بجنورد- رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در دهه فجر امسال در حوزه بهداشت همچون خانه های بهداشت، حدود ۱۰ پروژه افتتاح خواهد شد.

۱۰ پروژه بهداشتی درمانی در خراسان شمالی افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر حق بین در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: این پروژه های در شهرستان های بجنورد و شیروان هستند که در این ایام به بهره برداری خواهند رسید.

وی افزود: مرکز جامع سلامت روستایی دوین با ۵۲۳ متر مربع مساحت و اعتباری افزون بر ۵ هزار و ۲۱۷ میلیون ریال از محل اعتبارات خیرین سلامت  افتتاح و سال جاری ، سال شروع ساخت پروژه است.

به گفته وی مرکز فوریت های پزشکی ۱۱۵ شهری شیروان با ۱۲۸ متر مربع و ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار افتتاح خواهد شد.

وی افزود :پایگاه جامع سلامت شهری شهید علیا با سه میلیارد و سیصد میلیون ریال،خانه بهداشت ارکان دو و بیدک دو هر کدام با ۶۵۰۰ میلیون ریال،خانه بهداشت قارلق با اعتبار ۶۵۰ میلیون ریال و خانه بهداشت ایوب با ۶۰۰ میلیون ریال و مرکز جامع خدمات سلامت شهری کامیاب با ۶ میلیارد ریال اعتبار ؛پانسیون خانه بهداشت روستای قلعه جق از محل اعتبارات خیرین سلامت با اعتبار ۷۶۹ میلیون و پانصد هزار ریال،پایگاه سلامت شهری امام حسین با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات خیرین و پایگاه سلامت شهری صفا با اعتبار ۲ میلیارد و چهارصد هزار ریال از محل خیرین سلامت آماده بهره برداری و افتتاح هستند.

۹ بیمارستان با هزار و ۱۲۷ تخت

وی بیان کرد: تعداد بیمارستان های استان قبل از انقلاب ۲ بیمارستان و تعداد تخت بیمارستانی ۷۰ تخت بود که هم اکنون ۹ بیمارستان با هزار و ۱۲۷ تخت در استان فعال است و خدمات درمانی ارائه می دهند.

دکتر علی حق بین با اشاره به اینکه  قبل از انقلاب ۷ خانه بهداشت ، ۱۰ مرکز بهداشتی درمانی شهری ، ۱۰ مرکز بهداشتی درمانی روستایی و ۲ پایگاه سلامت در استان فعالیت داشتند تصریح کرد : در حال حاضر در استان ۳۰۵ خانه بهداشت ، ۱۴ مرکز بهداشتی درمانی شهری ، ۶۵ مرکز بهداشتی درمانی روستایی و ۴۸ پایگاه سلامت فعال هستند.

این مقام مسئول در ادامه افزود : قبل از انقلاب ۱۲ پزشک خارجی در مراکز استان فعالیت داشتند که در حال حاضر ۱۲۵ نفر پزشک عمومی ، ۱۰۵ نفر ماما و ۴۸۵ نفر بهورز که بخش اعظم آنان ایرانی هستند در مراکز به خدمت رسانی مشغول می باشند .

وی همچنین بیان کرد : بعد از انقلاب ۶ مرکز آموزشی در ۱۹ رشته تحصیلی در استان دانشجو پذیرش می کنند و هم اکنون هزار و ۶۴۳ دانشجو در این مراکز تحصیل می کنند.

تنها ٢٥ درصد خدمات سلامت مربوط به حوزه بهداشت ودرمان است

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این جلسه با اعلام این مطلب گفت:ارتقای سطح سلامت وظیفه همه اقشار جامعه است وبراساس مطالعات انجام شده،تامین سلامت تا ٧٥ درصد به عهده دیگر حوزه ها است.

دکتر حجازی افزود: تأمین سلامت مردم به جز با عزم ملی ومشارکت اصلا امکان پذیر نیست ومسوولیت بخش سلامت رافقط نباید از حوزه درمان انتظار داشت.

