قیمت دلار باز هم به ۴۷۰۰ تومان نزدیک شد. روز پنجشنبه با وجود وعده‌های مسئولان مبنی بر کنترل روند صعودی نرخ دلار، باز هم این ارز بحران زا در بازار آزاد به ۴۶۸۸ تومان رسید، پیشتر نرخ ارز به ۴۵۸۰ تومان کاهش یافته بود.

سوداگری ارزی با کارت ملی اجاره ای

قدس آنلاین- قیمت دلار باز هم به ۴۷۰۰ تومان نزدیک شد. روز پنجشنبه با وجود وعده‌های مسئولان مبنی بر کنترل روند صعودی نرخ دلار، باز هم این ارز بحران زا در بازار آزاد به ۴۶۸۸ تومان رسید، پیشتر نرخ ارز به ۴۵۸۰ تومان کاهش یافته بود.

به گفته برخی صراف‌ها هم اکنون بازار آزاد با کمبود دلار مواجه است وبه نظر می‌رسد که عرضه این پول خارجی از سوی بانک مرکزی کاهش یافته است که همین مسئله بازار را به هم ریخته است

این مسائل در حالی است که به گفته بعضی از فعالان بازار ارز دلار از سوی بانک مرکزی توزیع می‌شود، اما صرافی‌ها آن را احتکار کرده و با استفاده از نابسامانی بازار، سودهای بالا کسب می‌کنند.

* شیوه توزیع نامناسب ارز در بازار

دراین زمینه هم تسنیم به نقل از یکی از فعالان بازار ارز نوشت: بنا به گزارش‌های رسیده از مردم عادی که برای خرید ارز به صرافی‌ها مراجعه کرده‌اند ۹۰ درصد آن‌ها فروش نداشتند و تنها کارت‌های ملی در آن‌ها دادوستد می‌شود. به گفته این فعال بازار، این صرافی‌ها هر کارت ملی را بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان روزانه، برای ثبت در سیستم سنا و دریافت دلارهای بانکی اجاره می‌کنند، ولی در بازار آزاد با اختلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی به‌فروش می‌رسانند و حاصل این کارت‌های ملی اجاره‌ای، سود بین ۱۰ تا ۱۵میلیونی صرافی‌ها در هر روز است؛ به‌گفته وی تنها تعداد انگشت‌شماری از صرافی‌ها هستند که حاضر می‌شوند قسمتی از سهمیه روزانه خود را بین مردم تقسیم کنند. این مسائل و مشکلات پیرامون بازار ارز در حالی مطرح است که چند روز قبل نیز ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی خطاب به مردم گفته بود که «دست نگهدارید چرا که دلار ارزان می‌شود» اماهنوز این بازار روزهای پر التهابی را می‌گذراند وحتی به گفته فعالان بازارهای مختلف، تلاطم قیمت دلار خرید وفروش‌های تجار وبازرگانان وفعالان اقتصادی وحتی مصرف کنندگان را نیز مختل کرده است. این معضلات بازار ارز درحالی است که رئیس جمهور نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم تأکید کرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد.

سبحانی یکی از خریداران دلار با بیان این که برخی صرافی‌ها دلار مورد نیاز را به مشتری نمی‌دهند که این با روند عادی بازار ارز در گذشته که به وفور دلار در بازار موجود بود، در تضاد است، تصریح کرد: هم اکنون برخی فعالان بازار ارز معتقدند که دلار توسط صرافی‌ها احتکار می‌شود و حتی مسائلی درباره خرید وفروش کارت ملی برای دریافت ارز وجود دارد که این اجحاف به مصرف کننده است.

یکی دیگر از خریداران دلار هم با تأکید بر تأمین امنیت اقتصادی بازار ارز خاطرنشان کرد: چنین مسائلی به زیان نظام ارزی و بازار ارز است چرا که چنین تخلفاتی با تحریک عده‌ای دلال، هم بازار ارز وهم بازارهای مختلف را دچار تردید و توقف می‌کند که در این میان باز هم دلال‌ها وصرافی‌ها برنده اصلی افزایش نرخ هستند و مردم و فعالان اقتصادی زیان اصلی را می‌بینند.

سهامی اظهار داشت: هم اکنون سرنوشت بازار به سرنوشت کارت‌های بازرگانی دچار شده و سوءاستفاده از کارت‌های ملی برای خرید ارز دولتی باید متوقف شود. وی گفت: برخی از واردکنندگان برای فرار از پرداخت مالیات و شناسایی نشدن با کارت بازرگانی مردم به واردات اقدام می‌کردند که این موضوع منجر به خسارت‌های فراوانی به اقتصاد کشور شد. وی همچنین خواستار نظارت دولت وبانک مرکزی بر بازار وصرافی‌ها وهمچنین برخورد جدی با متخلفان در بلبشوی بازار ارز شد.

* ارز باید از انحصار دولت وبانک مرکزی خارج شود

دراین باره برخی از نمایندگان مجلس هم با بیان این که مجلس، مسئولان اقتصادی کشور و بانک مرکزی باید با کمک یکدیگر وضعیت بازار ارز را ساماندهی کنند، تصریح کرد: هم اکنون بازار ارز کشور در انحصار دولت و بانک مرکزی است در حالی که این دستگاه‌ها باید کار نظارتی را انجام دهند و بازار ارز را رها کنند تا معاملات این بازار هم به مانند سایر بازارها به صورت آزاد و بدون دخالت انجام شود.

حاجی دلیگانی با تأکید بر این که بازار ارز باید از انحصار دولت و بانک مرکزی خارج شود، اظهار داشت: این مسائل در حالی است که هم اکنون بانک مرکزی بر کار اجرایی و عرضه و تقاضای ارز به طور مستقیم دخالت دارد که این به نفع اقتصاد کشور نیست. وی در خصوص احتمال دست داشتن دلالان و برخی صرافی‌ها درتخلفات مانند احتکار ارز وخرید وفروش کارت ملی تصریح کرد: این تلاطم نرخ ارزها که به عقیده برخی‌ها کار دولت برای درآمد بیشتر است، به ضرر مردم است و تنها برخی‌ها بدون حق وکار وفعالیت اقتصادی سودهای کلان می‌برند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: دولت برای یک بار هم که شده باید بازار ارز را رها کند و از آن طرف به فکر تقویت قدرت خرید مردم باشد تا مشکلات دیگر نیز مانند واردات بی رویه و ورود کالاهای مشابه ساخت داخل رفع شود.  

حاجی دلیگانی تأکید کرد: حتی به نظرم باید ارز در اختیار دولت به صورت روزانه و مانند بازارهای سنتی دیگر به حراج گذاشته شود که این کار را در قالب جدید و روزآمد آن مانند بورس ارز می‌توان اجرایی کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.