اهواز_ با اکران یک فیلم با تم خوزستانی در جشنواره فیلم فجر و بازی زیبای هنرمند جنوبی، برگ زرینی در کارنامه هنری استان رقم خورد...

 ارتقای سینمای خوزستان با فیلم «ماهورا»/ تئاتر در خوزستان مظلوم است

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ با اکران یک فیلم با تم خوزستانی در جشنواره فیلم فجر و بازی زیبای هنرمند جنوبی، برگ زرینی در کارنامه هنری استان رقم خورد، که امید است تداوم داشته باشد، علی رنجی و مریم رنجی بازیگران خوزستانی هستند که نامشان با اکران فیلم ماهورا و سریال زیباشهر بیشتر برای مردم جنوب و حتی کشور تکرار می شود.

سابقه بازیگری

علی رنجی در ۱۴ فیلم برای جشنواره های کن، کویت، مادرید، دانشجویی وتجربی بازی کرده است، هفت سال است تئاتر صحنه ای انجام می دهد، برای صدا و سیمای خوزستان دوربین مخفی اجرا کرده است که در بسیاری شبکه های سراسری هم پخش شده است،   از سال ۸۹ یک تئاتر دفاع مقدس با نام پایداری تا ظهورانجام داده که هر ساله با ورود راهیان نور ۹۰ شب اجرا دارد. مریم رنجی در کارنامه هنری خود دوره کارگردانی سینما را دارد، بازیگر صحنه تئاتر است وکارهای طنز میان پرده‌ای و صحنه ای را داشته است و مقام های خوبی کسب کرده، این زوج سینمایی_ تئاتری هر از گاهی  در رادیو نمایش خوزستان فعالیت دارند و به همراه عوامل گروه هنری کارن و موسسه فرهنگی کارن طلوعی زیبارا بنا کرده ودرکنارکارهای دیگر و ارادت خاص به ائمه در ایام محرم و فاطمیه نیز تئاتری های زیبا مذهبی اجرا می کنند.

سینما یا تئاتر؟

آقای بازیگر بیشتر سینمایی است، خانم بازیگر اما تئاتر را بیشتر دوست دارد و این شاید یکی از اختلاف سلیقه های زوجی باشد که زاده های آنها نیز بازیگرند. گفتگوی آقا و خانم رنجی  را با خبرنگار قدس آنلاین بخوانید؛

مریم رنجی عنوان می کند: به دلیل علاقه شدیدی که به کار تئاتر داشتم از طرف یکی از دوستان گروه هنری تئاتر ایران زمین به مجید بهداری معرفی شدم و توانستم کارم را شروع کنم.

بازیگری در ایران

رنجی درباره اینکه بازیگری تئاتر در ایران برایش چه مفهومی دارد؛ می گوید: به نظر من تئاتر مقدس است، در زمینه فرهنگی و رشد جوانان اگر تئاتر را خوب ببینیم و انجام دهیم تاثیر به سزایی دارد.

خانم بازیگر کارهای هنری خود را چنین نام می برد: شاهنامه صوتی سیاوش، دغدغهای پرچین، لاله های سرخ (که در جشنواره منطقه ای و استانی بازیگری مقام سوم را کسب کرده ام) انارستان، کاتالیزور و خیلی کارهای دیگر را در کارنامه دارم،   از سال ۹۰ سرپرستی گروه فراز را همراه همسرم برعهده گرفتیم که با تولد پسرم گروه به «گروه هنری کارن» تبدیل شد.

او در پاسخ به اینکه مردم خوزستان شما را می شناسند؛ عنوان می کند: سالهاست در خوزستان شناخته شده ایم، برخورد مردم با ما عالی است و به ما لطف دارند، در فضای مجازی هم بسیار حمایت می‌شویم.

کدام ارجح تر است؟

رنجی درباره تفاوت تئاتر و سینما اظهار می کند: تئاتر را بیشتر دوست دارم و فکر می کنم تاثیر بهتری با مخاطب خود برقرار می‌کند، در سینما دوربین کمک بسیاری به بازیگر می‌کند و اگر دوربین از پس کار بر نیاید بازیگر نمی تواند ارتباط درستی با مخاطب برقرار کند، تئاتر بازیگر حرفه ای تری می‌خواهد و زحمت بیشتری می طلبد.

گفتگو با علی رنجی با دفاع وی از سینما ادامه می یابد؛ آقای بازیگر تاکید می کند: در سینما هم بازیگر باید حرفه‌ای باشد، البته سلیقه ها متفاوت است و نظر ما در این موضوع مخالف است.

او در جواب خبرنگار ما می‌گوید: تفاوتی بین بازیگری و تئاتر نمی‌بینم من به شخصه بازیگری را در ذات و وجود انسان می دانم، کسانی را می شناسم که سی سال است بازیگرند اما چون با لابی یا زور وارد کار شده اند موفق نیستند، اما خیلی از تازه کارها به خاطر استعداد در حال درخشیدن هستند، همسرم بازیگر تئاتر را می‌پسندد اما سینما هم سختی خود را دارد و باید واقعیت‌ها را بازی کرد؛ در تاتر  غلو زیاد است و در سینما مردم با روح و روان شما کار می کنند به خصوص برای مردم ما که در این مورد حرفه ای هستند.

بازیگری در ایران طاقت فرساست

او در پاسخ به اینکه بازیگری را در ایران چگونه می‌بینید، تصریح می کند: بازیگری در ایران خیلی سخت و طاقت فرساست، ما در ایران سازنده های فیلم خیلی قوی داریم، حتی از کشورهای دیگر بودند که از بازیگران ما استفاده می کنند یا از ایران مدرک گرفته اند مثل ازبکستان، کویت. چرا که می‌گویند مدرک ایران معتبر تر است.

