رضا مقدسی فعال رسانه‌ای، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری گوارشی، صبح دیروز در سن ۵۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

خداحافظ «رضا»ی همیشگی قدس
قدس آنلاین- بیماری، امانش نداد همانطور که به خیلی‌های دیگر، امان نداد. رضا مقدسی فعال رسانه‌ای، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری گوارشی، صبح دیروز در سن ۵۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. او که متولد مشهد بود، فعالیت رسانه‌ای خودش را از دوران دانش‌آموزی و با نوشتن در نشریه دانش‌آموزی آغاز کرد. اولین حضور حرفه‌ای‌اش در عرصه روزنامه‌نگاری، با روزنامه قدس بود. خود او در گفت‌وگویی گفته بود: روزنامه قدس برای من مجموعه‌ای از خاطرات تلخ و شیرین است. من کار رسانه‌ای را با این روزنامه از انتهای دوره دانش‌آموزی و اول دوره دانشجویی آغاز کردم و برای من مجموعه‌ای از خاطرات ارزشمند در کار رسانه‌ای شکل گرفته که هیچ‌گاه از ذهن و خاطرم پاک نخواهد شد.
او در روزنامه قدس در بخش های مختلف به عنوان خبرنگار و دبیر سرویس فعالیت کرد. هنگامی که موضوع سراسری شدن روزنامه قدس مطرح شد، او مأموریت یافت این کار را عملی کند. خودش در همان گفت‌وگو در این زمینه گفته است: در سال ۷۴ بحث انتشار سراسری روزنامه قدس در جشنواره مطبوعات مطرح شد، از آنجایی که روزنامه رشد خوبی داشت، این توقع ایجاد شد که روزنامه در یک شکل ملی منتشر شود و من مأمور شدم برای اینکه یک کار مطالعاتی برای انتشار روزنامه انجام دهم. آن زمان من دبیر گروه فرهنگی بودم. یکی دوماهی تهران آمدم، روزنامه‌های مختلف را دیدم و بحث امکانات را ارزیابی کردم. اگرچه روزنامه قدس در تهران دفتر داشت و کارهای جاری خبری را در اینجا دنبال می‌کرد اما یک کار متفاوتی بود و مطالعه مجزا و مفصل‌تری می‌طلبید که مجموعه این بررسی‌ها را به عنوان یک طرح به هیأت‌مدیره مؤسسه قدس ارایه دادم. طرح پذیرفته شد و از آنجایی که در کشور رسم است هرکسی پیشنهاد یک طرح را می‌دهد بعد به گردن خودش می‌افتد، اجرای این طرح هم به بنده واگذار شد و از سال ۷۵ من به عنوان مدیر دفتر تهران و پیگیری کار رسانه‌ای عملاً در تهران مستقر شدم. آن زمان امکانات انتقال صفحات از مشهد به تهران و کار چاپ بسیار محدود و بسته بود. با یک زحمتی این صفحات به تهران منتقل می‌شد و کار چاپ و توزیع در تهران و سایر نقاط کشور به عهده دفتر تهران بود که به مرور و با امکانات بعدی که فراهم و در فضای کشور ایجاد شد در سال‌های بعد، کمی تسهیل شد اما یک کار واقعاً سخت و طاقت‌فرسا بود.
ارتباط و پیوستگی او با روزنامه قدس و مجموعه آستان قدس رضوی تا سال‌ها بعد از ترک روزنامه قدس، ادامه داشت به گونه‌ای که او امسال با دریافت حکمی از تولیت آستان قدس رضوی به عنوان خادم‌ رسانه‌ای این آستان منصوب شد.
