ایالات متحده از همان ابتدای انقلاب به دنبال این بود که انتقام سرنگون کردن حکومت «پهلوی» و تحقیر ناشی از ماجرای «بحران گروگان‌گیری‌» را از ایران بگیرد.

آمریکا می‌خواهد انتقام سرنگونی پهلوی را از جمهوری‌اسلامی بگیرد

به گزارش قدس آنلاین، «مایکل جونز» تحلیلگر مسائل سیاسی و سردبیر مجله «کالچر وارز» آمریکا با اشاره به سالگرد انقلاب اسلامی ایران و تلاش واشنگتن طی سال‌های اخیر برای تغییر نظام گفت: «از نظر تاریخی، ایالات متحده خواهان تنبیه ایران به خاطر سرنگون کردن دست‌نشانده‌اش و تحقیر ناشی از بحران "گروگان‌گیری" است. این مسئله موجب شد که آمریکا از صدام به صورت نیابتی برای جنگی هشت‌ساله علیه ایران استفاده کند. اخیرا نیز، دونالد ترامپ برای جلب علاقه لابی اسرائیل به مقصر جلوه‌دادن ایران دست زده است، زیرا ترامپ برای عقب راندن تلاش‌های محرمانه برای از بین دوران ریاست‌جمهوری‌اش به حمایت صهیونیست‌ها نیاز دارد».

این تحلیلگر آمریکایی مسائل سیاسی در ادامه در خصوص سخنرانی سالانه ترامپ و اشاره وی به مسائل داخلی ایران و حمایت از اغتشاشات رخ داده در داخل کشور گفت: «ترامپ بار دیگر تلاش کرد تا به لابی اسرائل نزدیک شود. نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز البته برای توجیه بودجه متورمشان تلاش کردند به نقش خود در آن اشاره کنند، اما این شورش‌ها متفاوت از شورش‌های مورد حمایت سازمان سیا در سال ۲۰۰۹ بود. در ماجرای اغتشاشات اخیر میزان قابل توجهی از نارضایتی داخلی نقش داشته است».

جونز در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به تلاش آمریکا برای دست بردن در توافق «برجام» و ناقص خواندن آن از سوی ترامپ گفت: «همانگونه که ما آمریکایی‌ها می‌گوییم، "اگر چیزی نشکسته است، آن را تعمیر نکن" و بر همین اساس برجام شکست نخورده است و بنابراین هیچکس - نه ایران و هیچ یک از طرف‌های دیگری که آن را امضا کرده‌اند - نباید با این ایده همراه شوند که برجام به اصلاح نیاز دارد. اگر (ترامپ) بر خروج از توافق اصرار کند، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان هشدار داد که «انتهای جهان» در پی آن خواهد آمد. خوب، شاید انتهای جهان نباشد، اما اگر ترامپ بر پیش‌گرفتن مسیرش اصرار بورزد، ممکن است ناتو را به پایان برساند. حماقت تیلرسون در نگه‌داشتن نظامیان آمریکایی در سوریه پس از اینکه آمریکا جنگ در آنجا را باخت، این کشور را تا آستانه جنگ با دیگر عضو ناتو یعنی ترکیه کشاند. یک شوک دیگر مانند آن می‌تواند ناتو را به پایان کارش برسند. یکبار دیگر، رفتار غیرعقلانی ترامپ در قبال ایران می‌تواند ایالات متحده را در مقابل متحدانش در اروپا قرار دهد. تمامی این‌ها به‌خاطر سیاست خارجی متعصبانه وی در حمایت از اسرائیل است».

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.