وی تأکید کرد: خبرنگاران باید نسبت به سایر حوزه های مرتبط با سلامت مردم  نیز با حساسیت برخورد کنند زیرا نقش آنها هم  کمتر از حوزه بهداشت ودرمان نیست.

وی تصریح  کرد: حوزه سلامت پیچیدگی های خاص خود رادارد واین ویژگی ها سازمان مارا از دیگر سازمانها متمایز میکند.

وی اظهار داشت: کار حوزه درمان شبانه روزی است و این هجم کار و تلاش وفشار فکری وجسمی رامردم باید درک کنند.

۸۰ پروژه درمانی، بهداشتی و آموزشی

معاون توسعه مدیریت ومنابع انسانی دانشگاه نیز به ضرورت نگاه ویژه اصحاب رسانه به حوزه سلامت و اهمیت آن بیان کرد: احداث و بهره برداری از ۱۰۶ هزار متر مربع فضای فیزیکی درمانی، بهداشتی و آموزشی طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ که برابر با بیش از ۹۰ درصد فضای فیزیکی ساخته شده از ابتدای تاسیس استان تا سال ۱۳۹۲ است، نشان دهنده تحول در حوزه زیرساخت های سلامت استان و برخورداری بیشتر مردم از خدمات و افزایش رضایتمندی آنان است.

دکتر عباسی با بیان اینکه حدود ۸۰ پروژه درمانی ، بهداشتی و آموزشی طی ۴ سال در دانشگاه احداث و راه اندازی شده است ،تصریح کرد:احداث و راه اندازی سه بیمارستان شامل بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی امام حسن (ع) بجنورد با ۲۹۵۰۰ متر مربع زیر بنا ، بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی آیت الله هاشمی رفسنجانی شیروان با ۱۶۷۰۰ متر مربع زیر بنا و بیمارستان پورسینای آشخانه با ۴۵۰۰ متر مربع زیر بنا از جمله بزرگترین پروژه های عمرانی دانشگاه طی این مدت است.

دکتر محمود عباسی اظهار داشت: احداث بلوک زایمانی و اورژانس بیمارستان بنت الهدی بجنورد ، احداث بخش تشخیص و درمان سرطان و اتمام بخش سوختگی در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد و احداث دانشکده پزشکی از دیگر پروژه های به بهره برداری رسیده دانشگاه می باشد.  

این مسئول افزود: تکمیل فاز یک خوابگاه دانشجویی و مجتمع آموزشی دانشکده بهداشت ، احداث کلینیک دانشکده دندانپزشکی ، احداث کلینیک ویژه در بجنورد ، شیروان و جاجرم ، احداث آزمایشگاه حیوانات ، توسعه اورژانس بیمارستان های امام علی (ع) و امام رضا (ع) بجنورد و احداث ساختمان اداری اورژانس شیروان از دیگر پروژه ها بوده است.

وی همچنین بیان کرد: نوسازی بلوک های زایمانی بیمارستان امام خمینی (ره)شیروان و بیمارستان جوادالائمه جاجرم ، افتتاح مرکز شهری و ستاد شبکه مانه و سملقان ، احداث مراکز جامع سلامت ، مراکز بهداشتی درمانی روستایی ، پایگاه های بهداشتی درمانی شهری ،خانه های بهداشت ، پانسیون های پزشک ، پایگاه های اورژانس شهری و جاده ای در سطح استان نیز از پروژه های مورد بهره برداری طی این مدت بوده است.

دکتر عباسی خاطر نشان کرد : حدود ۴۰ پروژه عمرانی دیگر در دانشگاه نیز در دست اجراست که اهم آن ها شامل مرکز تجمیع خدمات دندانپزشکی ، تکمیل فاز ۲ بیمارستان جاجرم و ایجاد بخش جراحی قلب باز بیمارستان امام حسن (ع) می باشد که امید است با تخصیص به موقع اعتبارات ،این پروژه ها در زمان های پیش بینی شده به بهره برداری برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.