درحالی قیمت دلار در بازار آزاد هم اکنون از ۴۷۰۰ تومان عبور کرد که صراف ها می گویند بانک مرکزی مقصر اصلی این گرانی است ولی صرافی بانک ملی اطلاعیه داده که به نیازهای واقعی ارز پاسخ میدهیم.

قیمت دلار از ۴۷۰۰ تومان عبور کرد/ اطلاعیه صرافی بانک: به نیازهای واقعی پاسخ می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، قیمت دلار که از چند روز قبل سیر صعودی را طی می کند امروز نیز با افزایش همراه بود و در لحظه انتشار این گزارش مقابل پاساژ افشار با قیمت ۴۶۹۸ تومان به فروش رفت.

* دلار البته ساعت ۱۵:۵۲۰ دقیقه امروز شنبه ۱۴ بهمن ماه از ۴۷۰۰ تومان عبور کرد و با قیمت ۴۷۰۴ تومان مقابل پاساژ افشار به فروش رفت.

صرافی ها و فعالان بازار ارز معتقدند دلیل اصلی گرانی دلار در این روزها کمبود عرضه و البته افزایش قیمت ارزی است که از سوی صرافی های بانک به صرافی های منتخب توزیع می شود.

این درحالی است که دقایقی قبل صرافی بانک ملی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: «کلیه تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی های مجاز تا پایان سال جاری پوشش داده می شود. فروش اسکناس دلار آمریکا بصورت خرد به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق صرافی های منتخب بانکی ادامه دارد.»

اما فعالان بازار ارز با وجود صدور این اطلاعیه می گویند: این اطلاعیه ها هر روز منتشر می شود ولی مهم عمل است. بانک مرکزی باید در عمل قیمت را کم کند. اگر عرضه داشته باشد ولی قیمت بالا باشد چه فایده ای دارد؟

فعالان بازار ارز البته از نحوه توزیع ارز به برخی صراف‌ها نیز گله دارند و می‌گویند: برخی از این صرافی‌ها فقط دلارهای دریافتی از بانک مرکزی را دپو می‌کنند و فروشی به مردم ندارند.

در گزارش‌های قبلی از بازار ارز البته به‌دفعات به این نکته اشاره کرده که تعدادی از صرافی‌ها باوجود دریافت ارز دولتی از بانک مرکزی از فروش ارز به مردم عادی خودداری کرده و دلارها را با قیمت بالا مقابل پاساژ افشار به‌فروش می‌رسانند.

* سودهای ۱۵میلیونی صراف‌ها از کارت‌های ملی اجاره‌ای در هرروز

یکی از فعالان بازار ارز در همین ارتباط می‌گوید: بنا به گزارش‌های رسیده از مردم عادی که برای خرید ارز به صرافی‌ها مراجعه کرده‌اند ۹۰ درصد آنها فروش نداشتند و تنها کارتهای ملی در آنها دادوستد می‌شود.

وی می‌گوید: این صرافی‌ها هر کارت ملی را بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان روزانه، برای ثبت در سیستم سنا و دریافت دلارهای بانکی اجاره می‌کنند ولی در بازار آزاد با اختلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی به‌فروش می‌رسانند.

این فعالان بازار ارز تأکید دارد که حاصل این کارت‌های ملی اجاره‌ای، سود بین ۱۰ تا ۱۵میلیونی صرافی‌ها در هر روز است؛ به‌گفته وی تنها تعداد انگشت‌شماری از صرافی‌ها هستند که حاضر می‌شوند قسمتی از سهمیه روزانه خود را بین مردم تقسیم کنند.

برخی فعالان بازار ارز که در خیابان فردوسی حضور دارند از وضعیت پیشِ‌رو برای این بازار نگران هستند و می‌گویند: اگر بانک مرکزی اراده کند دلار شنبه به قیمت ۴۰۰۰ تومان می‌رسد.

یکی از این صراف‌ها با گله شدید از وضعیت توزیع ارز دولتی در بازار ارز می‌گوید: بانک مرکزی باز هم عرضه ارز را کم کرده و همین موضوع باعث شده تا بازار باز هم متشنج شود.

اما گرانی جدید دلار در بازار ارز در حالی ادامه دارد که پیشتر رئیس کل بانک مرکزی در چند روز مختلف تأکید کرده بود که دلار به‌زودی و طی روزهای آینده ارزان می‌شود.

در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد. البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد.

ولی‌الله سیف درباره میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده است، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتاً نظارت بر این روند دارد؛ البته به‌نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

این درحالی است که رئیس جمهور نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم تأکید کرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.