پس از آنکه کارشکنیهای آمریکا، انگلیس و فرانسه نتوانست مانع از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سوچی برای بازگشایی مسیر گفت و گوهای ملی و حل بحران سوریه شود، حالا کاخ سفید برای جلوگیری از اجرای توافقات گروه‌های مخالف سوری و دولت دمشق به دنبال اجرای پروژه‌ای جدید است.

خشم آمریکا و اسرائیل از توافق تاریخی گروه‌های سوری در سوچی

قدس آنلاین- پس از آنکه کارشکنیهای آمریکا، انگلیس و فرانسه نتوانست مانع از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سوچی برای بازگشایی مسیر گفت و گوهای ملی و حل بحران سوریه شود، حالا کاخ سفید برای جلوگیری از اجرای توافقات گروه‌های مخالف سوری و دولت دمشق به دنبال اجرای پروژه‌ای جدید است.

وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که نتایج اجلاس سوچی و بیانیه پایانی آنرا قبول ندارد، به دلیل آنکه آمریکا در این اجلاس حضور نداشته و نتایج آنرا به نفع دولت سوریه می‌داند. در حالی که آمریکایی‌ها با همکاری دولت‌های لندن و پاریس خود بخشی از گروه‌های معارض سوری را ترغیب یا وادار به شرکت نکردن در نسشت سوچی کردند تا از برگزاری آن جلوگیری کنند، «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با طرح این ادعا که مخالفان به اندازه کافی در این نشست نماینده نداشتند اظهار داشت: با نگاهی به این نشست به این نتیجه رسیدیم که این نشست به شدت به نفع رژیم سوریه بود.

وی در ادامه با بیان این که روسیه از نفوذ خود به نحو درست در رابطه با سوریه استفاده نمی‌کند، گفت: اگر روسیه اقدامی نمی کرد رژیم سوریه پیشتر از اینها از بین می‌رفت.

از سوی دیگر ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه تدکید کرده‌است که روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه باید در ژنو و نه در سوچی روسیه صورت بگیرد.

توافق تاریخی و مستحکم در سوچی

این درحالیست که مذاکرات سوچی با حضور استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار شد و نتایج آن از سوی وی اعلام گردید.

دی‌میستورا در پایان این اجلاس توافق میان گروه‌های معارض سوری با دولت سوریه را برای ایجاد کمیسیون  اصلاح قانون اساسی سوریه اعلام و تأکید کرد که ۱۲ اصل برای انجام اصلاحات و در چارچوب فرآیند سیاسی ژنو میان معارضان و دولت سوریه مورد توافق قرار گرفته است.

بر اساس بیانیه پایانی سوچی بر سر تشکیل کمیته‌ قانون اساسی با مشارکت هیئت نمایندگان دولت سوریه و هیئت معارضان با هدف انجام اصلاحات قانون اساسی که به حل‌وفصل سیاسی بحران زیر نظر سازمان ملل و بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت کمک می‌کند، توافق صورت گرفت. همچنین شرکت‌کنندگان بر تشکیل ارتشی ملی و قوی و یکپارچه که در چارچوب قانون اساسی سوریه وظایف خود را انجام دهد، به توافق رسیدند. پایبندی به یکپارچگی سوریه و استقلال و تمامیت ارضی آن، از جمله بندهای دیگر این توافق است.

این در حالیست که نصر حریری، رئیس هیات عالی مذاکره کننده مخالفان سوری با بیان اینکه تشکیل کمیته قانون اساسی در سوچی بر عهده فرستاده ویژه سازمان‌ملل(دی‌میستورا) است خواستار اعمال نتایج نشست سوچی در روند سیاسی مذاکرات ژنو شد.

تهدید نظامی علیه توافق سیاسی سوری‌ها

با این حال دولت آمریکا که به شدت از پیشرفت‌های سریع و مؤثر در فرآیند سیاسی در حل بحران سوریه در حالی که واشنگتن تنها نظاره‌گر و حاشیه نشین این تحولات است، احساس خطر می‌کند در مسیری از کارشکنی‌های میدانی قرار گرفته که بسیار خطرناک است و ممکن است با دست زدن به اقدام نظامی و مداخله مستقیم مسیر تحولات سیاسی در سوریه را دگرگون کند.

روز گذشته یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با آسوشیتد پرس به بهانه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی، این کشور را به حمله نظامی از سوی آمریکا تهدید و گفت: گفت واشنگتن «حق اقدام نظامی» علیه ارتش سوریه را برای خود محفوظ می‌داند.

این اظهارات مقامات آمریکایی در شرایطی بیان شده که در روزهای اخیر خبرها حاکی از آمادگی ارتش اردن برای مداخله نظامی در مناطق جنوب شرق سوریه برای حمایت از نیروهای ارتش ازاد سوریه و گروه‌های تروریستی مخالف اسد است.

این در حالیست که ارتش رژیم صهیونیستی نیز در چند هفته اخیر به صورت مستمر مواضع ارتش سوریه را در منطقه جولان هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده است.

مجید قناد باشی می‌گوید: دولت آمریکا به بهانه مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه در پی اقدامی مشابه در جنوب سوریه است، اقدامی که با هدف اخلال در فریند سیاسی حل بحران و فراهم کردن امکان تجزیه سوریه صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: نباید فراموش کرد که مداخله نظامی ترکیه نیز با تحریک آمریکا و به دلیل اجرای پروژه ایجاد یک نیروی نظامی مستقل از نیروهای کرد سوریه در مرزهای شمالی این کشور با ترکیه صورت گرفت که یک اقدام کاملا طراحی شده بود.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشام می‌کند: به دنبال برگزاری اجلاس سوچی امریکای ها و اسرائیل متوجه شکست سنگین خود شده‌اند زیرا نه تها در گذشته هیچ دستاوردی نداشتند که سوچی نشان داد آنها آینده را هم از دست داده‌اند به ویژه اینکه سوچی نه تنها منشوری برای ساختار سیاسی آینده سوریه است بلکه نقشه راه همه گروه‌های سوریه هم هست و به واسطه گستردگی بی سابقه گروه‌های شرکت کننده در آن بیش از هر نشست دیگری دارای اعتبار است

قناد باشی تصریح می‌کند: آمریکا در ظاهر بر روند قانونی در ژنو تأکید دارد، اما در عمل تلاش می‌کنند با ابزارهای غیر قانونی ازجمله مداخله نظامی بازی را بر هم زده و روند سیاسی گفت‌وگوهای ملی در سوریه را مختل کند.

وی یادآور می‌شود: لابی صهیونیستی که در یکسال اخیر کاملاً بر کاخ سفید مسلط شده ممکن است آمریکا را وارد باتلاقی کند که هزینه زیادی برای واشنگتن خواهد داشت و اگر اردن نیز به این بازی بپیوندد خود را در مخاطره قرار خواهد داد زیرا اردن بسیار آسیب پذیر است و مداخله نظامی در سوریه حکومت این کشور را با خطر سوقط و مواجه شدن با اعتراضات داخلی و چه بسا یک انقلاب و بهار عربی روبرو کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا می‌افزاید: محاسبه آمریکایی‌ها در مورد تجزیه سوریه کاملا اشتباه است زیرا امکان تجزیه سوریه در کوتاه مدت وجود ندارد به ویژه آنکه ترکیه و عراق به شدت از این موضوع تأثیر پذیرند و با آن مقابله خواهند کرد و شرایط تجزیه در جنوب سوریه نیز به هیچ وجه وجود ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.