رامسر - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حال تالابها خوش نیست گفت: تالابهای هامون، پریشان و بختگان مردند و میانکاله و ارومیه نیمه جان هستند.

تالابهای هامون و بختگان مردند/ میانکاله وارومیه نیمه جان هستند

به گزارش قدس آنلاین، عیسی کلانتری پیش ازظهر جمعه در همایش کنوانسیون تالابهای رامسر در هتل آزادی این شهرستان  با بیان اینکه حال تالابهای ما خوش نیست، گفت: با اعمال سیاست های نادرست، تالابهای هامون، جازموریان، بختگان و پریشان مردند و میانکاله، ارومیه و شادگان و  انزلی ... نیمه جان هستند.

وی افزود: سیاست کلان نادرستی که در زمینه توسعه پایدار نبوده از علل نابودی محیط زیست و تالابهای ایران بوده و افزایش جمعیت، تقاضای بیشتر برای مواد غذایی، اعمال سیاست های نادرست در توسعه کشاورزی منتج به این شده که تالابها در حال از بین رفتن هستند.

وی با بیان اینکه بر مبنای استاندارد های بین المللی هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد از آبهای تجدید پذیر خود را مصرف کند، اظهار داشت: آب تجدید پذیر ما در حال حاضر ۸۹۰ میلیارد متر مکعب بوده و  مصرف ما ۹۷ میلیارد است و اینگونه است که تالابی باقی نخواهد ماند.

معاون رئیس جمهور با  اشاره به مصرف بی رویه آب، بیان داشت: با این سیاست هیچ چیزی باقی نخواهد ماند و وقتی تصمیم می گیریم که تولید خود را از نظر بیولوژیکی و اکولوژیکی با توجه به نیاز جامعه افزایش دهیم  و سیاست های غلط را حاکم بر جامعه می کنیم، نتیجه اش نابودی محیط زیست می شود.

 کلانتری با اشاره  به برنامه ششم توسعه و سیاست های بخش کشاورزی، گفت: اگر این سیاست اعمال شود، ۳۵ میلیارد متر مکعب آب برای مصرف کشاورزی نیاز بوده و من‌نمی دانم این برنامه چه افتخاری دارد و البته نتایج آن در مرگ کامل تالابهای نیمه جان  دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکلات اصلی محیط زیست قوانین و مشکلات متضادی است که به محیط زیست تحمیل می شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور  با بیان اینکه ما محیط زیست را با قواعدمان ویران کردیم، خاطر نشان کرد:  با اختصاص نیم در هزار بودجه به این سازمان، چگونه می تواند با این همه فشارهای قانونی و غیر قانونی تاب بیاورد.

وی با تاکید بر توسعه پایدار که مبنای علمی داشته باشد، اضافه کرد:  ما باید در راستای توسعه پایدار قوانین را مصوب کنیم و  مجلس باید با توجه یه اهداف رهبری قوانین محیط زیست را اصلاح کند و فقط نباید در پی چهار نفر  شکارچی یا کسانی که ۱۰۰متر از محیط زیست را تجاوز کرده اند  باشیم، بلکه باید اصل قضایا را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ما در سیاستهای محیط زیست دچار افراط و تفریط شده و فقط مسائل ریز را چسبیده ایم و مسائل کلان را رها کرده ایم گفت: توسعه باید در کشور اتفاق بیفتد تا محیط زیست پایدار باشد اما این توسعه باید مبنای علمی داشته باشد و توجه به محیط زیست در مخالفت با توسعه نیست.

معاون رئیس جمهور گفت: قانون برنامه ششم اگر اجرایی شود مصوباتش محیط زیست را ویران می کند چرا که ما در قوانین هم جزیره ای تصمیم می گیریم و اگر هم اکنون کنوانسیون رامسر دوباره تالابها را بررسی کند،   بسیاری از آنها از معاهده حذف می شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه قبل از انقلاب همه تالابهای ما سالم بودند گفت : به علت سیاستهای  نادرست و رفتار نامناسب با طبیعت تالابهای ما بعد از  انقلاب نابود شد.

 این مسئول با بیان اینکه برخی  تالابها در کشور اصلا قابل بازسازی نیست، خاطر نشان کرد: ما باید تجدید نظر کلی در رفتارمان در مواجهه با محیط زیست داشته باشیم.

کلانتری با بیان اینکه رفتار  نادرست  ما با محیط زیست باعث آتش سوزی در ۳۰۰ نقطه زاگرس شده است، اظهار داشت : با شکارچی یک آهو بدترین رفتار را می کنیم اما با تحسین و تشویق با نام تولید و خودکفایی، محیط زیست را از بین بردیم.

این مسئول با اشاره به اینکه باید  سازمان های مردم نهاد  محیط زیستی توسعه یابند گفت : ما نیاز به قیم در محیط زیست داریم چرا که تفکرات زیست محیطی در کشور عقب مانده است و  در آموزش عمومی محیط زیست تقریبا نمره صفر را داریم و ادامه این رفتار باعث می شود هیچ محیط زیستی برای آیندگان باقی نماند.

معاون رئیس جمهور اقتصاد محیط زیست را اقتصادی گمشده در ایران دانست و گفت: یکی از اشکالات دولت های حکومت جمهوری اسلامی این بوده که همه را خواستیم راضی نگه داریم با اینکه باید برای حفظ کشور " نه " گفت چرا که حفظ کشور مهم تر از راضی نگه داشتن  برخی از افراد  است و ما باید خودمان را با رفتار جدید طبیعت همسو کنیم نه اینکه به جنگ با طبیعت برویم.

کلانتری در پایان گفت : نباید از گفتن حقایق وضع بی آبی کشور بترسیم و نگاه امنیتی به این موضوع داشته باشیم و اگر بحث امنیتی شود و مسائل به مردم گفته نشود مردم رفتار خودشان را تغییر نمی دهند و اگر رفتار تغییر نکند محیط زیست نابود می شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.