خانم بازیگر درباره تئاتر خوزستان بیان می کند: تئاتر جنوب اگر پیشرفت کند خوب است، اما اگر به همین شکل پیش رود دیده نمی‌شود چون از طرف مسئولان حمایت نمی شویم، ما در خوزستان باید خودبه دنبال تهیه کننده و اسپانسر باشیم و شیوه و روش استان های دیگر را نداریم، تئاتر در پایتخت خیلی بیشتر حمایت می شود. البته در خوزستان تئاتر کمدی موفق تر است.

ژانر کمدی طرفدار بیشتری دارد

او ادامه می دهد:  من و خانوادم به خاطر بازی در ژانر کمدی موفق هستیم، اما در پایتخت در هر جانبی حمایت‌ها وجود دارد، بازیگرهای تئاتر به این شکل زده می‌شوند و کار خود را کنار می‌گذارند زیرا همه هزینه‌ها از جیب خود گروه است و متاسفانه سران استان حمایت کافی نمی کنند.

رنجی با لحنی پر گلایه توضیح می دهد: ما مجبوریم برای گذراندن اقتصاد روزمره خود صبح روی یک کار،   بعد از ظهر یک بازی و شب ها هم در جنگ شادی اجرا داشته باشیم. هزینه اجرای یک تئاتر در خوزستان اکثرا جبران نمی ‌شود  و از جانب ارگان ها ی استانی هم حمایت نمی شویم.

هزینه های تئاتر جبران نمی شود

آنها درباره حمایت اقوام مختلف از تئاتر می گویند: همه یکی هستند اما ما انتظار داریم که تمام اقوام به ویژه خوزستانی ها چه لر، عرب، بختیاری، تمام آنها از تئاتر به خوبی حمایت کنند، وقتی ما زحمت می‌کشیم و به کار خود نیز ایمان داریم، انتظار دیدن و حمایت از کار، طبیعی است.

رنجی می افزاید: البته اطلاع رسانی هم بسیار مهم است به جز در پایتخت در جاهای دیگر نیز در این زمینه ضعیف هستیم.

حمایت های استانی ضعیف است

هنرمندان و کسانی که طرفداران در حمایت از ما می آیند، اما این حمایت ها گستره ای ندارد ادارات و ارگانها می‌توانند با سرمایه گذاری اندک هزینه چند شب تئاتری را بر دوش بگیرند و حمایت کنند به این شکل پیشرفت های خوبی را شاهد خواهیم بود.

در ادامه رنجی الگوی کاری خود را احمد کاوری می داند و می گوید: نگاهم به کارهای هومن برق نورد است، اما بانو رنجی؛ مرجانه گلچین را الگو نام می برد و اضافه می کند: در استان خوزستان کارهای استاد غلام حیدر را قبول دارم، واقعاً کارهای خوب در استان زیاد است، نمایش عصر جمعه  و دست دسا نیز کارهای خوبی اند.

 این زوج در پاسخ خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه کدام گروه های تئاتر در خوزستان موفق اند، هم گروه همسایه ها را مثال می زنند و عنوان می کنند: کار فواد عباسی و در شهرستان شوشتر ابوالقاسم غلامحیدر و در زمینه ی طنز محسن مستکین ازدزفول را می پسندیم.

افتخارات

مریم رنجی درباره آثار و مقام های خود اظهار می کند: شاهنامه داستان سوگ سیاوش، دغدغه های پرچین چهارزبل که این نمایش توانست درجشنواره منطقه ای لاله های سرخ اندیمشک و پس ازآن درجشنواره ی استانی فتح خرمشهرحضور یابد و درهردو جشنواره مقام سوم را به خوداختصاص داد، پس ازآن در نمایشهای چی شوگارشفق، انارستان وکاتالیزور به ایفای نقش پرداختم، درنمایش او خدا را بوسیده است نیزایفای نقش کرده ام .

ماهورا

در پایان نیز علی رنجی درباره فیلم سینمایی ماهورا به کارگردانی زرگرنژاد بیان می کند: یک کارگردان بهبهانی عاشقانه ای در دوران جنگ روایت می کند، اتفاقی که کمتر در فیلم های دفاع مقدس افتاده است، ماهورا در ابتدا هم برای جشنواره ساخته شد و کار خود را با بازیگران بزرگ شروع کرد و به  هدف خود رسید. من در این فیلم نقش یک افسر عراقی را بازی می‌کنم.

او ادامه می دهد: فیلم ماهورا جزء ۲۴ فیلم برتر ۳۶جشنواره فیلم فجر شد که با  ۲۵بازیگر کشوری و استانی و دیگربازیگران، تهیه کنندگانش «آخوندی و جلالی»   چیزی حدود ۷۰ میلیون روزانه خرج این فیلم کرده اند که سپاه و توسعه نیشکر از این فیلم به خوبی حمایت کردند، البته اگر کارگردان ساکن خوزستان بود مسلماً این حمایت هم نمی شد! بهرحال لازم است برای پیشرفت این هنر در خطه جنوب  ارگانهایی چون استانداری، نفت و دیگران  نیز گامی بردارند.

لازم به ذکر است علی رنجی به تازگی فیلم محمود را به پایان رسانده است و فیلم فجری «ماهورا» با بازی او روزهایی موفقی را در اکران جشنواره می گذراند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.