اصفهان- یک دندانپزشک گفت: برخی افراد بر این باورهستند که روکش باعث حفاظت کامل دندان می‌شود و دندان روکش شده دیگر نیازی به مراقبت های ویژه ندارد، در حالی که هیچ‌گاه تطابق کامل بین لبه‌های روکش با دندان به وجود نمی‌آید.

روکش باعث حفاظت کامل دندان نمی‌شود

دکتر محمد حسین حسام در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: به جز ترمیم‌های مرسوم که به اصطلاح معمول پر کردن دندان گفته می شود، یکی از روش‌های بازسازی دندان‌های به شدت تخریب شده، استفاده از روش «روکش» است.

وی ادامه داد: در این روش بسته به نوع و جنس دندان، روکش سطوح مختلف دندان تراش می‌خورد به شکلی که از همه ابعاد بافت دندانی برداشته و فضا برای قرار گرفتن روکش روی این دندان فراهم می شود، سپس از دندان تراش خورده قالبی تهیه و برمبنای این قالب روکش ساخته شده  و پس از ساخت روکش با استفاده از سمان (اصطلاح مرسوم چسبهایی خاص) روی دندان تراش خورده چسبانده می شود.

این دندانپزشک با بیان اینکه در دندان‌هایی که به علت پوسیدگی‌های وسیع یا ضربه یا هر علت دیگر تحت درمان ریشه قرار گرفته‌اند چون احتمال شکستن دندان بالا می‌رود، درمان روکش توصیه می‌شود، تاکید کرد: این شکستگی بیشتر به دلیل برداشت و تخریب ساختار و بافت دندان اتفاق می افتد، البته به دلیل اینکه دندان بعد از درمان ریشه آب از دست داده و خشک می‌شود، مستعد شکستگی بیشتری نیز می باشد.

وی یادآور شد: گاهی اوقات در تغییر رنگ‌های وسیع یا اصلاح برخی از نازیبایی‌ها نیز از روکش استفاده می‌شود.

حسام با اشاره به اینکه جنس روکش‌ها می‌تواند تمام فلزی، سرامیک متصل به فلز یا تمام سرامیک باشد، اظهارکرد: امروزه روکش های تمام فلز به دلیل فقدان ظاهر زیبا معمولا استفاده نمی شوند و روکش های سرامیک متصل به فلز به دلیل ساختارمحکم و در عین حال زیبا بیشتر مورد استفاده هستند؛ هرچند در دندان های جلو روکش های تمام سرامیک جایگاه بالاتری از نظر معیار های درمانی را به خود اختصاص داده اند ولی به دلیل اینکه سرامیک جزو تکنولوژی‌های جدید و پرهزینه است درمان با آنها دو، سه برابر روکش‌های سرامیک متصل به فلز هزینه برمی باشند.

وی ادامه داد: برخی افراد فکر می‌کنند که روکش باعث حفاظت کامل دندان می‌شود و دندان روکش شده دیگر نیازی به مراقبت های ویژه  ندارد، در صورتی که هیچ‌گاه تطابق کامل بین لبه‌های روکش با دندان به وجود نمی‌آید و همیشه شانس ورود باکتری ها با بزاق دهان و ایجاد عوارضی چون پوسیدگی و التهاب لثه وجود دارد که مراقبت از روکش را مانند یک دندان طبیعی و حتی بیشتر از آن الزامی می‌سازد.

این دندانپزشک تاکید کرد: هر گونه گیرغذایی، آزار لثه‌ای، ایجاد بوی بد در اطراف ریشه نیاز به مراجعه و پیگیری برای حفظ دندان پایه، روکش را ضروری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.