حضرت زهرا با همه وجود از دین دفاع نمود، و در عین مظلومیت و غربت بر سختی ها استقامت نمود و در آخر جان خود را فدای ولی خدا و وصی نبی خدا نمود. تحمل و صبر حضرت مهدی برای دفاع از دین است .برای جامعه منتظر که الگوی خود را امام خود و حضرت زهراقرار داده است؛ مبارزه و دفاع از دین، مهمترین وظیفه است .

مبارزه و تلاش خستگی ناپذیر امتحان فاطمی بود /فاطمه(س) الگوی امام عصر است

قدس آنلاین- حجت الاسلام دکتر محمد صابر جعفری استاد حوزه و رئیس انجمن مهدویت حوزه با اشاره به اهمیت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها در بین معصومین و امام عصر به قدس آنلاین گفت :عظمت وجودی مادر معصومین علیهم السلام را باید از کلام گهربار اما عصر جستجو کرد آنجا که ایشان می فرماید: الگوی خوب من رفتار و کرداردختر رسول خدا است. گرچه به کنه و عمق این موضوع نمی‌توان رسید و اندیشه و بیان ما قاصر است از ترجمان بیان امام، اما شاید بتوان تا حدی جلوه هایی از این ساحت الگویی را دریافت و در پی آن؛ تلاش جامعه منتظر بر این باشد که  به پیروی از امام خود به آن اهداف و رفتارها نزدیک گردد

درک عظمت فقدان نبی و ظلم بر وصی

وی درخصوص آنچه بر حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از رحلت نبی مکرم اسلام رفت خاطر نشان کرد: وقتی ام سلمه ـ که از همسران خوب پیامبر و چون مادری دلسوز برای فاطمه  بود ـ از حال و احوال او می‌پرسد؛ فاطمه با او چنین درد و دل می‌کند: «أَصْبَحْتُ بَیْنَ کَمَدٍ وَ کَرْبٍ فُقِدَ النَّبِیُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِیُّ هُتِکَ وَ اللَّهِ حِجَابُهُ»؛ بین افسردگی و اندوه صبح نمودم زیرا نبی اسلام از دست رفت و به وصی او ظلم شد». غم فاطمه از هتک حرمت الهی است و از فقدان پیامبر و ظلم بر وصی او، و چون زنان مدینه حال او را می‌پرسند، فاطمه پس از ذکر فقدان پیامبر و ظلم بر وصی، از آنان شکوه می‌کند؛ از همسرانشان. از رفتار مردانشان و جامعه. همین اندوه و نیز غم برگشت مردم به جاهلیت را به عنوان شکواییه همه اهل بیت می‌بینیم. همان که قرآن بر آن تاکید کرده بود: «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی‌ أَعْقابِکُمْ»...؛ و محمد نیست مگر پیغمبری از طرف خدا که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند و از این جهان در گذشتند، اگر او نیز به مرگ یا شهادت در گذشت باز شما بدین جاهلیت خود رجوع خواهید کرد. غم فاطمه و ائمه از سویی فقدان نبی است و از سویی ظلم بر وصی است و همراهی جامعه ای تماشاگر با ظالمان.

درک عظمت فقدان اشرف مخلوقات که تمام انبیا و اوصیا چشم عنایت به او بسته‌اند. درک جایگاه وحی و اضطرار بشر به رسول خدا و مسیر او. درک تنهایی و غربت و مظلومیت رسول خدا وآزار و اذیت هایی که هیچ کسی مانند او متحمل آن نشده «ما أوذی نبی مثل ما أوذیت» است که شاید ما ازعاجز از قدرت درک آن باشیم. فقدان این شخصیت به مقدار عظمت او بزرگ است. لذا دوری از او برای زهرا هراس انگیز است  و ناله و ضجه آور و خبر این که زودتر از همه به رسول خداملحق می‌شود، شادی آفرین و آرامش بخش. فقدان چنین شخصیت با عظمتی که در عین پدر بودن، برای او رسول الله بود و فرستاده با عظمت حبیب او.

خار در چشم واستخوانی در گلو

وی در خصوص شکواییه حضرت زهرا بعد از رحلت حضرت رسول بیان داشت: از سویی دیگر؛ درک ظلم بر وصی و این که سفارش پیامبرنادیده گرفته شده و وصی او که تنها راه هدایت بشر است؛ کنار زده شده و ظالمانه نادیده گرفته شده است؛ خار در چشم و استخوان در گلویی او را در می‌یابد عدم یاوری و بیعت شکنی. شکوای فاطمه سلام الله علیها دو جنبه دارد وشکوای ائمه اطهارو حضرت مهدی نیز همان دو جنبه را داراست؛ همین غم و اندوه و شکواییه را در دعای افتتاح می‌بینم و ناله و شکواییه که منتظران دارند: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَیْنَا وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا اللَّهُمَّ فَافْرُجْ ذَلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْکَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُه»؛ بار الها! به درگاه تو از فقدان پیامبر و غیبت ولیّ خود و سختی زمانه و وقوع فتنه‌ها و چیرگی دشمنان و کثرت دشمنان و کمی عددمان شکایت می‌کنیم. بار الها! با فتح عاجل و نصرت عزّتمند خود و امام عادلی که ظاهر می‌سازی‌ فرج را برسان».حضرت زهرابا تمام کوشش شبانه و روزانه، پنهان و آشکارا، افراد را به دین خدا و ولی خدا دعوت می‌نمود. چه شبانه که به اتفاق امیرالمؤمنین و حسنین  علیهم السلام به درب خانه انصار و مهاجر می‌رفت و تک تک با افراد سخن می‌فرمود  و چه به صورت آشکارا در مسجد پیامبر در حضور همه و یا با ناله ها و گریه‌های شبانه و روز خود.