او پس از مدتی حضور به عنوان مسؤول دفتر روزنامه قدس در تهران، با تأسیس روزنامه جام جم به این روزنامه پیوست و علاوه بر حضور در بخش‌های مختلف تحریریه‌ صدا و سیما، دبیری سرویس‌های جامعه و سیاسی روزنامه جام‌جم و عضویت در شورای سردبیری این روزنامه را پذیرفت. پس از آن به روزنامه همشهری رفت و قائم مقام مدیر مسؤول این روزنامه شد. مدیرمسئولی روزنامه خبر، مدیرعاملی خبرگزاری مهر و مدیرمسئولی روزنامه بین‌المللی تهران تایمز، مشاور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و نقش‌آفرینی در تأسیس تشکل‌های صنفی روزنامه‌نگاری بخشی از سوابق زنده‌یاد مقدسی است.
رضا مقدسی که در طول سال‌های فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای همواره به عنوان یک چهره پیشرو، ارزشی و ولایت‌مدار شناخته شده و از او به‌ عنوان روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی ‌یاد می‌شود.
پست‌های گسترده و فعالیت میدانی مقدسی در عرصه رسانه، از وی مدیر و صاحب‌نظری باتجربه در زمینه روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی‌ ساخت. این مدیر پیشکسوت علاوه بر روزنامه‌نگاری، سوابقی در زمینه مدیریت روابط عمومی ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت و حضور وی در این وزارتخانه در ایجاد و گسترش فعالیت‌های تشکیلاتی در حوزه روزنامه‌نگاری تأثیر زیادی داشت. درگذشت او با اندوه فراوان و ابراز تأسف روزنامه‌نگاران در همه طیف‌های سیاسی کشور همراه بود و دستیار ارشد و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و تشکل‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاران کشور، از دست دادن او را به جامعه مطبوعاتی ایران تسلیت گفتند.  
 روزنامه‌نگاری حساس و دلسوز
سید جلال فیاضی، اولین مدیرمسؤول روزنامه قدس که از نخستین روزهای همکاری رضا مقدسی با این روزنامه، شاهد تلاش‌های وی بوده است، به خبرنگار ما می‌گوید: رضا مقدسی، دانش آموز بود که به خانواده روزنامه قدس پیوست، جوانی علاقه‌مند و پرشور که در ابتدای کار، قلم بسیار روان و نگاه هوشمندانه و تیزی نسبت به مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشت. در دوران خبرنگاری آقای مقدسی، سوژه‌هایی را که نیاز به حساسیت و دلسوزی خبرنگار داشت، به او محول می‌کردیم.
او اضافه می‌کند: تحصیلات دانشگاهی «رضا» در مقطع کارشناسی که تمام شد برای گذراندن تحصیلات تکمیلی به تهران رفت و باز هم از او خواستم که همکاری خودش را با روزنامه قدس ادامه دهد، مدتی سردبیر روزنامه در دفتر تهران بود که بسیار موفق عمل کرد. شورای سردبیری خوش فکری را در تهران گردهم جمع کرده بود و هر هفته درباره مسائل و موضوعات مختلف، گفت‌وگو می‌کردیم.
فیاضی، شخصیت زنده یاد مقدسی را بسیار آرام توصیف می‌کند و می‌افزاید: این آرامش به معنای این نبود که درونش، عاری از عشق به مردم و آگاهی بخشی باشد بلکه همواره جوش و خروش اطلاع‌رسانی را داشت. بعد از روزنامه قدس، در جایگاه مدیریت خبرگزاری مهر بسیار خوش درخشید و متأسفانه در همان دوران، با بیماری سختی مواجه شد که نتوانست، فعالیتش را  ادامه دهد. سال‌ها با این بیماری مبارزه کرد و همسرش فداکارانه در کنار او، حضور داشت.
مدیرعامل خبرگزاری فرهنگ رضوی با بیان اینکه رضا مقدسی از چهره‌های مؤثر رسانه‌ای کشور بود، یادآور می‌شود: آخرین دیدار ما با آقای مقدسی در مراسم تجلیل از او و تعدادی از پیشکسوتان، در روزنامه قدس بود که به خادمیاری رسانه‌ای آستان قدس رضوی مفتخر شد.
