افزایش نرخ ارز به ضرر اقتصاد است و من همواره گفته ام که افزایش نرخ ارز در حال حاضر سمی برای اقتصاد کشور است. ممکن است زمانی که اقتصاد ثبات پیدا کرده و ظرفیت های کلیدی مان کامل شده باشد سیاست تک نرخی کردن و یا آزاد کردن نرخ ارز مناسب باشد اما در حال حاضر مدیریت ارزی باید نرخ ارز را مدیریت کند و شناور مدیریت شده را در دستور کار قرار دهد.

تغییر نرخ ارز به جای کمک به تراز تجاری منجر به کسری مان می شود/ افزایش نرخ ارز در حال حاضر برای اقتصاد کشور سم است

قدس آنلاین- آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران و عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت درباره تاثیر  افزایش نرخ ارز بر مشکلات اقتصادی کشور نظیر تورم به خبرنگار قدس آنلاین گفت: با افزایش نرخ ارز مسلما یک گروه منتفع می شوند  که آن گروه نیز گروه صادرکنندگان هستند، اما باید بدانیم این موضوع صرفا برای صادرکنندگانی که مواد اولیه آن ها از داخل کشور تامین می شود صدق می کند. وی افزود: برای مثال صادرکنندگان محصولات  پتروشیمی ها و پالایشی ها جزء این دسته هستند ولی بقیه صادرکنندگان ما به خاطر اینکه ماده اولیه شان را وارد می کنند و تکنولوژی شان نیز پایین تر از حد مرسوم است اگر چه ممکن است در ابتدا  خوشحال شوند که موجودی انبارشان گران شده اما بعدا لطمه می خورند چرا که قیمت تمام شده تولیدات آن ها بالا می رود.  

بغزیان با تاکید بر این موضوع که تنها گروهی که از افزایش نرخ ارز سود می برند تولیداتی هستند که از طریق مواد اولیه داخلی تولید و صادر می شوند اظهار داشت: در مجموع باید گفت این مسئله تورم را تشدید می کند و بهانه ای می شود که از خودروی داخلی تا خودروی خارجی گران شود، چون به عنوان مثال با افزایش قیمت دلار قیمت قطعاتی که وارد کشور می شوند نیز گران می شود، پس قیمت خودروها از خودروی چینی تا خودروی داخلی افزایش قیمت پیدا می کند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سپس این مسئله به هزینه حمل و نقل نیز منتقل می شود. ضمن اینکه از طرفی همزمان از افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی حرف زده می شود و آن هم به هزینه تولید اضافه می شود و نهایتا این قدر گرد و خاک زیاد خواهد شد که آخر نمی فهمیم چه کسی اول از همه باعث آغاز و ایجاد موج گرانی شد به نحوی که یکباره قیمت ها حتی قیمت لبنیات و غیره...  ۲۰ درصد بالا می رود و طبیعتا این موضوع به معنای تورم است. وی ادامه داد: پس هیچ شکی نیست که تغییر نرخ ارز به جای اینکه به تراز تجاری مان کمک کند، به کسری مان منجر می شود. وی ادامه داد: چرا که زودتر از اینکه نرخ خیلی بالا برود همه هجوم می آورند تا، کالای خود را وارد کنند بنابراین واردات ما نیز بیشتر می شود و صادرات مقداری کند می شود تا از این فرصت بالا رفتن نرخ ارز استفاده کنند.


عضو هیات تجدید نظر شورای رقابت در پایان تصریح کرد: در کل افزایش نرخ ارز به ضرر اقتصاد است و من همواره گفته ام که افزایش نرخ ارز در حال حاضر سمی برای اقتصاد کشور است. ممکن است  زمانی که اقتصاد ثبات پیدا کرده و ظرفیت های کلیدی مان کامل شده باشد سیاست تک نرخی کردن و یا آزاد کردن نرخ ارز مناسب باشد اما در حال حاضر مدیریت ارزی باید نرخ ارز را مدیریت کند و شناور مدیریت شده را در دستور کار قرار دهد. نه اینکه قیمت ها را آزاد کند چرا که هزینه این کار برای خود دولت بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.