حضرت مهدی علیه السلام نیز تلاشگری است خستگی ناپذیر «الجحجاح المجاهد». عنایات او فقط در حد راه نشان دادن به محروم گمشده‌ای خلاصه نمی‌شود. در طول تاریخ؛ هدایت‌ها، جلوه نمایی‌ها و الطاف او بی حد و اندازه است. امام سجاد در وصف منتظران حضرت مهدی چنین فرمودند: «الدُّعَاةُ إِلَی دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً»؛ منتظران پنهان و آشکارا، افراد را به دین خدا دعوت می‌کنند.

دفاع ازدین در عین مظلومیت وغربت

وی دلایل صبر معصومین در برابر سختی های وارده را اینگونه تصریح کرد: حضرت زهرا با همه وجود از دین دفاع نمود، و در عین مظلومیت و غربت بر سختی ها استقامت نمود و در آخر جان خود را فدای ولی خدا و وصی نبی خدا نمود. تحمل و صبر حضرت مهدی برای دفاع از دین است. برای جامعه منتظر که الگوی خود را امام خود و حضرت زهراقرار داده است؛ مبارزه و دفاع از دین، مهمترین وظیفه است.

فاطمه الگوی امام عصر است

حجت الاسلام جعفری رییس انجمن مهدویت حوزه علمیه  درباره الگو پذیری امام عصر از دخت مکرم نبی اسلام گفت: حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: الگوی خوب من [رفتار و کردار و...] دختر رسول خدا است. صبر و استقامت و پیروزی و ظفرمندی در این صبر یکی از جلوه های مهم اسوه پذیری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از حضرت زهراسلام الله علیها است.

مبارزه و تلاش خستگی ناپذیر امتحان فاطمی بود

حجت الاسلام محمد صابر جعفری درادامه خاطرنشان کرد: مصیبت های بزرگی را فاطمه سلام الله علیها تحمل نمود؛ سختی ها، فراموش کردن ها، از یاد رفتن ولایت، مظلومیت، دیدن رنج ها و انزوای اصحاب و یارانی چون سلمان و ابوذر، دل به دنیا سپردن عدّه ای و فراموش کردن راه ولایت استخوان در گلو، خار در چشم  (چون علی علیه السلام، هم کُفو خود). عطش بشر و اینکه تو تمام کوشش ات را انجام دهی. شبانه روز، انصار و مهاجر را متذکر شوی و خواب سنگین آنان که خود را به خواب زده اند پایان نپذیرد، درد سنگینی است. امتحان سختی است، امتحان همراه با مبارزه و تلاش خستگی ناپذیر. کار سنگینی است، اینکه تو دلسوزانه، پنهان و آشکارا، خیرخواه افراد باشی آنان را بر خود مقدم داری (الجّار ثُمّ الدّار) در دعاهای صبح و شبانه ات پیوسته، دعا گوی آنان باشی  از خدا برایشان طلب مغفرت کنی و حتّی از آنانی که مستحق عذابند؛ آنان که ولی خدا را به ریسمان بسته اند، برای حفظ اسلام و... از نفرین و عذابشان صرفنظر کنی.   پیوسته با آنان سخن گویی ولی آنان زندگی روزمره را بر درد تو ترجیح دهند، و فقط اشک و ضجّه و وعدة یاری در فرداهای نامعلوم پاسخ یابی.

وی  در پایان با ارائه تحلیل خود از تحمل مصائب حضرت زهرا و امام زمان وتشابه آنها با یکدیگر گفت: همه اینها درد سنگینی است. برای اینکه اسلام بماند، بایستی هم فریاد بزنی و هم فریاد را فرو خوری. درد سترگی است، صبر و تحمل غافلانی که آخرت خود را به فروش گذارده و دنیای خود را نیز ویرانه ساخته اند و دیگران را به گمراهی کشانده اند. و تو باید تا برقراری عدالت و فرداها صبر کنی. و مهدی نیز امروز صبورترین انسانها است (علیه... صبر ایّوب). و غریب ترین و مظلوم ترین  شخصیت عالم خلقت. مهجوریت آن است که بزرگوارترین و مهربان ترین و عالم ترین و بالاترین، مورد کمترین عنایت و توجه قرار گیرد. ندای هل من ناصر مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، همواره طنین انداز است. و ما نیز، چون انصار و مهاجر به جای درک زمان و یاری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وعده به فردا می دهیم، بدون اینکه امروز، یاری گر امام خود باشیم.

رنج زهراسلام الله علیها، رنج محرومیت انسان تا همیشه تاریخ است. او به راحتی می دید که ادامه سقیفه، نینوا است. او صفین و جمل را می دید، او خلافت معاویه و... و خلافت عباسی و عثمانی و... را می دید. و محرومیت امروزه ما را نیز شاهد بود. در حجم و نگاه او انسان امروز نیز جا داشت، او حق داشت اینگونه بگرید و ناله کند. شاید خفته ای بیدار شود و ساحت رفیع خورشید ولایت را لبیک گوید. اما باز هم افسوس و صد افسوس ...

تحمل این رنج و صبر بر این مصیبت، بالاترین صبری است که فرزند او مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، عهده دار آن است. کار سنگینی است، هر روز توهین و اهانت و شکستن حرمت ها؛ چون تخریب حرم ها و حریم ها و تحمل همه اینها برای اسلام و مسلمانان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.