او با اشاره به دغدغه حرفه‌ای رضا مقدسی در عرصه روزنامه‌نگاری می‌گوید: آنچه بیشتر از همه، نسبت به آن حساسیت داشت، گسترش اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و ارتقای کیفیت فعالیت خبرنگاران وروزنامه‌نگاران بود، سال‌ها دبیر جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات کشور بود که در این عرصه هم، این دو حساسیت را داشت.
فیاضی تأکید می‌کند: دغدغه رضا مقدسی این بود که روزنامه‌نگاران با رعایت اخلاق حرفه‌ای به درد و مشکلات مردم بپردازند و بتوانند نقش مطالبه‌گری و واسط صادق میان مردم و مسؤولان را به خوبی ایفا کنند.  
در راه دفاع از انقلاب، هیچ وقت دچار سستی نشد
فرشاد مهدی‌پور مدیرمسؤول روزنامه صبح نو و استاد دانشگاه، از دوستان قدیمی ‌رضا مقدسی است که کار روزنامه‌نگاری را با وی شروع کرده بود به خبرنگار ما می‌گوید: «رضا» در عمر طولانی روزنامه‌نگاری‌اش که آن را از سال‌های میانی دهه ۶۰ و با با فعالیت در روزنامه قدس آغاز کرده بود، همواره روزنامه‌نگاری اخلاق‌مدار، مخلص و فعال در زمینه دفاع انقلاب اسلامی ‌بود و تا آخرین لحظات هم در این مسیر حرکت کرد.  
او، ویژگی بارز مقدسی را در طول سه دهه فعالیت مستمر رسانه‌ای‌اش، چنین برشمرد: استمرار  و استقامت در کار و جدیت بر روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، از اصول کاری‌اش بود به این معنا که هر کاری و هر مسؤولیتی به ایشان سپرده شد، نگاهی کاملاً حرفه‌ای و مستقر در کار روزنامه‌نگاری داشت و این مهمترین و جه تمایز او بود که در راه دفاع از انقلاب، هیچ وقت دچار سستی نشد.
مدیر مسؤول روزنامه «صبح نو» با اشاره به برنامه‌ای که چند ماه پیش در روزنامه قدس برگزار شد و نشان خادمیاری رسانه‌ای بر سینه رضا مقدسی نشانده شد، می‌گوید: رضا مقدسی در آن برنامه همراه با خانواده‌اش به مشهد آمده بود و همان زمان، مراحل شیمی‌درمانی را طی می‌کرد که وضعیت جسمی‌ بسیار بدی داشت ولی بخاطر ارادتی که به حضرت رضا (ع) داشت، آمد. شاید آخرین باری بود که به مشهد مشرف می‌شد اما همواره پیگیر این بود که لباس خادمیاری را به تن کند و یکبار در کسوت خادمی‌ امام رضا (ع) در بارگاه ایشان خدمت کند.
مهدی پور ادامه می‌دهد: وقتی نشان خادمیاری رسانه را دریافت کرد بسیار خوشحال بود. شاید آن لحظات، لحظاتی روحانی برای رضا مقدسی بود. به یاد دارم که اشک در چشمانش حلقه زده بود چون نشان خادمیاری رسانه‌ای، اتفاق بسیار فوق العاده‌ای بود.
او تأکید می‌کند: سلامت روزنامه‌نگاری برای رضا مقدسی بسیار مهم بود، از معدود روزنامه‌نگارانی بود که به شدت به سلامت حرفه‌ای، اخلاق حرفه‌ای و تعهد به کار وفادار بود. می‌توانم شهادت بدهم که هیچ گاه اسیر منابع مالی و گروهی نشد و همواره آنچه را مفید برای جامعه و مردم بود، می‌گفت. در این راه کاملاً ثابت قدم و جدی بود.
مهدی پور می‌گوید: تمام دوران رفاقت ما، خاطره بوده است، کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را با رضا مقدسی شروع کرده بودم و دو دهه پیش، مسؤولیت صفحه کتاب روزنامه قدس را زمانی که دبیر سرویس فرهنگی این روزنامه بود، به من داد. رضا به من اعتماد کرد و این اعتماد کردن به جوان‌ها تا پایان عمر، مشی او بود.  
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.