دوم اعتراضات به عملکرد وزیر راه را می توان در مساله رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم مشاهده نمود دقیقا زمانی که نمایندگان مجلس با اعتراض نسبت به معرفی عباس آخوندی سعی کرده اند تا رئیس جمهور را نسبت به این انتخاب منصرف نمایند ولی متاسفانه به دلیل همراهی سیاسی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان مجلس با دولت اکثریت وزرای دولت با کسب آرای مورد نیاز دوباره در مسند وزارت قرار گرفتند.

در جلسه رای اعتماد به عباس آخوندی، نمایندگان اصلاح طلب به مساله عدم نگاه کارشناسانه در وزارت راه و مسکن اشاره کردند و در همین زمینه محمود صادقی با انتقاد از عباس آخوندی عنوان کرد:"در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از نظر مدیریتی اخلال های زیادی دیده می شود؛ نظام مدیریتی ، نظام حقوق و مزایا و نظام اداری آن دچار اخلال است؛ دسته بندی و باندبازی و رقابت های مخرب وجود دارد به طوری که سبب اتلاف منابع و منابع انسانی می شود. ناآگاهی و احاطه نداشتن مدیران ارشد به مسئله کلان حوزه هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم نامناسب پاداش و ارتقاء و بی توجهی و بها ندادن به نیروهای مختصص و کارآمد موجب گسترش نارضایتی شده است. "

نمایندگان گلپایگان و خوانسار نیز در مجلس با انتقاد از افزایش سوانح جاده ای و ریلی و همچنین عدم اجرایی شدن طرح مسکن اجرایی خواستار عدم حضور عباس آخوندی در مجلس شدند.

علی بختیار که نماینده جامعه مهندسی بوده نیز با اشاره به سوانح ریلی عنوان کرد:"سوانح ریلی به تازگی به مجموع حوادث حوزه حمل و نقل کشور افزوده شده است. انتظار می رفت خود وزیر به خاطر شرایطی که پیش آمد برای التیام مردمی که در این سانحه جان باختند، استعفا می کرد. در کشورهای توسعه یافته این رسم است وزیر زمانی که سانحه بزرگی این گونه اتفاق می افتد، خودش استعفا می کند."

همه تلاش های نمایندگان برای عدم رای اعتماد به عباس آخوندی هم نتوانست موجب جلوگیری از حضور وی در دولت شود و لابی های سیاسی و اقتصادی دولت بر دلایل منطقی نمایندگان غلبه کرد.حال در کمتر از یکسال گذشته از وزارت عباس آخوندی در دولت دوازدهم مساله زلزله کرمانشاه و بارش برف در سراسر کشور دوباره مهر تایید دیگری بر ناکارآمدی کارنامه این وزیر پرحاشیه دولت زده است.

پس از زلزله کرمانشاه در حالی که مردم این شهر منتظر حضور وزیر مسکن به منظور ارائه برنامه های آتی در جهت رفاه حال مردم بودند وی در سفر خارجی به سر می برده و حتی پس از انتقادات مکرر به عدم حضورش در مناطق زلزله زده، هیچ واکنشی نشان نداد.

حواشی و ناکارآمدی وزیر راه در برف چندروز گذشته کشور به اوج خود رسید و قفل شدن همه مسیرهای مواصلاتی کشور دیگر هیچ توجیهی را برای وزیرپرحاشیه راه باقی نگذاشته بود. در حوزه جاده ای کشور شاهد این مساله بودیم که ده ها هزار مسافر و خودرو در مسیرهای مختلف بین شهری ساعت ها گرفتار بودند و هیچ کمکی به انها نشده بود.

در حالی که مسئولان حوزه هوایی به دفعات از بازگشایی فرودگاههای مهراباد و امام خبر داده بودند اما تماس های مکرر مسافران عصبانی از فرودگاههای مهرآباد و امام حاکی است که مسافران پروازها نیز همچنان با مشکلات عجیب و غریبی مواجه هستند که ناشی از سوءمدیریت شدید مدیران حوزه هوایی است.

عدم نظارت و عدم تمهیدات لازم برای تاخیرهای چندساعته و حتی چند روزه و کرایه های یک میلیون تومانی! برخی از تاکسی های فرودگاه نشان دهنده غفلت مسئولین از هر لحاظ بوده است.

پس از مشخص شدن ناکارآمدی های و بی برنامگی های صورت گرفته تقریبا همه اقشار جامعه و حتی مسئولینی که جزوی از گرفتارشدگان در برف بودند خواستار توضیح وزیر راه شدند. در همین راستا محمدرضا کوچی(رئیس کمیسیون عمران مجلس) عنوان کرد:"کمیسیون عمران از آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی درباره مشکلات فرودگاه ها و راه های کشور پس از بارندگی های اخیر به عمل خواهد آورد.

با ۳۰ سانتی متر برف نباید بزرگراه های ما بسته شود فرودگاه ها تعطیل شده و مسافران ساعت ها در قطار بمانند، این مشکلات نشان می دهد در مدیریت بحران در وزارت راه مشکلات اساسی وجود دارد.علیرغم گذشت چهار روز از بارندگی ها هنوز فرودگاه امام در شرایط بحرانی است. واقعا برای وزارت راه جای تاسف است که بعد از چهار روز هنور نتوانسته اند مشکل فرودگاه بین المللی را حل کنند.

کار به آنجا بالا گرفته که حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور خواهان عزل یا کناره گیری مدیران بی کفایت شده است: « اگر مدیران مدبر و توانمند باشند نباید اجازه دهند حوادثی بسیار طبیعی و معمولی به جریانی تبدیل شود که دشمن در آن سوءاستفاده کند. ما در این روزها دیدیم یک برفی آمد و ضعف مدیریت آنجایی بود که ایجاد نارضایتی در مردم کردند. ما امیدواریم که ان‌شاءالله این ندانم‌کاری‌ها مغرضانه و عامدانه نباشد ولی باید مسئولان و مدیران بدانند اگر نمی‌توانند شهری کلان را درست مدیریت کنند کنار بروند و آن را رها کنند یا اگر مسئول یک وزارت‌خانه و دستگاه نمی‌تواند به‌درستی مدیریت داشته باشد باید عذرخواهی کرده و کار را به افراد توانمند دیگر بسپارد.»

حتی روزنامه نگارانی که در سالهای گذشته سعی در توجیه اقدامات وزرای دولت بودند این بار دست به قلم برده و وزیر راه را مورد انتقاد خود قرار داده و تلویحا خواستار تغییر وی شدند. در همین راستا صدرا محقق از خبرنگاران اجتماعی روزنامه شرق در توئیتی عنوان می کند: آقای اخوندی وزیر راه در حوزه مباحث تئوریک و مقاله نویسی خیلی فعاله، اما در حوزه عمل و اجرا واقعا مردود حساب میشه.​

به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی پس از مشاهده این همه از ناکارآمدی ها فارغ از حواشی و فسادهای اثبات شده فرزندان عباس آخوندی باید به منظور کسب رضایت مردم، فکری به حال وزارت درمانده راه بکند. شاید حضور فردی دیگر که هم توانمندی اجرایی بالایی داشته و هم به قول صدرا محقق در حوزه عمل نیز لااقل مردود نباشد، کمک بیشتری به دولت مستقر نماید. رئیس جمهور در دوران پسابرجام با مشکلات عدیده روبرو بوده و هزینه کردن برای وزرای ناکارامد فقط از محبوبیت هایش می کاهد بنابراین تا دیر نشده باید فکر چاره ای کرد! تا اعتماد مردم نسبت به دولت افزایش یابد.

منبع: سایت جهان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.