اصفهان- مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: امروز ظرفیت تولید در بخش فولاد به ۳۱٫۶ میلیون تن رسیده و بالغ بر ۲۳٫۴ میلیون تن نیز در دست اجرا قرار دارد که به این ترتیب به ۵۵ میلیون تن می رسد.

ظرفیت تولید در بخش فولاد به ۳۱٫۶ میلیون تن رسیده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، منصور یزدی زاده در نشست تخصصی مدیریت ارتباط انرژی، محیط زیست و آب در صنعت فولاد در محل پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف اظهار داشت: انتظار می‌رود در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابیم و سرانه مصرف نیز به بیش از ۳۵۰ کیلوگرم برسد.

وی پیرامون کمبود های زنجیره تولید فولاد در افق چشم انداز افزود: سنگ آهن ۲۴ میلیون تن، کنسانتره ۱۳٫۷ میلیون تن و گندله ۱٫۸ میلیون تن کمبود وجود دارد.

به گفته یزدی زاده براساس ذخایر شناسایی شده اکنون ۳٫۱ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در کشور وجود دارد که این مواد معدنی هم در سطح و نیز در عمق زمین واقع شده و بتازگی ذخایر جدیدی کشف شده است.

وی ایجاد ۲ واحد هریک به ظرفیت ۱۰ میلیون تن فولاد در کنار آبهای جنوب را به عنوان گام های توسعه ای در این بخش معرفی کرد، که علاوه بر پوشش مصرف داخلی، قابلیت صدور به بازار های صادراتی خواهند داشت.

یزدی زاده گفت: جمهوری اسلامی ظرف ۱۲ سال گذشته از یک کشور ۱۰۰ درصد وارد کننده فولاد به صادر کننده تبدیل شده، افزود: اکنون ایران بعد از ترکیه، دومین صادرکننده فولاد در منطقه محسوب می شود.

انتظار میرود میزان صادرات فولاد کشور تا پایان ۹۶ به حدود هشت میلیون تن برسد و در افق چشم انداز ۱۴۰۴ بالغ بر ۲۰ میلیون تن صادرات خواهیم داشت.

وی یادآور شد: تراز تجاری فولاد در مدت ۱۰ سال گذشته به میزان ۱۲ میلییون تن منفی بود و این درحالی است که امسال به مثبت پنج میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران ضمن یاداوری اجرای برنامه اکتشاف مواد معدنی در گستره ای به وسعت ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در شرق کشور از سوی سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: این برنامه از استان سیستان وبلوچستان تا منطقه سنگان در استان خراسان رضوی گسترش یافته است.

وی شکل گیری ستاد زنجیره فولاد در دولت دوازدهم را یک اقدام ارزشمند دانست که در کنترل و هدفمند سازی مجوزهای صادره نقش اساسی ایفا خواهد کرد و از روند افسار گسیخته گذشته جلوگیری به عمل می آورد.

یزدی زاده گفت: هدفمند سازی سرمایه گذاری در بخش فولاد، رعایت الزامات زیست محیطی و ساماندهی وضعیت اکتشاف از ویژگی فعالیت ستاد زنجیره فولاد محسوب می شود.

سهم ایران در صنعت جهانی فولاد به ۲٫۶ درصد می رسد

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری سازمان ایمیدرو گفت: براساس پیش بینی صورت گرفته میزان تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۲۵ به رقم ۲ میلیارد و ۱۳۶ میلیون تن می رسد که سهم ایران از این رقم ۲٫۶ درصد برآورد شده است.

سید شمس الدین سیاسی راد روز شنبه در نشست تخصصی مدیریت ارتباط انرژی، محیط زیست و آب در صنعت فولاد در محل پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف افزود: براساس سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ دستیابی به رقم ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام پیش بینی شده که این روند رو به رشد این بخش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: براساس آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۶ میزان تولید فولاد خام کشور به رقم ۱۸ میلیون تن رسید و ایران در جایگاه چهاردهمین فولاد ساز جهان قرار گرفت.

سیاسی راد افزود: توسعه صنعت فولاد به عنوان یک صنعت انرژی بر، آب و تاثیر گذار بر محیط زیست نیاز به بررسی دارد و اکنون صنعت فولاد در دنیا ۲۱ درصد کل انرژی را به خود اختصاص می دهد و این امر در ایران به ۲۵ درصد می رسد.

وی یادآور شد :براساس توافقنامه پاریس ایران تا سال ۲۰۳۰ کاهش چهار درصدی آلایندگی را تعهد کرده است و این امر مشروط به لغو همه تحریم ها علیه ایران است.

توافقنامه پاریس در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ ( ۲۱ آذر ۱۳۹۴ ) با شرکت ۱۹۶ کشور جهان در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد.

سیاسی راد گفت: براساس توافقنامه پاریس ایران به میزان ۱۹۰ میلیون تن از حجم گازهای گلخانه ای را باید کاهش دهد که در صنعت فولاد کاهش حجم آلایندگی نیاز به سرمایه گذاری و بهره گیری از فناوری نوین دارد که کاری دشوار است.

وی اضافه کرد : شاخص های بین المللی در زمینه جذب فناوری در سطح بنگاه ها نشان می دهد که ایران در بین ۱۶۰ کشور جهان رتبه ۱۳۲ دارد که حاکی است بنگاه ها به لحاظ بهره گیری از فناوری نوین چندان عملکرد خوبی ندارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی پس از توافق برجام بدنبال بهره گیری از ظرفیت های خارجی برای ارتقای جایگاه خود از نظر استفاده از فناوری نوین است و اکنون یک شبکه ای از همکاری و آموزش با بخش خصوصی در زنجیره مهندسی معدن و صنایع معدنی از سوی سازمان ایمیدرو شکل گرفته است.

گفتنی است این نشست تخصصی با همکاری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تا ۱۸ بهمن در محل پژوهشکده مزبور ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.